További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
"Sosem hittük el, hogy az ilyesmi szabályos lenne. Azt tudtuk, hogy a Pirelli régóta tesztelni akart, és a kompromisszum az lett, hogy a (2010-es) Lotus-Renault-val megteheti. Az merült még fel, hogy teszteljenek a világbajnok csapattal, de ezt horrorként élténk volna meg a többiek, ráadásul bele kellett volna egyezniük egyhangúan, ami sosem történt volna meg. Vagyis a tesztelés lehetetlen, és ezt az istállók nagy többsége így gondolja" - idézte az Autosport a Red Bull-főnök Chris Hornert.
Az F1-szabályzat szerint idény közben tesztelni azévi, egy vagy kétéves kocsival sem lehet, vagyis az istálló nem profitálna a gyakorlásból, ezért nem törődött a Ferrari a Pirelli felajánlásával.
"A Pirelli két éve kéri, hogy teszteljünk neki, csakhogy ez az aktuális autóval nem lehetséges. Emiatt nem is gondoltuk ilyen tesztre" - indokolt Stefano Domenicali csapatfőnök.
A Mercedestől azt állítják, a Pirelli mindenkinek felajánlotta a tesztlehetőséget a 2013-as kocsival is, ám ezt a többiek tagadják. A Lotust irányító Eric Boullier így felelt arra, kapott-e ilyen felkérést: "Nem".
"Hallottam a pletykát, hogy a FIA engedélyt adott erre, de akkor ezt mindenkinek meg kellett volna kapnia. Vagy legalább mindenkinek felajánlani, nem pedig elvonulni egyedül valakivel. Az egész ellenkezik a sportszabályzattal és a csapatok között érvényes tesztmegállapodással. Az egészből előnyt szerezhettek, és szereztek is, mert elvégezték. De itt nem is az előny a lényeg, hanem hogy megsértették a szabályzatot" - vélekedett Boullier.
A Mercedes egyébként május 15 és 17 között, a Spanyol GP után három nappal gyakorolt három napot a Pirellivel Barcelonában 1000 kilométeren át, állítólag titokban. Persze ilyet nem lehet titokban tartani, Toto Wolff Mercedes-menedzser elmondta, mindent otthagytak a verseny után, nem kezdtek pakolni, maradt a hatalmas mobilközpont a paddockban, a kamionok, a buszok, az emberek, vagyis nem törkedtek a titoktartásra. Az ellenfeleknek ez nem tűnt fel, állítják, csak múlt pénteken tudták meg, mi zajlott le másfél hete.
Az viszont biztos, hogy a Mercedesnek tudnia kellett, tilosban jár, mert bő egy éve, 2012 áprilisában a FIA kör e-mailben figyelmeztetett mindenkit az előírásokra.
"A Pirelli a FIA-val kötött szerződésének értelmében felajánlhat 1000 kilométernyi tesztelést a csapatoknak, feltéve, ha mindegyiknek egyenlő esélyt ad. De ilyen teszt szezon közben kizárt. Két lehetőség van: minden csapat élni akar a Pirelli nyújtotta lehetőséggel, és a FIA megteszi a szükséges lépéseket vagy a teszt a szezonon kívül zajlik" - küldte el a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA).
Ezzel párhuzamosan Paul Hembery Pirelli-sportigazgató is írt az istállóknak ugyanakkor: "A FIA-val kötött megállapodásunkban az áll, hogy minden csapatot meghívhatunk 1000 kilométernyi gumitesztre. Ha érdekli a csapatát, jelentkezzen, hogy kijelölhessük a dátumot. A pályáról és a szerelői ellátásról gondoskodunk".
Bár Hembery nem részletezte a lényeget, egyértelmű, hogy a Mercedes-főnök Ross Brawn csak úgy mehetett bele ilyen szintű szabályszegésbe, ha valamelyik fejestől ígéretet kapott, nem lesz belőle baj. Két ilyen hatalmú ember van a Forma-1-ben: Jean Todt FIA-elnök és Bernie Ecclestone. Előbbi állítólag finoman szólva sem örült, mikor megtudta, a Pirelli és a Mercedes ügyeskedett, így nem marad más, mint az utóbbi, Ecclestone. Vagy az, hogy a gumigyár és Brawn saját szakállára cselekedett, de Brawnról, a legtapasztaltabb csapatvezetőről ilyet elképzelni is sértő. Igaz, kizárni nem lehet.
Az ügyben a FIA fog dönteni, jelenleg zajlik a vizsgálat, hogy vétett-e a szabályok ellen a Mercedes. Ha igen, már nem a Motorsport Világtanács, a FIA eddigi döntéshozó testülete az illetékes, hanem az esetet továbbítják a Nemzetközi Bírósághoz, amit 2010-ben hozott létre a FIA az új ítélkezési rendszer részeként.
A Ferrari közben már jelezte, nincs baja a Mercedesszel, ha a tesztlehetőséget szintén megkapja.
"Azért óvtunk, mert ez az egyetlen útja, hogy tisztázzuk a szabályt. Nekünk nem volt kétséges, hogy 2013-as és egy-két évvel azelőtti autót nem lehet használni szezon közben. Tudni akarjuk, hogy mégis lehet-e. Ha igen, elsőként jelentkezünk, és tesszük meg (amit a Mercedes), hiszen a Ferrari mindig is az idény közbeni tesztelésért lobbizott. Emiatt akarjuk tisztáztatni a helyzetet. Ha a kapott magyarázat ellenkezik a mi értelmezésünkkel, azonnal szólunk (a Pirellinek), hogy mielőbb tesztelhessünk" - közölte Domenicali.