Elhallgatott ok is segítheti a gumikáoszt
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
58 kerékcsere volt három éve a Kanadai Nagydíjon még a Bridgestone gumikkal, és legtöbben a futamot a legjobbnak tartották a 2008-as emlékezetes szezonzáró óta, amikor Lewis Hamilton az utolsó előtti kanyarban előzve nyerte meg a világbajnokságot. Ekkor kezdett el azon dolgozni a japán gumigyár, hogy a szuperlágy keverékét minél több helyen bevetve izgalmasabbá, de mindenképp eseménydúsabbá tegye a több boxkiállással a nagydíjakat. És ez volt az a futam, amihez hasonlókat Bernie Ecclestone látni akart, ezért kérte a 2011-ben a Bridgestone-t váltó Pirellit, hogy olyan gumikat gyártson, amik nem bírják a versenytáv feléig sem.
A Pirelli engedelmeskedett, ám előbb csak óvatosan, és 2011-ben Sebastian Vettel elképesztő fölénye miatt sem lett vihar a gumik körül. Tavaly aztán a Pirelli a sikeres nyitóév után kockáztatott, rátett egy lapáttal, és úgy összekavarta a mezőnyt, mint ahogy jó 20-25 éve senki és semmi: az év első hét futamán hét pilóta győzött öt különböző csapatból, a Mercedes, de még a Williams is nyert egyet Maldonadóval.
A szezon kétharmadára lettek csak úrrá a gumin a nagycsapatok, és emelkedett ki a végére a McLaren, a Red Bull és a Ferrari, ám kisebb istállóként még nyert egyet a Lotus is, igaz nem kezdő pilótával, Kimi Raikkönennel.
A Pirelli idén újra módosított a gumikon, a nagycsapatok újra hőzöngtek, bár inkább csak a Red Bull és a Mercedes, mivel a Ferrarinak bejött a változtatás, a Lotusnak nemkülönben. A McLaren meg egyelőre nem tényező gyenge autója miatt. Csúcspontjára bő egy hónapja, a Spanyol GP-n ért a gumikáosz 77 kiállással, mindenki legalább háromszor, sokan négyszer is gumicserére kényszerültek.
Ekkor már Ecclestone is bemondta: stop, ez túl sok, és a Pirelli a Red Bull, illetve a nagyfőnök nyomására bejelentette, Kanadára kissé feljavítja a gumikat. Nem örült ennek a Ferrari, se a Lotus, és belépett a párbajba a FIA, ami megtiltotta a Pirellinek a változtatást - módosítani szezon közben csak akkor lehet, ha azt a biztonság követeli meg. A beszállító így letett a nagyobb átalakításról.
Arról viszont nem, hogy a Bahreinben és Barcelonában tapasztalt leváló futófelület problémáját megoldja, ám Paul Hembery Pirelli-sportigazgató elkotyogta, mivel a furcsa eseteknél a gumi nem eresztett le, ez sem biztonsági kérdés, így a változtatáshoz a csapatok egyhangú beleegyezése szükséges.
Természetesen a Ferrari, a Lotus és a Force India nem állt kötélnek, így a hétvégén Kanadában csak a pénteki szabadedzésekre adja ki az új gumikat a Pirelli, szombaton és vasárnap, a 3. edzésen, az időmérőn és a futamon újra csak az eddigi idei termékeket rakhatják a kocsikra az istállók.
Wéber Gábornak, az MTVA F1-szakkommentátorának és túraautó-versenyzőnek van egy elmélete, miért ragaszkodik pár csapat görcsösen az idei eredeti gumikhoz, szinte még a biztonság valamilyen fokú rovására is.
"A leválásra nekem van egy konkrét ötletem. A Pirelli az új gumiknál, amiket pénteken fognak kipróbálni, módosít az abroncs vázszerkezetén, az úgynevezett karkaszon. Létezik ugyanis egy olyan dolog, amit úgy hívnak, karkasz-kormányzás, vagyis hogy ennek a vázszerkezetnek is van iránya, amerre viszi, irányítja a kereket. Ez lehet kifelé vagy befelé, ezért van a gyártó által megjelölt forgásirányuk a gumiknak, elméletileg nem lehet feltenni egy kereket fordított irányba. Elméletileg, mert gyakorlatilag viszont fel lehet, az istállók idén több helyen is kipróbálták ezt, hogy megfordított forgásiránnyal tették fel a hátsó abroncsokat. Előfordulhat, hogy azt tapasztalták, így az abroncs élettartama növekszik, többet lehet vele menni, vagy egyszerűen kevésbé melegszik. Csakhogy ennek lehet egy mellékhatása. Mivel így a kerék a karkaszkormányzási iránnyal szemben forog, a váz és a gumi között megszakad a kapcsolat, és a futófelület egyszerűen leválik a vázról, amint láttuk azt Barcelonában, vagy Bahreinben is. Olyan dolog ez, amiről a csapatok nem beszélnek, mert ritkán fordul elő, és ők a fordításból előnyhöz jutnak. A Pirellinek viszont igen rosszul néz ki, hogy a gumifelülete egyszerűen elszáll, így ők sem teszik szóvá, viszont mindenképp változtatni akarnak. Persze ez csak egy ötlet, de egy létező jelenségről beszélünk, amire a Pirelli gumik idei szerkezete lehet, hogy éppen így reagál."
Vagyis Kanada történelmét nézve, a durva aszfalt, a gyorsan elhasználódó, illetve leválásra hajlamos Pirellik miatt a gumikáosz csúcspontjára lehet számítani. A Pirelli három kerékcserét jósol kocsinként, de hozzátette, hogy biztosat csak a pénteki szabadedzések után tud mondani. Ehhez azt lehet még hozzátenni, hogy akkor sem lesz könnyű, mert a csapatok pénteken ugye azt az új gumit is használják, amit szombaton már nem szabad. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy péntekre és szombatra esőt várnak a Gilles Villeneuve-pályán, még az is lehet, hogy vasárnapig elő sem kerülnek a száraz gumik vagy csak minimális mértékben.
Kanadában tavaly átlagosnak mondható 36 boxkiállás volt, ám például Fernando Alonso és Sebastian Vettel azért veszítette el a futamot, mert túlságosan spórolt a gumikkal, így a német a hajrában túl késői kerékcsere miatt esett vissza, a spanyol meg azért, mert mindenki leelőzte - ő a végére sem rakatott fel új szettet, inkább elvánszorgott a célig, hatodikként. (2011-ben Kanadában esett, így az akkori kerékcsereadatokat értelmetlen figyelembe venni.)
Wéber sem tartja kizártnak, hogy a gumik újra középpontba kerülnek, de lehet-e ez a GP a gumikáoszcsúcspont?
"Benne van, előfordulhat, hogy az lesz belőle. Sok függ persze az időjárástól, egyelőre esőt várnak hétvégére, de ha száraz marad, előfordulhat egyfajta gumikáosz. A Pirelli a szuperlágy és a közepes gumit hozta el. A montreali pálya ugyan nem túl kanyargós, de a hosszú egyenesek és a nagy tempó miatt a fékezés és a kigyorsítás nagyon megterheli a gumit. Így volt ez persze Monacóban is, sokat fékeztek és gyorsítottak alacsony tempóról, csakhogy ott a kanyarok miatt maximális leszorítóerővel mentek, ami levett a gumikat ért terhelésből. Kanadában általában minimális, már-már monzai szintű szárnyakkal indulnak, vagyis kis leszorítóerővel, inkább a mechanikai tapadás irányába tólódik el a hangsúly, azaz a gumikra nagyobb teher jut. Könnyen előfordulhat, hogy olyan tojásokon járás lesz belőle, mint Monacóban, amikor nem mentek rendes tempót, csak hogy kíméljék a gumikat. Ott viszont nem lehetett előzni, míg itt lehet majd, érdekesnek ígérkezik."
A kanadai hétvége az időeltolódás miatt péntek délután négykor indul az első szabadedzéssel, aznap lesz a második, nyolctól, majd szombaton újra négytől edzenek, időmérő este hétkor. A futam vasárnap este nyolckor startol.