A legnagyobb dráma zárja a legnagyobb évet?
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Ketten a legvégéig - Bernie Ecclestone és minden igazi sportrajongó vágya teljesül a hétvégén Interlagosban, ahol Sebastian Vettel és Fernando Alonso eldönti, melyikük lesz előbb háromszoros világbajnok.
A győztes ráadásul a Forma-1 bő 60 éves történetének talán legnagyszerűbb évének bajnoka lesz: 8 pilóta, 6 csapat nyert futamot, eddig, vagyis az istállók fele, az indulók harmada.
Az biztos, hogy egy nagy rekord megdől, és aki nyer, elveszi Ayrton Senna 31 éves és 227 napos rekordját, minden idők legfiatalabb háromszoros bajnoka lesz. Vettel 6 évvel, Alonso pár hónappal javítaná meg a csúcsot.
Vasárnap igazi visszavágóra számíthatunk. Bár Alonso igyekezett csökkenteni a jelentőségét, ám két éve épp Vettel vette el tőle a harmadik vb-címét. A spanyol 15 pont előnnyel ment az utolsó GP-re, Abu-Dzabiba, de rossz taktikájával beszorult Vitalij Petrov mögé a középmezőnybe az egész futamra, miközben Vettel simán nyert, és bezsebelte első bajnokságát. A ferraris meg is jegyezte, az lenne az igazságos, ha most ők nyernének.
Két nagy bajnok két különböző úton jutott el oda, hogy az utolsó felvonáson a világbajnokságért játszhasson. Alonso és a Ferrari az abszolút kiegyensúlyozottsággal, Vettel és a Red Bull az első félév hibái után a második félév, időben az utolsó egyharmad év teljes dominanciájával. A spanyol csak háromszor nyert, csak és kizárólag a szezon feléig, július közepe óta nem állt a dobogó tetején. Dobogón viszont igen, az utóbbi hét futamból hatszor is, ezért van ott, ahol van.
Vettel ellenben augusztusig mintha aludt volna, 44 pontos hátrányba került Alonsóhoz képest. Szeptemberben kezdett magára találni, majd csinált egy négyes győzelmi szériát, dobogós sorozata pedig hat futam óta töretlen.
Alonso szerint az ő csapata a legjobb, pedig Vettel és Webber a Red Bullnak már az előző GP-n bebiztosította a konstruktőr-világbajnokságot. Mégis a ferraris az, akit egyszer sem hagyott cserben az autója a 19 futamon. Vettel első helyről esett ki Valenciában, ötödikről Monzában, mindkétszer a Renault-motor generátora romlott el.
A Ferrari megbízhatósága tökéletes, amikor Alonso pontot veszített, az vagy más hibája volt vagy versenybaleset miatti KO: Belgiumban egyszerűen kiütötték a tömegbalesetben, Japánban Raikkönennel koccant, és húzta a rövidebbet. Autóhiba csak a monzai időmérő utolsó harmadában érte utol, amikor a Ferrari futóműve hibásodott meg, és a 10. rajthelyre kényszerítette. (De onnan is simán harmadik lett másnap.)
Nemcsak a Ferrari, de Alonso megbízhatósága is káprázatos, valójában egy rossz mozdulata nem volt egész évben. Nem ütközött - kivétel a Raikkönen-eset -, nem csúszott ki, nem sorolták vissza, nem zárták ki. Közben Vettelnek akadt egy Alonso raikköneneséhez hasonló esete, amikor Malajziában dobogóközelben koccant Narain Karthikeyannal, és jócskán visszaesett, csak 11. lett, pont nélkül zárt. A Német GP-n meg a pályán kívül előzött, és visszasorolták. Második lett volna, de a 20 mp-es büntetéssel 5.-ként rangsorolták.
Ugyanezt a manőverhibát megcsinálta aztán Abu-Dzabiban is, csak hamarabb kapcsoltak főnökei, és visszaadatták vele a pozíciót a futam elején. Volt egy ütközése is, ugyanekkor a Közel-Keleten egy jelzőtáblát ütött ki - szárnycserével megúszta.
Annyi tehát elmondható, Alonso és a Ferrari kevesebbet hibázott, mint Vettel és a Red Bull. Utóbbiak viszont káprázatosak voltak többször: Vettel öt GP-sikernél jár - Webber kettőnél -, az istálló ötöt nyert és csak Vettellel 6 pole pozíciót szerzett. Alonso és a Ferrari a három GP-sikerre volt képes, mindet Alonsóval, és mindössze két pole pozícióra, ezeket szinte kizárólag a spanyol remek vezetésének köszönhetően: Silverstone-ban és Hockenheimben is esős kvalifikációt nyert meg.
Vagyis Vettel a gyorsabb, de sebezhetőbb autóval kiugró eredményekkel, Alonso a lassabb, de biztosabb kocsival kiegyensúlyozottsággal és általános teljesítménnyel jutott el az újabb vb-cím közelébe.
Brazíliában ugyanez a helyzet, a briliánsabb eredmények miatt Vettel 13 ponttal vezet Alonso előtt. Ha negyedik, bajnok, a sorsa a saját kezében van, míg riválisának az ő botlására kell játszania. Csak akkor lehet első, ha 14-gyel több pontot szerez a németnél. 25-ért játszanak még, nem tűnik könnyűnek, de ha valahol, Brazíliában a körülmények és az időjárás bekavarhat. Esőt várnak a versenynapra, jöhet egy zápor, mint négy éve, amikor Massa amiatt veszítette el egy kanyarral a vége előtt a világbajnokságot Lewis Hamiltonnal szemben.
Szárazon kevesebb az esély a drámára, de még akkor is közbeszólhat a Red Bull megbízhatatlansága. Ahogy Alonso mondta, ők két kocsit egyszerre sosem juttatnak be a célba, ami túlzás, de van benne valami. Rettegnek például a generátorproblémától, ami idén kétszer Vettelt, egyszer Webbert - egy hete Amerikában - vágta ki a versenyből. A Renault emiatt új típusú generátorral szereli fel Vettel autóját is, ami kevéssé kipróbált alkatrész.
Gondot okozhat továbbá a KERS-hiba, ami a Red Bullnál második éve folyamatosan probléma. Webbernél szinte minden második futamon előfordul, hogy teljesen vagy időlegesen elveszíti a plusz 70 lőerőt biztosító, előzéshez és védekezéshez nélkülözhetetlen energiatároló rendszert.
Vettel ennek ellenére nem aggódik, ő is tudja, negyedik helyet száraz pályán kisujjal, akár KERS nélkül is képes hozni, míg Alonso, miután nagyon úgy tűnik, hogy gépét Brazíliára sem sikerült jelentősen fejleszteni, igazából ellenfele hiábájában bízhat: ahogy főnöke fogalmazott pár hónapja, a Red Bull hibáiból él, és most is ennek köszönhetően képzelhető el legegyszerűbben világbajnokként.
A szezon 19 lépése versenyről versenyre
1.
A szezon McLaren-győzelemmel indult, Jenson Button a rajttól a célig vezetett Ausztráliában. Vettel üldözte, de nem tudott igazán közel kerülni hozzá a biztonsági autós rajt után sem, a brit végül 2,1 másodperccel előzte a címvédőt. Az időmérő már az évad első edzésén sem sikerült jól a Ferrarinak, Alonso a tizenkettedik rajthelyet szerezte meg, de verseny közben egyre feljebb araszolt, végül az ötödik helyen ért célba.
2.
Malájziában sem ment az időmérőn a Ferrarinak, Alonso a nyolcadik helyről indult az esős versenyen, amit egy órára szüneteltetni kellett a trópusi vihar miatt. Az újraindítás után a kerékcserékből a ferraris jött ki a legjobban, mindent kihozott az autóból és meglepetésre az élen végzett. Vettel az utolsó körökben defektet kapott, mert koccant Karthikeyannal, a 11. helyen, pont nélkül fejezte be a futamot. A Red Bull versenyzőjének ez volt az egyetlen versenye a szezonban, amikor úgy futott be, hogy nem szerzett pontot.
3.
Vettel Kínában faragott hátrányából, ötödikként tíz pontot szerzett, Alonso csak a kilencedik lett. Harmadik helyével Hamilton vette át a vezetést a pontversenyben.
Vettel világbajnok, ha
4.
5., 6., 7. és Alonso nem nyer
8., 9. és Alonso nem jobb harmadiknál
10. és Alonso nem dobogós
4.
Vettel egy héttel később Bahreinben szerezte meg első győzelmét a szezonban, végig vezetett, Raikkönennel csatázott nagyot, a finn végig a sarkában ment, végül három másodperccel előzte meg a lotusost. Alonsónak szokás szerint nem ment az időmérőn, a kilencedik helyről a hetedikig tudta felhozni az autóját. Vettel 53 ponttal állt a pontverseny élére, Alonso tíz ponttal volt mögötte.
5.
Spanyolországban már Alonsónak sikerült jobban az időmérő, a harmadik helyről startolt, Vettel csak a kilencedik lett, Maldonado indult az élről. A ferraris sokáig vezetett, de Maldonado és a Williams jobban taktikázott, így a spanyol második lett, Vettel hatodik, egyenlő pontszámmal álltak öt verseny után: 61-61.
6-7.
A két klasszis a monacói és a kanadai futam után sem tudta leszakítani a másikat, ráadásul Hamilton is rendre jól teljesített, futamot is nyert, így június elején ő vezette a pontversenyt 88 ponttal a 86 pontos Alonso és a 85 pontos Vettel előtt. A Monacóban győztes Webber is ott volt a nyakukon 79-cel.
8.
Az Európa GP-n fordult a kocka. A tizenegyedik helyről rajtolt Alonso zseniális versenyzéssel szerezte meg a győzelmet, Vettel generátorhiba miatt a versenyt, Hamiltont pedig Maldonado ütötte ki, így Alonso a vb élére állt 111 ponttal, Vettellel szemben 26 pontos, jelentős előnyt épített fel.
9.
Két héttel később Silverstone-ban Webber a verseny hajrájában nyomta le Alonsót az első helyért, mögöttük Vettel ért célba harmadikként. Ha a spanyol tartani tudta volna Webbert, akkor most Brazíliában csak hatpontos hátrányból indulna. Alonsónak 29 pont előnye volt a futam után a százpontos Vetellel szemben.
Alonso világbajnok, ha
1. és közben Vettel legfeljebb ötödik2. és Vettel legfeljebb nyolcadik
3. és Vettel legfeljebb tizedik
10.
Németországban folytatta jó szereplést a Ferrari-pilóta. Vettelt és Buttont visszaverve pályafutása harmincadik győzelmét aratta, ráadásul Vettelt egy szabálytalan manőver miatt húsz másodperccel megbüntették, így a spanyol a szezon felénél már harmincnégy ponttal vezette a világbajnokságot Mark Webber előtt, Vettelt negyvennéggyel előzte meg.
11.
Magyarországon Vettel minimálisat faragott a hátrányból, a Lewis Hamilton győzelmével zárult versenyen negyedik lett, Alonso ötödik, egyikük sem brillírozott.
12.
Belgiumban az első körök réme, Grosjean szólt bele a világbajnokságba. A rajt után a lotusos összeakadt Hamiltonnal, kiütötték Alonsót és Perezt is. A versenyt Button nyerte Vettel előtt, aki a győzelemmel tizennyolc pontot hozott a spanyolon, ám Olaszországban ismét leszakadt.
13.
A monzai GP-n Alonsónak nem sikerült jól az edzés, a tizedikről indulhatott a Ferrari kisebb hibája miatt. A rajtot fantasztikusan kapta el, az első kör végén már hatodikként fordult, sokat előzött, a harmadik helyre jött be Hamilton és Perez mögé. Egyik Red Bull sem fejezte be a versenyt, Webber és Vettel autója is megadta magát, a németnél újra lecsapott a generátor.. Alonso az élen harminckilenc ponttal veuzetett, akit ráadásul Hamilton és Raikkönen is megelőzött hét GP-vel a szezon vége előtt. Európa után viszont jött Vettel remek ázsiai sorozata.
14.
Szingapúrban nyert a Red Bull-pilóta, miután Hamilton az élről esett ki előle. Alonso ekkor dobogós sorozatba kezdett, harmadik lett.
15.
Japánban ismét győzött Vettel úgy, hogy a ferraris az első kanyarban kiesett, így már csak négy pont volt a hátránya az üldözőnek, a vb ekkor nyílt meg újra.
16.
Koreában már át is vette a vezetést Vettel. Az első kanyarban az élre állt, Webber és a spanyol előtt végig vezetve be is zsebelte a huszonöt pontot. Alonso ezzel négyhónapnyi vezetés után csúszott vissza a második helyre az összetettben. A szezon egyetlen unalmas szakaszában jártunk, Vettel csak nyerts és nyert, nem lehetett követni.
17.
Indiában zsinórban a negyedik győztes futamot hozta a német. A nagyszerűen rajtoló Alonso az ötödik helyről jött előre a verseny végére a második pozícióba, a futam közben a technikai hibákkal küzdő Webbert előzte meg, de így is hét ponttal nőtt a hátránya.
18.
Abu-Dzabiban Vettel a depóból, Alonso a hatodik helyről rajtolt, de a Ferrari-pilóta az első kör végén már negyedik volt. A futamon kétszer is beküldték a biztonsági autót, ami segített feljönni Vettelnek. Hamilton az élről állt ki féltávnál, Raikkönen megnyerte a versenyt, mögötte a spanyol lett a második, Vettel pedig lenyomta Buttont, és bejött harmadiknak fantasztikus felzárkózással. Tíz pont volt a különbség, és az is eldőlt matematikailag is, hogy Raikkönen már nem szólhat bele a vb-küzdelembe.
19.
Egy hete Hamilton-győzelemmel avatták az austini pályát a szezon utolsó előtti futamán. A brit nagy szívességet tett Alonsónak, megelőzte a sokáig élen haladó Vettelt, a ferraris pedig bejött harmadiknak, így a Brazil GP előtt húsz helyett csak tizenhárom pont a különbség.
Mi lesz Brazíliában?
A szezonzáró futam előtt mindenki fogadkozik. Hamilton azért, mert utolsó mclarenes versenyén győzelemmel szeretné megajándékozni a csapatot, mielőtt átül a Mercedesbe. „Brazília több emlékezetes versenyünk helyszíne volt már, a mostani egy igazán nagy futam lesz nekem. Utoljára versenyzek a McLarennel volánja mögött, az összes körbe beleadok majd mindent. Múlt héten Austinban életem egyik legjobb versenye volt, vasárnap pedig Interlagosban egy győzelmet szeretnék búcsúajándéknak adni a csapatomnak" – mondta a brit.
A Ferrarinál az időmérő edzéseken mutatott teljesítményen javítanának, és azt ígérik, a futam közben nem Vettellel foglalkoznak majd. „Saját magunkra kell koncentrálni, aztán meglátjuk, hogyan alakul majd a verseny. Mark Webbernek már voltak gondjai az autójával, ez bármikor megismétlődhet, de hangsúlyozom, a saját feladatunkra figyelünk, és megpróbáljuk a legjobban felkészíteni az autót. Mindig erről beszélünk, de tényleg javítanunk kell az időmérőn. Austinban az idei szezon egyik legrosszabb edzését produkáltuk, ez nem történhet meg újra Brazíliában" – mondta Stefano Domenicali csapatfőnök.
A Red Bull nem akar változtatni a taktikáján az utolsó versenyre sem, azaz védekezés helyett támadni fog, függetlenül attól, hogy éppen hol állnak gépei. Vettel nem fél az esőtől sem, és azt tartja szem előtt, hogy mindent ugyanúgy csináljon, mint bármelyik egyszerű nagydíjon.
Bár ő és mindenki tudja, ez nem lesz az.