További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
„Igaz, tárgyaltunk a Red Bull-lal, de nem jutottunk eredményre" – jelentette be múlt hétvégén Kimi Raikkönen ügynöke, Steve Robertson, hogy kliense nem igazol az RBR-hez. Úgy tűnt, az első számú helyettesnek tartott Daniel Ricciardo megkapja a helyet, és lezárul a nyár legnagyobb igazolási huzavonája, elkel a legjobb szabad ülés a Forma-1-ben.
Hamar, mindössze napok múlva kiderült, a pletykaszezon most indul csak be igazán: kipattant, hogy a Red Bull még egyáltalán nem végzett Raikkönennel, és a hétvégén, a Belga Nagydíjon újabb ajánlatot tesz neki. Az értesüléseket gyorsan hivatalos megerősítés követte, Chris Horner RBR-főnök világosan megmondta, mi a helyzet.
„Semmi sem zárult még le, nem köteleztük el magunkat senki felé, jelenleg semmit nem zárnék ki. Nem kelt el a második helyünk, de szerencsés helyzetben vagyunk, mert szörnyen sokan érdeklődnek iránta. Többen, mint azt gondolnák, rengetegen vezetnének nálunk. Daniel (Ricciardo) remek teszten van túl velünk, de nem dőlt még el semmi. Hála istennek van időnk, hogy kiértékeljük a piacot, és csak aztán lépjünk" – idézte őt az Autosport.
Ki lesz a befutó?
Minden szava érdekfeszítő, de leginkább az a megjegyzés, hogy „többen érdeklődnek, mint gondolnák”. Azt már tudtuk, hogy a Hungaroringen Fernando Alonso menedzsere beszélt Hornerrel, az is régóta világos, hogy a Ferrarinál Felipe Massa pozíciója idei gyenge teljesítménye, mindössze 61 pontja miatt több mint bizonytalan. Nyilvánvaló, hogy az anyagilag labilis Saubertől Nico Hülkenberg szabadon távozhat, ám péntekre kiderült az is, megszerezhető még egy világbajnok: Jenson Button.
Az angol tavaly előtt hosszabbított a McLarennel, amit akkor úgy kommunikáltak, hogy többéves, hosszú távú szerződést kötöttek, viszont konkrétan nem jelentették be, hogy ez most két, három, négy év vagy mennyi. Button Spában annyit árult el, megállapodása a McLarennel jelenlegi állapotában nem érvényes 2014-re.
„Azt hiszem, megvan a szerződésem jövőre, de még nem írtam alá. Maradni akarok, mert a következő szezonban sokkal erősebbek leszünk. De, ahogy mondják, maguk sem, én sem hallottam, hogy a csapat megerősített volna a helyemen. Azt hiszem, erre kicsit még várnunk kell" – hozta le az ESPN a titokzatoskodó brit szavait.
Pilótakombinációk
Jelenleg:
Raikkönen–Lotus, Alonso–Ferrari, Button–McLaren
Lehetőségek:
Raikkönen–RBR, Button–Ferrari, Alonso–McLaren;
Raikkönen–Ferrari, Alonso–Ferrari, Button–McLaren;
Raikkönen–McLaren, Button–RBR, Alonso–Ferrari;
Alonso–RBR; Button–Ferrari, Raikkönen–Ferrari;
Van tehát három világbajnokunk, kettőnek, Kimi Raikkönennek és Jenson Buttonnak nincs szerződése jövőre, a harmadik, Fernando Alonso maga ment a Red Bullhoz kérdezősködni, vagyis ő is a piacon lehet. Ráadásul a három bajnokból kettő topcsapatnál van, a harmadik szuperistálló, a Red Bull meg versenyzőt keres Sebastian Vettel mellé – egyértelmű, hogy bármelyikük kiköthet bármelyik csapatnál.
Felmerült, hogy a Ferrari ajánlatot tett Raikkönennek, a héten a hír erősödött, a mindig kiválóan értesült – Schumacher visszavonulását, Hamilton mercis szerződtetését megjósoló – Eddie Jordan is arról tud, a finn volt munkahelyére tart. Sőt, a komoly német lap, a Die Welt azt is megírta, az olaszok évi 11 millió euróval csábítják Raikkönent, de nem Alonso helyére, hanem mellé. Vagyis Massa bukna, ami nem meglepő.
Csakhogy – amint Horner említette – Raikkönen még képben van a Red Bullnál is.
Kimi a maga ura, a végén azt fogja tenni, ami a legjobb neki. Rajta múlik, hogy jelölt legyen
– felelte Horner. Az RBR-főnök arra, hogy akkor Steve Robertson miért zárta ki őket, annyit felelt,
erről kérdezzék meg Steve-et.
Egyértelmű, Raikkönen menedzsmentje tendereztet , ahogy azt Robertson meg is mondta:
Az a dolgom, hogy tárgyaljak minden istállóval, ami szóba jöhet.
Az RBR egyértemű, Mark Webber távozik, a Ferrari egyértelmű, Massa a kirúgás szélén áll, és Buttonnak hála, már tudjuk, a McLarennek most szintén csak egy pilótája van 2014-re, Sergio Perez.
Jelenleg a legegyszerűbb alapszituáció a következő: a Red Bull megelégszik Ricciardóval, a Ferrari megtarja Massát, a McLaren Buttont, Raikkönen meg marad a Lotusnál, ahogy azt a Lotus-főnök még mindig bizonygatja. Igen váratlan lenne, ha a Forma-1-ben a legegyszerűbb megoldás valósulna meg.
Érdemes inkább, sőt, kötelező is kombinálni. Buttonnak felhozták, mit gondol az üres helyekről?
Szerintem a Red Bull elkelt. Marad a Ferrari, ami az összes pilótának óriási lehetőség. Nagyon izgalmas lehet ott vezetni, a szenvedély, a kultúra, a múltjuk, az eredményeik. Remélem, olyan kapja meg, aki megérdemli. Nagyszerű esélyhez jutna
– lelkendezett, amiből az derül ki, hogy magát is el tudná képzelni ott, Alonso mellett. Hamilton mellett sem vallott szégyent, sőt, miért ijedne meg Alonsótól?
Button távozásával Raikkönen visszamehetne a McLarenhez, aminél 2002 és 2006 között már vezetett, sőt, 2010-re is csak egy hajszál választotta el a visszatéréstől. A hajszál minden bizonnyal a főszponzor Vodafone követelte PR-munka volt, csakhogy az a szezon végén távozik az istállótól. Helyét az a mexikói telekommunikációs cég, a Telmex veszi át, aminek Európában nincs érdekeltsége, és a McLarenhez már benyomta reklámemberét, a mexikói Sergio Perezt.
Button másnak is érdekes lehet, a Red Bullnak, az meg nem kérdés, hogy Buttont érdekelné az RBR. Jó választás lenne Vettel mellé, nyugodt, békés karakter, minden csapattársával kijött, PR-szempontból meg igazi főnyeremény, a McLarennél annyira megszokta a szereplést, hogy már hiányozna is neki.
Fernando Alonso: a Ferrarit csak topcsapatért hagyná el, az most pedig a Red Bull vagy – elméletileg jövőre újra – a McLaren lesz. Utóbbi teljesen kizártan tűnik első blikkre a 2007-es, viharos közös szezonjuk, és egy év utáni szakításuk miatt, csakhogy Ron Dennis, ottani exfőnöke már nincs a csapat közelében, nem angol, hanem mexikói pilóta mellé szerződne, aki ráadásul nem is Lewis Hamilton-kaliberű tehetség.
Nézzük a csapatok szempontjából: ki merne bevállalni két toppilótát? Mivel a Red Bull egy tollvonással megszerezhetné Ricciardót, és megszabadulhatna a belső versengéstől, mégsem teszi, minden bizonnyal belemenne a Raikkönen–Vettel, az Alonso–Vettel és a Button–Vettel-párosba is.
Michelisz: Raikkönent Vettel mellé
„A Red Bull helyében én mindenképpen a csapat eredményességét tartanám szem előtt, szerintem úgy lennének a legerősebbek, ha a finnt szereznék meg Vettel mellé. Kimi Raikkönent vinném oda, az ő szerződtetésében van a legkevesebb rizikó” – állítja a legjobb magyar autóversenyző.
A Ferrari múltját tekintve bátortalanabb, Schumacher óta mindig volt vezető pilótája, egyszer Raikkönen, most Alonso. Nem nyertek viszont vb-t hat éve, Raikkönen óta, így Montezemolo elnök láthatja a gondokat abban, hogy a spanyolnak nincs belső ellenfele. Massa mindenféle ellenállásra képtelen, és egy nyugodt, ám gyors ember, mint Raikkönen, keményebben nyomná a határok felé Alonsót, aki ezzel jobban igyekezne, és a Ferrari nyerne. A finnt ismerik az olaszok, versenyzett eddig három társsal, de senkivel nem volt baja, a Ferrarinál akkor sem balhézott, mikor 2008-ban Massának jobban ment.
Raikkönen, Button, Alonso mellett van még egy ember, aki nemcsak, hogy megszerezhető, de igen jól járna vele az új gazdája: Nico Hülkenberg. Váltása a Force Indiától az idén pocsék Sauberhez nem jött be, továbblépne. A Ferrarinál fel is merült a neve Alonso mellé, ha az nem megy, mert valamelyik sztár kerül oda, mondjuk, Raikkönen, a Lotusnak főnyeremény lenne a finn helyére.
A Lotusnak egyébként nem kellene nagyon kétségbeesnie, ha elveszítené Raikkönent, még ha ugyanolyan kalibert biztosan nem is tudna szerezni: Hülkenberg mellett szabadulhat Paul Di Resta vagy Adrian Sutil a Force Indiától, Ricciardo simán elmozdítható a Toro Rossótól, ott van a tehetséges Jules Bianchi a Marussiától, vagy ha anyagi gondjaikat akarják megoldani évekre, Pastor Maldonado elvihető a Williamstől. Vagy bárki más, bárhonnét, ugyanis a jelenlegi 22-ből három versenyző elmozdíthatatlan: Vettel és a két mercis, Lewis Hamilton, valamint Nico Rosberg.
Temérdek lehetőség van, annál kevesebb konkrétum, és egy ideig még valószínűleg marad is a bizonytalanság: egyik istállónak sincs égetően szüksége új pilótára, inkább a pilóták forszírozzák a váltást, vagyis, ahogy Horner mondta, a csapatoknak van idejük meggondolni, kit válasszanak. Az RBR Monzára tervezett bejelentést, két hét múlva, a Ferrari szintén ott szokta véglegesíteni embereit, csakhogy a mostani tülekedésben az időkorlát még akár hónapokra is kitolódhat. Addig meg marad a jósolgatás.