Ilyenekre számíthatunk jövőre az F1-ben

2013.10.03. 08:57

Ross Brawn beszélt már arról, jövőre a turbómotorok miatt mintegy 20 évet visszamegy az időben a Forma-1, Bernie Ecclestone említette, hogy 2014-ben nem a legjobb nyer, most pedig, csak pár hónapra a váltástól, a négyszeres világbajnok Alain Prost és a McLaren-mérnök Sam Michael próbál rávilágítani, mire számíthatunk jövőre, amikor 25 év után újra felváltják a szívómotorokat a V6-os, 1,6 literes turbók.

"Megbízhatósági gondok lesznek, főleg az elején, ez biztos. A technológia legelején járunk, mint a 70-es, 80-as években. Meg kell barátkoznunk vele, hogy kezdetben problémás lesz a turbó. Maga a turbótechnológia nehézségeket okozhat, és akkor még nem szóltunk az elektromos részekről, a kábelekről és a különböző rendszerekről. Ha minden rendben is van külön külön, akkor jön az összeszerelés, és olyan jelenségek, mint a túlmelegedés meg a vibráció" - nyilatkozta Prost az Autosportnak.

A francia tudja, miről beszél, végigversenyezte az első turbókorszakot, két világbajnokságát ilyen kocsival nyerte. Jól emlékszik például az 1986-os Német GP-re, aminek utolsó körében Nigel Mansellnek, Gerhard Bergernek és Keke Rosbergnek, vagyis egy Williamsnek egy Ferrarinak, illetve csapattársa és saját McLarenjének is kifogyott a benzine.

Prost tolja a McLarent 1986 nyarán, Hockenheimben
Prost tolja a McLarent 1986 nyarán, Hockenheimben

Ő volt a legpechesebb, az utolsó kanyarban használta el az utolsó cseppeket, a célegyenes elején leállt a Porsche-turbó, miközben a harmadik helyen gurult. Kipattant, elkezdte tolni a kocsit, csakhogy még többszáz méter volt hátra, így aki azonos körben volt vele, leelőzte. A lekörözöttek viszont már nem foghatták be, hatodikként rangsorolták, egy pontot szerzett úgy is, hogy a vonalig nem tolta el a McLarent.

"Nagy szabályváltozásokra a mérnöki struktúra képtelen elég gyorsan reagálni, akkor is így lenne, ha 2-3 évet kapnánk a 2014-es autó megépítésére. Ég és föld, hol tartunk ma 20 évvel ezelőtthöz képest, de amíg nem kezd el futni a kocsi, nem érhetünk el olyan megbízhatóságot, mint a mostani gépeknél - mondta már Michael, szintén az Autosportnak. - Valószínűleg összekavarodnak a dolgok, olyan eredmények lesznek, amik jelenleg nem fordulhatnak elő. Ezzel járnak az új szabályok, ez van."

Prost runs out of fuel at Hockenheim - 1986 German GP

Hockenheimben 27 éve nem csak Prosték, de még a nyertes Nelson Piquet és a második Ayrton Senna is üzemanyagproblémákkal küzdött, mindketten cikáztak az utolsó körben, Senna még a célegyenesben is, hogy lötyögtessék a tankban maradt benzint.

És ez még csak a fogyasztás, ott van a megbízhatóság, amiről Michael beszélt. A Renault, ami 1977-ben behozta a turbót a Forma-1-be, 1985-ig, azaz kiszállásáig 227-szer rajtolt, de csak 97-szer ért célba. Természetesen nem mindig motorhiba miatt estek ki, ám összességében nem túlzás, hogy csak minden második startjukból érték el a célt. Ez a szám Kimi Raikkönen Lotus-Renault-jánál tavaly 100 százalék volt, húszból húsz versenyen végigment, sőt, az idei 13 nagydíjon is csak egyszer esett ki, akkor is fék, nem pedig motorhiba miatt. Vagyis a finn alatt a Renault-motor egyelőre száz százalékos.