További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Hangosabbra kéne venni a turbómotorokat, vetette fel pár hete Toto Wolff Mercedes-csapatfőnök, amikor a nyitófutam után egyre többen kezdtek károgni: túl halk az új, turbómotoros Forma-1.
Az ötlet nem mérnökként is komikusnak tűnt, józan ésszel végiggondolva egy motort csak úgy egyik pillanatról a másikra nem lehet mesterségesen felhangosítani. A Renault motorguruja, Remi Taffin most az Autosportnak el is magyarázta, miért nem. Legalábbis úgy nem, hogy ne változtatnánk azonnal pár sarkalatos FIA-korlátozáson. (Ami ugye híresen "könnyen" megy a Forma-1-ben.)
"A dolog összetett, két részből áll - kezdte Taffin. - Az első: tavaly 18 ezer volt a maximális fordulat, idén 12 ezer. Ki kell emelni, hogy jelenleg a 12 a szabályok miatt van így, mert ugyan most 15 ezer a maximum, de a benzinátfolyási limit azt jelenti, hogy a csúcs, legyen az Ferrari, Mercedes vagy Renault, 12 ezer, ami az egyenesek végén már csak 10 vagy 11. Miközben tavaly 18-nál jártunk, idén a tribünök előtt 10-en mennek a gépek." (A fordulatot - most, a turbómotornál - az egyenesek elején kell megnyomni, kigyorsításkor, ezért a csökkenés az egyenes végére.)
"A másik rész a turbó - folytatta Taffin. - Ha valamit a kipufogógázok útjába teszünk, az olyan, mintha mondjuk egy párnát tolnánk valakinek az arcába, hangtompítóként viselkedik. Ha ezt és a csökkentett fordulatszámot, illetve a korlátozott átfolyást összeadjuk, megkapjuk, miért ilyen most a kocsik hangja." (A turbó a motor és a kipufogó között van, emiatt hangtompít.)
"Továbbá a kipufogók kialakításán sem tudunk változtatni, mert a két kipufogócső a turbó után egy nagyobba fut össze.Ha nagyobb robajt akarunk, növelni kell a fordulatszámot, ám jelenleg ennek semmi értelme, mert az átfolyás korlátozva van, vagyis azt is növelni kellene. Szóval ez van" - vonta le a konklúziót Taffin.
A Taffin említette átfolyási szabály a legközpontibb kérdés most az F1-ben, emiatt zárták ki Daniel Ricciardót Ausztráliában a második helyről, emiatt reklamál folyamatosan a pilóta istállója, a Red Bull. A csapatfőnök Chris Horner azonnal eltörölné a 100 kg/órás átfolyási határt, ám a FIA nem hivatalosan már reagált, ez nem lehetséges. Hivatalosan is meg fogja tenni, április 14-én, Ricciardo ügyének fellebbviteli tárgyalásán.
Egyértelmű: az autókat csak a sarkallatos átfolyás emelésével lehetne hangosabbra venni, amiben pedig a FIA nagyon köti az ebet a karóhoz. A szövetség motorszakértője azt mondta, eltörölni vagy növelni az átfolyási korlátot nem lehet, mert előfordulhatna, hogy a csapatok másképp játszanának a turbóval: ez az egyenesekben az egyik autó hirtelen lassuláshoz vezethetne, ami ráfutásos baleseteket okozhatna, vagyis potenciális veszélyforrás.
Pedig a változtatásban már a FIA-elnök Jean Todt is benne lenne, ő nem ragaszkodna mereven az új motorszabályokhoz.