Totális F1-tiltás: táblán sem szabad üzenni

2014.09.16. 23:23

Pontosította az FIA, hogy a múlt héten bejelentett rádiózási tilalom egészen pontosan mire vonatkozik és mire nem, egyúttal pedig azt is a Forma-1-es csapatok tudtára adta, hogy az üzenőtáblákon sem lehet trükközni a különböző, tiltott információkkal. Vagyis a célegyenesben belógatott molinókra sem lehet kódolt adatokat írni, hogy aztán azokra pillantva a pilóta tudja, mit kell tennie az autójával, hogy az gyorsabban menjen.

Mindössze biztonsági megfontolásból engedélyezett még pár dolog, ugyanis a guminyomás, a fékek állapota és a váltóbeállítások a Japán Nagydíjig, vagyis október 5-ig szabadon közölhetőek maradnak. Akkortól viszont már ezekről sem szabad értekezni a versenyzőkkel menet közben.

Ezeket, illetve ezekről tilos információt közölni, adta az istállók tudtára a FIA a hétvégi, Szingapúri GP előtt:

  • Az ellenfelek szektorideje, illetve hogy hol lassabb, vagy gyorsabb az adott pilótánál.
  • Módosítás a motorbeállításokon, illetve ennek a rendszernek az újraindítása.
  • A váltóbeállítás módosítása.*
  • A váltóáttételek beállítása.
  • Az elektromos energiát tároló akkumulátorok töltöttségének kiegyensúlyozása, vagy átállítása.
  • Az üzemanyag-áramlás beállítása, illetve hogy spórolni kell a benzinnel, kivéve, ha a versenyszervezők adnak erre utasítást. (Ilyesmi túlfogyasztás esetén fordulhat elő.)
  • Guminyomás és –hőmérséklet.*
  • A differenciálmű beállítása.
  • A rajtprogram, illetve a kuplung pozíciója a rajtnál és a boxkiállásoknál, illetve a kuplungbeállítások és az erőátviteli pont meghatározása.
  • A gumik hevítése a rajt előtt.
  • A fékek kopása és túlhevülése.*
  • Visszatérés az eredeti beállításokra (kivéve, ha világosan meghatározható probléma van az autóval).
  • A pilótától érkező direkt kérdések megválaszolása.
  • Bármilyen, kódoltnak tűnő üzenet.

* Csak a Japán Nagydíjtól lép életbe.

Ezeket leszámítva minden más engedélyezett. De hogy ez a gyakorlatban mit jelent majd Szingapúrban?

Már a rajtnál jelentkezhet probléma, hiszen az autó arra való felkészítése nagyon precíz műveleteket kíván a felvezető kör alatt is, főleg az erőátviteli pont megtalálása és a megfelelő kuplungbeállítások miatt. Ha ez nem sikerül, olyan lehet a rajt, mint Lewis Hamiltoné volt Monzában. Mindezt viszont mostantól a pilótának egyedül kell végeznie, külső rádiós segítség nélkül.

A fékekre vonatkozó megkötések jó része csak Japánban lép életbe, de már Szingapúrban sem irányíthatják a versenyzőket bentről, hogy a fékek állapota vagy hőmérséklete alapján miket állítson át az autón. Márpedig a pályán 16-szor kell fékezni, ami a kör 21 százalékát teszi ki, vagyis a túlmelegedés és a kopás döntő tényező lehet. Ugyanez a helyzet a gumik esetében is, ott is Japánban jön majd a tiltás.

Mindennek a fiatal, tapasztalatlan pilóták lehetnek a vesztesei, bár Valtteri Bottas például remekül látja előre, hogy a gumik állapota hogyan fog változni és az milyen teljesítménycsökkenést jelent, illetve hogy mit kell a romlás csökkentéséért tennie. A jövőre bemutatkozó, 17 éves Max Verstappen viszont komoly hátránnyal indul emiatt, hiszen amellett, hogy bele kell szoknia az F1-be, az egész autó rá lesz bízva, komolyabb külső segítség nélkül.

Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo agresszívabb vezetési stílusra válthat, ha nem azt számolgatják nekik a mérnökök, hogy pontosan hol a legjobb előzni, vagy hol kellene 2 századot nyerni, hanem ösztönből mehetnek. Fernando Alonso eddig is a maximumot hozta ki a Ferrariból, ami azt mutatta, remekül érzi az F14-T-t, de Kimi Raikkönen gyengélkedése mögött ennek az ellenkezője állhat, emiatt pedig a finnek még nehezebb dolga lehet.

A stewardok számára ez a felügyeleti szerep akár futamonként 200 üzenetváltás ellenőrzését is jelentheti, bár a legutóbbi versenyen, Monzában kevesebb, mint 100-szor beszélgettek a pilóták a mérnökeikkel.

Az FIA állítja, nem lesz gond embereinek ellenőrizni az üzeneteket, és betartani az új szabályt.