Itt az első 2014-es F1-es turbómotor

2013.01.14. 09:57

Bemutatta az első képeket a Forma-1-be jövőre, 25 év után visszatérő turbómotorról a Mercedes. A német cég az első, ami elkészült a motorral, a hathengeres, 1,6 literes erőművet már a próbapadon tesztelik.

"Hangos lesz, és szépen szól. A próbapadon fülvédő kell mellé" - nyugtatott meg Andy Cowell, a Mercedes F1-motorokat gyártó részlegének menedzser-igazgatója mindenkit, de különösen Bernie Ecclestone-t. Korábban az F1-főnök arról panaszkodott, a hangja nem lesz az igazi, ezért a rajongóknak nem fog tetszeni. Ő személy szerint el is halasztotta volna az átállást a jelenlegi V8-as szívómotorokról.

   mercturbo1

"Új dimenziót ad a versenyzésnek, a gondolkodó pilótának fog kedvezni, ők tudják majd a legtöbbet kihozni az autóból a felhasználható üzemanyag-mennyiség miatt is" - utalt Cowell arra, hogy 25 éve a pilóták megszenvedtek az akkori turbókkal a gép fogyasztása miatt. Nem ritkán fogyott ki a benzin, igaz, ezt napjainkra szinte biztosan tökéletesítik. De jobban oda kell majd figyelni az üzemanyag-felhasználásra.

"A motor nyomatékosabb is, különösen kanyarból kijövet. Az erő meghaladja majd a tapadás mértékét, ez tetszeni fog" - ami azt jelenti, az autók csúszkálni fognak majd a hirtelenebb erőátvitel miatt. A teljesítménye 750 lóerő lesz, mint a mostani motoroknak, mégis erősebbnek fog tűnni.

   mercturbo

Cowell szerint a turbó megváltoztatja a Forma-1-et: "Abszolút csúcstechnikáról beszélünk, ez az, amit a drukkerek várnak az F1-től. Visszakerül a motor a Forma-1-be, de hogy valójában mekkora hatással, az csak 2014-ben derül ki. Az viszont biztos, hogy jobban befolyásolja majd a versenyzést".

A motorhoz kapcsolódó óriási változás, hogy egészen speciális KERS-t, azaz kinetikus energia-visszanyerő rendszert kap. A mostani KERS plusz 80 lóerőt ad egy körön 6,7 másodpercig, a turbó KERS-e 161-et fog 33,3 másodpercig körönként, ami egyharmadnyi körre elegendő, sőt több pályán még ennél is többre.

Az új motort jelen állás szerint a gyári Mercedes istálló, a McLaren és a Force India fogja használni 2014-től.