A Red Bull ellenszegült a FIA-nak, mert 25 lóerőt veszített volna
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Kizárták a Red Bull Racing-pilóta Daniel Ricciardót a vasárnapi F1-es idénynyitóról. A döntést órákkal a leintés után hozták meg a kocsi motorjában tapasztalt túlzott üzemanyag-áramlás miatt. Ricciardo második helyet veszített, mert a FIA mérései alapján az átfolyás meghaladta a maximálisan engedélyezett 100kg/óra mennyiséget - a FIA a benzin tömegáramát korlátozza 100 kg/órában.
A büntetésnek előélete van, annak ellenére, hogy a műszer teljesen új a Forma-1-ben. Az idei szabályváltoztatásokig ugyanis nem volt korlátozva a benzinátömlés, a most bemutatott vadonatúj turbómotoroknál maximalizálták először. Az új szabályok között van az is, hogy mindössze 100 kg benzinnel indulhatnak a gépek, amivel képtelenség megtenni a versenytávot - használni kell a turbót kiegészítő alternatív energiát felhalmozó rendszert, az ERS-t is (Energy Recovery System), aminek egyik része a fékezésnél felszabaduló energiát, a másik a kipufogógázok energiáját összegyűjtve az alap 600-hoz további 160 lóerőt biztosít, körönként mintegy fél percen át.
Egy műszer mind felett
Már a téli teszteken tapasztalta az összes istálló, hogy a FIA szállította szenzor pontatlanul mér, ezért sokan a saját méréseikre hagyatkoztak. A hétvégén, Ausztráliában az RBR arra figyelt fel, hogy a FIA-műszer a szabadedzéseken összevissza adatokat mutat, ezért az időmérőre lecserélték azt egy saját gyártmányra, amit a szövetség a télen bevizsgált, és engedélyezett.
A FIA szerint viszont ekkor "túlfogyaszott" a kocsi, és utasította a Red Bullt, hogy a futamra tegye vissza az ő műszerét. Az RBR ezt nem tette meg, hanem egy saját eszközt gyártott, amiről úgy gondolta, pontos, ám a nagydíjon a felügyelők másképpen gondolták. Szerintük ezzel túllépték a 100kg/órát, és a verseny közben kérték meg a csapatot, hogy csökkentsenek az átfolyáson. A Red Bull ezt sem tette meg, és végül ezért, a kérésmegtagadásért büntette őket a FIA.
A Red Bull fellebbezett, úgyhogy az ügy még lóg a levegőben.
Az RBR azt mondja, hogy a FIA-beszállító Gill Sensors mérői megbízhatatlanok, és azt Charlie Whiting, a FIA technikai vezetője is elismerte. Csakhogy szerinte a mérőeszközt a futamig ki lehetett volna próbálni, és olyat használni, ami jól mér. Ő sem tagadja ugyanis, hogy a teszteken azt vették észre, hogy ugyanabból a típusból akad nagyon pontos vagy nagyon pontatlan szenzor. De amíg a többi istálló - annak ellenére, hogy saját mérésük más eredményt mutatott - engedelmeskedett a FIA-nak a versenyen, és a szervezet rendszerét használta, a Red Bull ellenszegült.
Amire meg is volt az oka. Wéber Gábor Facebook-profilján azt írta, hogy „az FIA által jóváhagyott ultrahangos mérőberendezéseket gyártó Gill Sensors túl nagy szórású átfolyásmérőket szállít, akár 1,5 százalékos eltéréssel. A Red Bull kizárása a szabályok alapján egyfelől jogos, másrészt viszont a szenzorok közti szórás, vagy ugyanazon szenzor eltérő értékei miatt (ez történt a Red Bull-lal) a csapatok számára érthető módon nehezen tolerálható helyzet adódik, főleg ha saját befecskendezési adataik alapján úgy látják, hogy határon belül vannak. A 100 kg/órás limit 27,78 g/mp értéknek felel meg, és a változásával nagyjából lineárisan számolható a teljesítménynövekedés. A hírek szerint 96 kg/óra lett volna az FIA kérése a Red Bull felé, ami nagyjából 4 százalékos teljesítménycsökkenéssel járt volna a V6-os erejéből – tehát a 600 lóerő körüli csúcsteljesítmény alapján nagyjából 25 lóerőről beszélünk, amit a Red Bull nem szeretett volna elveszíteni, az FIA meg a szenzor adatai alapján úgy látta, hogy ennyi többletlóerőhöz jutnak. Szóval nem csak az új erőforrások, de az azt felügyelő technológia sem bombabiztos még, és ez versenyhelyzetben mindig vitákra ad majd alapot."
Vagyis a lényeg, Ricciardo veszített volna 25 lóerőt, ami nélkül aligha tudta volna megtartani a második helyét, jó esetben harmadikként futhatott volna be Kevin Magnussen mögött. Az első helyre a +25 lóerővel is esélytelen volt, Nico Rosberg a Mercedesszel 25 másodperccel győzött előtte.
Chris Horner Red Bull-csapatfőnök viszont biztos benne, hogy versenyzője fellebbezésük után visszakapja majd a pontokat.
Nem Daniel hibája, ami történt, sőt, a csapat sem hibázott, a normán belül maradtunk. Nem fellebbeztünk volna, ha nem tudnánk bizonyítani az igazunkat.
A Red Bull abban reménykedhet, hogy Whiting is elismerte, a FIA eszközei megbízhatatlanok, az viszont gyengíti az ügyüket, hogy a FIA kérésének szegültek ellen, miközben az összes másik csapat, amiknek szintén hasonló problémájuk volt a méréssel, engedett.
Ricciardo kizárásával mindkét McLaren a dobogón végzett, az ausztrál helyére felugrott a dán, Jenson Button pedig papíron harmadik lett. Ezzel a McLaren két év után vezeti ismét a konstruktőr-világbajnokságot.