További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Csitul végre a vasárnapi alonsós-webberes taxibotrány, amikor a Szingapúri GP után a spanyol beszállította az autóján a depóba az ausztrált, akinek Red Bullja lerobbant az utolsó előtti körben. Mivel a Ferrari a pálya közepén megállva vette fel a berohanó Webbert, mindkettejüket büntették, megrovást kaptak, emiatt Webbernek jövő hét végén 10 hellyel rosszabb pozícióból kell rajtolnia.
Bár az ügyben ítélkező egyik versenyfelügyelő, Derek Warwick maga is taxizott hasonlóan F1-pilótaként, azt mondta, az elmarasztalás nem túlzás, mert veszélyhelyzetet okozva hajtották végre az amúgy bevett gyakorlatot.
Ha visszatekintünk az F1 bő hatvanéves történetében, láthatjuk, hogy a taxizás ugyanolyan része a Forma-1-nek, mint mondjuk a kerékcsere, ugyanolyan rég óta csinálják, és a 2000-es évekig szinte nincs pilóta, aki ne próbálta volna ki legalább egyszer.
A legrégebbi vidófelvételünk a legjobb is, ezért menjünk inkább időrendben visszafelé. Legutóbb valószínűleg ugyanez a két pilóta mutatta be a látványos manővert, amikor Alonsónak jó két éve a Nürburgringen a tiszteletkörben leállt a Ferrarija, és Webber sietett a segítségére. Akkor ésszel csinálták, Webber a pálya szélére húzódott, Alonso épp csak belépett az aszfaltra, már fel is ült, és indultak a boxba - nem is büntették őket.
Előtte 10 évvel, 2001-ben Mika Hakkinen McLarenje az utolsó körben állt meg, és csapattársa, David Coulthard sietett a segítségére. Nagy pech volt, a finn vezetett, de így Michael Schumacher győzött.
1997-ben Michael Schumacher nyert otthon, Hockenheimben, és ha már jó napja volt, felvette Ferrarija hátára Gianfranco Fisichellát, akinek Jordanje megadta magát. Az olasz a megszokottól eltérően nem oldalra, a légbeömlőre ült, hanem a motorházon lovagolt a boxig.
Mindössze egyetlen futamot nyert hosszú F1-pályafutása alatt Jean Alesi, de azt jól megünnepelte Kanadában. A levezető körön a Ferrari lelassult, és az élről kormánycsere miatt visszaeső Michael Schumacher fuvarozta el az eredményhirdetésre. Alesi menet közben még pozíciót is váltott, a 60-100-as tempóval száguldó kocsin lovaglóülésből oldalra helyezkedett ki. Juj, mit kapna ma ezért.
Íme az F1 leghíresebb taxizása, amit Nigel Mansell és Ayrton Senna mutatott be 1991-ben, Silverstone-ban. A McLaren megállt a pálya szélén, a nyertes angol felvette. Klasszikus mozzanat, ahogy Senna már elhelyezkedve arrébb próbál rúgni egy szurkolót vagy valamilyen pályamunkást - nehéz megállapítani -, de az biztos, hogy a néző bántalmazása manapság nem csak figyelmeztetést érne. Akkoriban - mint ma is visszanézve - inkább nevettek rajta, szerencsére.
És akkor jöjjön a Forma-1-es taxizások, illetve taxiztatások dzsolidzsókere, mitöbb, rojálflösse, 1986-ból, a mexikói futamról. Akkora volt, hogy magyarázni kell. A képeken az látszik, hogy Philip Alliot Ligier-jére épp felmászik a már autó nélküli mclarenes Stefan Johansson és a francia csapattársa, René Arnoux. Csakhogy Alliot - amilyen remek pilóta volt - valószínűleg lefullasztja a gépet, így már hárman vannak kocsi nélkül. Semmi gond, Nelson Piquet lelassít, és várja Johanssont, valamint Arnoux-t, akik elhelyezkednek a Williams két oldalán. Kissé váratlanul Alliot is otthagyja a Ligier-t, és felpattan a brazil autójának a hátára, így négyen veszik célba a depót. (Belegondolni is horror, mi lenne ebből manapság.)
Derek Warwick akkor a mezőnyben volt, rossz emlékeket hagyhatott benne a látvány. Persze annyira nem is, mert két évvel később önmaga is leutánozta.
És akinek a videók nem voltak elegendőek, galériánkban még mintegy 15 másik taxis vonulást nézegethet végig egészen néhány hajmeresztő 60-as évekbeli manővertől napjainkig.