További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
„A régi időkben csak egy esélyes csapat volt, most van négy-öt, és mindegyik egy-egy srácé. Nézhetjük 2013-at így: Buttoné a McLaren, Hamiltoné a Mercedes, Alonsóé a Ferrari, Vettelé a Red Bull, Raikkönené a Lotus" - vezette fel eredeti szempontból a szezont Damon Hill, 1996 világbajnoka.
Valóban, nem kizárt, hogy ebben az évben nem csak a Ferrari, hanem kvázi még négy indít egyszemélyes istállót, amiben az egyik pilóta magához ragadja a csapatvezető szerepét, és viszi a hátán az istállót a világbajnoki cím felé.
„Ez most már az én istállóm" - nyilatkozta nem rég Jenson Button, aki a McLarennél elveszítette maga mellől Lewis Hamiltont, és a harmadéves Sergio Perezt kapta a helyére. Nem tudni, a mexikói mire lesz képes egy topteamnél, de az angolnak mindenképp bizonyítania kell ellene.
„Hamilton képes vezetőpilótává válni" - szól Hill véleménye a Mercedes új emberéről, akitől egyértelműen azt várják, hogy kilendítse a márkát hároméves stagnálásából. Most kiderül az is, mennyire jó valójában Nico Rosberg, képes lesz-e Schumacher után napjaink egyik vitathatatlanul leggyorsabb versenyzőjét is megverni.
Sebastian Vettel a Red Bullnál sorozatban negyedik éve győzte le márkatársát, Mark Webbert, az előző szezon második felében valójában lesöpörte az ausztrált. Háromból három vb-t nyert az utóbbi években, idén sem okozhat neki gondot a másik Red Bull.
Kimi Raikkönent a Lotusnál időmérőkön tavaly megverte Romain Grosjean, ám a futamokon mindig a finn emelkedett ki a mezőnyből. Futamot nyert, nyolcszor állt dobogón, harmadik lett a világbajnokságban. Hosszú távon idén is nagyon össze kell szednie magát a franciának.
Fernando Alonsóról nem kell külön szót ejteni, ő a Ferrarinál kimondva kimondatlanul első számú.
Vagyis idén - elméletileg - nem kell bajlódniuk a legnehezebbel, hogy csapattársukat legyőzzék, így százszázalékig koncentrálhatnak az ellenfelekre, ami akár ötesélyes világbajnokságot is jelenthet. Kérdés persze, hogy a Red Bull, a McLaren és a Ferrari fölénye ledolgozható-e a téli tesztszezonban.
Van olyan vélemény, hogy nem, mert kettő történelmileg és költségvetésileg is a többiek fölött áll, a harmadik, a Red Bull pedig Adrien Neweynek köszönhetően agyban folyamatosan képes verni a többieket, ráadásul a pénz ott sem akadály - vagyis valamennyi fölényük mindig marad. Pláne, hogy idén a szabályok alig alig módosultak, nehéz fejleszteni, így elméletileg az RBR-nek könnyebb lesz tartani a fórját, és Vettel útban lehet negyedik vb-címe felé. Ez az egyik álláspont.
Ellentmond ennek viszont Wéber Gábor, az F1-es tévés szakkommentátor és túrakocsi-versenyző: "Mivel jövőre teljesen átalakulnak a szabályok, el tudom képzelni, hogy idén az erőviszonyok kiegyenlítődnek, és akik most kissé le vannak maradva, képesek lesznek befogni a nagyokat. Főleg a Lotusra és Raikkönenre gondolok, ha a finn időmérőn képes feljavulni, összejöhet. A Mercedes és Hamilton inkább hosszabb távú projektnek tűnik".
2014-ben ugyanis nagyon átalakul az F1, a turbó motorokkal új szabályok és új felfogás jön az autók tervezésénél is. A Ferrarinál már ketté is választották a mérnököket, egy részük a 2013-as, a másik a 2014-es autóra koncentrál, és annak az építésével foglalkozik.
A Red Bulltól Newey, ha nem is panaszkodott, de megjegyezte, óriási kihívás mindkét projektre egyformán odafigyelniük nekik is úgy, hogy mindkét évben versenyképesek. Pláne, hogy a legjobbként. Kérdés: a 2014-es projekt visz-e el forrást a 2013-astól vagy a 2013-as von el a 2014-estől?
Kiderül, de nagyon úgy tűnik, hogy vagy idén vagy jövőre ismét lehet egy olyan év, mint 2009, amikor a McLaren és a Ferrari majdnem végig szenvedett, közben feltűnt a Red Bull és Jenson Button nyerte a világbajnokságot egy Brawn-Mercedesszel.
Persze ha most és jövőre is a menők győznek, ám nyolc pilóta is nyer futamot, mint 2012-ben, és a vb az utolsó GP-n, három ponttal dől el, semmiképp nem lesz okunk panaszra.