További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Túl vagyunk a szezon első tesztjén, bemutatkozott egy híján az összes új autó múlt héten Jerezben, így le lehet vonni az első következtetéseket az idei Forma-1-es erőviszonyokról. Hogy mennyit, az már más kérdés, ugyanis az utóbbi tíz évben kiderült: van, hogy amit a gyakorlásokon látunk, szinte köszönő viszonyban nincs a valósággal, vagyis azzal, ami aztán az első futamon történik.
Nem véletlenül nyilatkoznak nagyon óvatosan a főszereplők, a pilóták is, hiszen sok a bizonytalansági tényező. Alap, hogy nem tudjuk, ki mennyi benzinnel indul, ráadásul mióta 3 évvel ezelőtt betiltották a futam közbeni tankolást, a benzinmennyiségek közötti eltérés még nagyobb lehet.
Ott van az is, hogy ki milyen alkatrészeket tud már az első tesztre elhozni, ugyanis a nyitóversenyre az első és a hátsó szárnyak manapság már szinte teljesen megváltoznak, de van, hogy egy gép új kipufogórendszert kap, vagy hasonló, még fontosabb elemet cserélnek le a kasztniban.
Számít, hogy Jerezben nincs nagydíj, csak azért mennek oda, mert ez Európa legdélebbi F1-pályája. Mindig süt a nap, és húsz fokig is melegedhet az idő, sőt, napon ez még többnek tűnik, ami általános versenykörülményeket szimulál.
Jerez, tesztek, 1. nap, végeredmény
1 Button McLaren 1m18.861s 37 kör
2 Webber Red Bull 1m19.709s +0.848 73
3 Grosjean Lotus 1m19.796s +0.935 54
4 di Resta Force India 1m20.343s +1.482 89
5 Ricciardo Toro Rosso 1m20.401s +1.540 70
6 Massa Ferrari 1m20.536s +1.675 63
7 Hülkenberg Sauber 1m20.699s +1.838 79
8 Rosberg Mercedes 1m20.846s +1.985 11
9 Maldonado Williams 1m20.864s +2.003 84
10 vd Garde Caterham 1m21.915s +3.054 64
11 Chilton Marussia 1m24.176s +5.315 29
És ott van a talán legfontosabb tényező, a gumi, ami most még a szokásosnál is jobban számít: Paul Hembery Pirelli-főnök elmondta: a jerezi aszfalt alkalmatlan F1-versenyzésre, de legalábbis, ha itt is kellene élesben futniuk, maximum a kemény és a közepes keveréket használhatnák, mert az extrém durva beton zabálja a gumit. A lágy keverékben egy igazán gyors kör van, szuperlágyban szintén, de azzal utána már tűrhető tempót menni sem lehet. Az egész helyet újra kell aszfaltozni, vagy nincs értelme odamenni.
Ezek után mindenki eldöntheti, hogy mennyire hisz a teszteredményeknek.
Van szám viszont, amivel nem lehet vitatkozni, mégpedig a megtett köröké, amiből látszik, hogy egy autó mennyire megbízható, mennyit tudtak vele pályán lenni. A legelső teszt lényege végülis ez, a megbízhatóság, a kocsi menjen minél többet, majdnemhogy mindegy is, mennyire gyorsan, csak menjen. Ha nincsenek nagy hibái, és nem robban le állandóan, az már pozitív, és jó kezdésnek mondható.
Jerezi teszt, 2. nap, szerda, végeredmény
1 Grosjean Lotus 1m18.218s 95 kör
2 di Resta Force India 1m19.003s +0.785 95
3 Ricciardo Toro Rosso 1m19.134s +0.916 83
4 Webber Red Bull 1m19.338s +1.120 101
5 Hulkenberg Sauber 1m19.502s +1.284 99
6 Hamilton Mercedes 1m19.519s +1.301 15
7 Perez McLaren 1m19.572s +1.354 81
8 Massa Ferrari 1m19.914s +1.696 78
9 Maldonado Williams 1m20.693s +2.475 71
10 Rossiter Force India 1m21.273s +3.055 19
11 vd Garde Caterham 1m21.311s +3.093 88
12 Razia Marussia 1m23.537s +5.319 31
Ebből a szempontból pedig majdnem minden csapat jól áll, aminek az egyik oka, hogy tavalyhoz képest alig változtak a szabályok. Az autók nem vadonatújak, inkább az előző éviek kipofozott változatai. Nincsenek korszakalkotó megoldások, legalábbis nem olyanok, amik a gép tartósságát nagy mértékben befolyásolhatnák.
Lerobbant Button McLarenje még az első nap elején benzinpumpahibával, a Merci az első napon elektronikai gonddal, a másodikon fékhibával, a Ferrari a zárónapon váltóhibával. Kisebb, nem igazán számottevő kellemetlenségei voltak a Lotusnak, a Saubernek, a Force Indiának és a Toro Rossónak, míg a Red Bull kvázi a legkisebb hiba nélkül ment végig négy napot, ami a nem semmi kategóriába tartozik.
Vettel nem is beszélt az autó gyorsaságáról az Autosportnak: „Jobb a helyzetünk, mint egy éve, mert akkor megbízhatósági gondjaink voltak. Most úgy tűnik, rendesen megírtuk a leckét. A teljesítményről még nem igazán lehet bármit is mondani".
Jerezi teszt, 3. nap, végeredmény
1. Felipe Massa Ferrari 1m17.879s 85
2. Nico Rosberg Mercedes 1m18.766s +0.887 148
3. Sebastian Vettel Red Bull 1m19.052s +1.173 102
4. Kimi Raikkonen Lotus 1m19.200s +1.321 40
5. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m19.247s +1.368 85
6. James Rossiter Force India 1m19.303s +1.424 42
7. Jenson Button McLaren 1m19.603s +1.724 83
8. Esteban Gutierrez Sauber 1m19.934s +2.055 110
9. Max Chilton Marussia 1m21.269s +3.390 78
10. Valtteri Bottas Williams 1m21.575s +3.696 86
11. Charles Pic Caterham 1m22.352s +4.473 57
12. Paul di Resta Force India 1m23.729s +5.850 7
Az RB9-es ennek ellenére nem volt lassú, mintegy erős fél másodperccel elmaradt a négynapos tesztet megnyerő Ferrari, vagyis Felipe Massa legjobbjától. Csakhogy a bajnok kemény gumin, a brazil lágyon futotta a csúcsát.
Vettel visszafogottsága nem biztos, hogy pozitív, állítja Wéber Gábor, az MTVA F1-szakkommentátora, a Zengő Motorsport autóversenyzője. „Ha egy pilóta a gyorsaság helyett a megbízhatóságról beszél, akkor az azt jelentheti, hogy a gép nem annyira gyors, mint szeretné. Ha minden tökéletes lenne a Red Bullnál, szerintem többet mosolyogtak volna Jerezben. Végül is tavaly sem volt RBR-dominancia a szezon elején, elképzelhető, hogy idén is hasonlóan alakul."
Jerezi top10 idő
1. Felipe Massa Ferrari 1m17.879s2. Kimi Raikkonen Lotus 1m18.148s
3. Jules Bianchi Force India 1m18.175s
4. Romain Grosjean Lotus 1m18.218s
5. Sebastian Vettel Red Bull 1m18.565s
6. Esteban Gutierrez Sauber 1m18.669s
7. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m18.760s
8. Nico Rosberg Mercedes 1m18.766s
9. Jenson Button McLaren 1m18.861s
10.Lewis Hamilton Mercedes 1m18.905s
Massa Jenson Button első napi nyertes idejétől volt elájulva, az autosport.com egyik szakírója, Edd Straw szerint is a McLaren tűnik a legstabilabbnak. Mark Webber is Buttont dicsérte, és Wéber szerint sem kell magyarázni egy első nap, kemény gumin futott 1:18.8-as kört, ami 1 másodperccel marad el az egész hét rekordjától. Az angol pilóta ennek ellenére társaihoz hasonlóan higgadt maradt: „Semmi kirívó nincs, amin különösebben dolgoznunk kellene, érzésre jó az autó, és ez a legfontosabb".
Wéber véleménye, hogy „a McLaren jól mozgott, vezethetőségre nagyon rendben levőnek tűnik, és megérzésre idén is igen erős lesz. A technikai hibákat pedig még van idő kijavítani".
Edd Straw dicsérte a Lotust is, ami csak hajszállal tűnt érzékenyebbnek a McLarennél. Kimi Raikkönen, aki az utolsó napot nyerte Jerezben, és a legközelebb került Massához, csakúgy, mint Button, kivár.
„Nagyon elégedettek vagyunk a kocsi kezelhetőségével és úgy az egész helyzetünkkel, jól mennek a dolgok, jó érzés vezetni a gépet. Vannak területek, amiken fejlődnünk kell, de ez normális, még csak az első teszt volt. Korai napokat élünk, de az alap jó, építhetünk rá."
A Lotusnál kulcsfontosságú lehet, hogy idén az első teszt után nem kell átépíteniük az autót tervezési hiba miatt, mint tavaly. „Csak megérzés, de Raikkönenék feljöhetnek-feljönnek a Red Bull–McLaren–Ferrari-trió mögé közvetlenül, vagy oda közéjük is. Még semmi speciális alkatrészt nem szereltek föl, de Grosjean 18.2-t, Raikkönen 18.1-et ment, és a pilóták sem a megbízhatóságról beszéltek, hanem arról, hogy javult a gép az előzőhöz képest, méghozzá minden téren" – véli Wéber.
Jerezi teszt, 4. nap, végeredmény
1. Kimi Raikkonen Lotus 1m18.148s 83 kör
2. Jules Bianchi Force India 1m18.175s + 0.027 56
3. Sebastian Vettel Red Bull 1m18.565s + 0.417 96
4. Esteban Gutierrez Sauber 1m18.669s + 0.521 142
5. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m18.760s + 0.612 92
6. Lewis Hamilton Mercedes 1m18.905s + 0.757 145
7. Sergio Perez McLaren 1m18.944s + 0.796 98
8. Valtteri Bottas Williams 1m19.851s + 1.703 92
9. Pedro de la Rosa Ferrari 1m20.316s + 2.168 51
10. Charles Pic Caterham 1m21.105s + 2.957 109
11. Luiz Razia Marussia 1m21.226s + 3.078 82
12. Paul di Resta Force India 1m23.435s + 5.287 49
Nagy kérdés a Mercedes és Lewis Hamilton szereplése. A McLarennél a brit jobb autóhoz volt szokva, nem is tagadta, hogy a Merci még messze van az igazitól. Két napig a megbízhatósága is riasztónak tűnt, de csütörtökön és pénteken mindent bepótoltak Rosberggel, ami első próbálkozásra egyiküknek sem sikerült. Több mint 600-600 kilométert mentek, 148 kört a német, 145-öt az angol, ami összesen négynél is több verseny távjának felel meg.
„Azt hiszem, azon a szinten vagyunk, ahol reméltük, nem hinném, hogy többet kívánhattam volna. A srácok remek munkát végeztek, a gépnek van leszorító ereje. Van még melónk bőven, de semmi katasztrófa, az alap rendben" – hangzott Hamilton értékelése, ami szinte bármelyik előtte szóló ellenfeléével felcserélhető lenne.
Wéber szerint viszont a két ilyen szintű műszaki hiba, főleg Hamilton fékcsövének szétesése, „igen fura". „Nem is értem, ilyet nem lehetne elkövetni. Az sem néz ki jól, hogy Hamilton az idei Mercijét a tavalyi McLarenhez hasonlítja, és azt kell mondania, hogy nincs azon a szinten. Mintha már most magyaráznák a bizonyítványt, ugyanúgy, mint az előző három évben. Sok a duma, tőlük már mindenki egyértelműen előrelépést vár. Nem pozitív jel az sem, hogy már itt beszerelték a passzív légcsatornát, amit a Lotus még nem, és az ötelemes első szárnyat. Még mindig szenvednek a gumikopással, úgyhogy nekem az az érzésem, hogy idén sem áll össze a sztori úgy, ahogy szeretnék".
Massa puha gumival, három tizeddel nyerte a tesztet, annyira nem volt elájulva, annyit mondott, „ég és föld a különbség a tavalyi és az idei Ferrari között", ő is igyekezett higgadt maradni: „Abba az irányba mozdultunk el, amit reméltem, de a versenyek fognak majd számítani, a tesztek nem igen fontosak. Két lábbal járunk a földön, és 100 százalékot kell dolgoznunk, hogy felkészítsük az autót az első futamra".
Egyértelmű, hogy az alap-Ferrari jobb az egy évvel ezelőttinél, de Wéber úgy gondolja, „nem annyival, amennyivel látszik, igazából nehéz bármit mondani, sok a félrevezető tényező, talán közelebb lesznek az élhez – de lehet ez 4. és 1. hely is. Viszont legalább nem veszett fejsze nyele, mint tavaly ilyenkor".
Érdemes együtt tekinteni a Sauberre és a Force Indiára, ez a két istálló több éve nagyjából ugyanazon a szinten mozog. „Jerezben ezek az autók futották a legtöbb kört, a Force Indiában Di Resta és Bianchi is gyors volt, utóbbi második lett az utolsó napon Raikkönen mögött. Ekkorát kellett volna lépnie a Mercedesnek. A sauberes újonc, Esteban Gutierrez teljesítette a legtöbb kört, belerázódott, Hülkenberggel együtt erős lehet. Belekavarhat mindkét csapat az élmezőny dolgába, beleférhet egy nem várt győzelem is" - dicsérte a két középcsapatot Wéber.
Az időeredmények meglehetősen szorosan alakultak minden nap, ami biztató, ha minden igaz, a tavalyihoz hasonlóan éles évet láthatunk, de legalábbis az eleje olyan lehet, mint 2012 volt, amikor is az első hét futamot öt csapat hét pilótája nyerte. A Red Bull-mérnökök pontosan ezt várják, egyelőre, teljes kiszámíthatatlanságot: a jerezi teszt arra volt jó, hogy megmutassa, a megbízhatósággal kevesebb probléma lehet, és mivel nagy találmányok nincsenek az állandó szabályok miatt, senki nem emelkedik ki a mezőnyből. Erősorrend állítására Wéber sem vállalkozott, az „lutri, csak tippelés lenne".
Nagy technikai trükkökre még várnunk kell
Amint már említettük, a nagy technikai újítások hiánya miatt is kevesebb a meghibásodás, és szorosabb a mezőny. Vannak persze feltűnő, és kevésbé feltűnő változások, amik befolyásolják az autók teljesítményét. Első ránézésre feltűnik, hogy a Lotusnak, a Red Bullnak, a Caterhamnek megmaradt a tavaly látott lépcsős orra, a McLaren, a Sauber, a Ferrari és a többiek egy kozmetikai elemmel eltüntették a kacsaorrot.
Sokkal kevésbé szembetűnő a legnagyobb fícsör, a Sauber lekeskenyített oldaldoboza. A mérnökök szerint mintegy ötven százalékkal húzták meg, de a hűtés így is működik, egyelőre úgy tűnik, beválik, ám hogy mennyit hoz időben, még nem tudni. Légellenállás, így leszorítóerő terén is nyerhetnek vele.
Minimálisabb újítás a Ferrari kicakkozott hátsó szárnya, ami a leszorító erőt igyekszik növelni, de magasan a legjelentősebb a Sauber-oldaldoboz, mert míg a légterelő és a kacsaorr könnyedén lemásolható, a kasztnit éríntő trükk nem, ahhoz teljesen új autót kellene tervezni. Az pedig még a leggazdagabbakat is borzasztóan megvágná, kvázi új autót kellene építeniük, amire szezon közben nincs mód.
Kis különbségek várhatóak, viszont hogy ki felé billen a mérleg nyelve, lehetetlen megmondani. Különösen fontos lesz a Pirelli, de Jerezben ez sem igazán jött ki a durva aszfalt miatt. Vagyis a nyitóteszt remek bemutatkozás volt, amolyan menetpróba, hogy minden rendben van-e a kocsikon, gurulnak-e, meg lehet-e velük tenni 10-20 kört egyhuzamban. Az igazi munka majd egy hét múlva, Barcelonában, egy igazi, a versenynaptárban is szereplő F1-pályán kezdődik.
Nem is véletlen, hogy Fernando Alonso kihagyta az egész tesztet, egy pillanatra nem ült autóba, inkább biciklizett meg futott a múlt héten, és csak jövő keddtől száll be a melóba, amikor már tényleg számít.