Alonso lép, dől a dominó a Forma-1-ben

2014.09.26. 21:20
Nagyon csendesnek tűnt az idei pilótapiac, de az utóbbi napok és hetek eseményei afelé mutatnak, hogy 2015-ben nem marad változatlan a topcsapatok felállása. A kulcsszereplő Fernando Alonso, ha ő mozdul, másnak is kell. Megnéztük, merre mehet, és a Ferrari merre léphetne, ha elveszítené a spanyolt.

2009 végén Fernando Alonso aláírt a Ferrarihoz, és az F1 legnagyobb része biztos volt benne: egy-két nyeretlen év után új Schumacher-éra kezdődik. A spanyol bebetonozza magát az olaszokhoz, és ismét szupercsapatot építenek. Az egész csak idő kérdése, de inkább előbb, mint később lesz világbajnok.

Eltelt öt szezon, és Fernando Alonso még mindig nem világbajnok a Ferrarival, sőt évről évre távolabb kerül ettől.

A remény

Még 2010-ben majdnem összejött neki, de a Ferrari amatőr taktikai hibája miatt az utolsó futamon a német Sebastian Vettel megverte, és elvitte a címet. 2011 katasztrofálisra sikeredett, Alonso csak egy futamot nyert, a Ferrari lemaradt a dupladiffúzoros fejlesztésekben, és csak azt az egy versenyt tudta megnyerni, ahol a rendszert nem lehetett használni.

2012-ben valamivel jobb autót csináltak az olaszok Alonsónak, aki Vettel év eleji gyengélkedése miatt kiegyensúlyozott teljesítményével és zseniális esős vezetéseivel versenyben volt vele egészen az utolsó futamig. Vettel hiába nyert zsinórban évvégén, az állandóan dobogós, a középmezőnyből rendre fantasztikusan rajtoló és felzárkózó Alonsót nem tudta lerázni.

Az utolsó futamon viszont már nem volt elég a dobogó, de mivel a Ferrari ekkor sem tudott nyerni, Alonsónak újra a második hely jutott Vettel mögött bosszantóan kevéssel, három pontnyival.

2013. május 12. emlékezetes nap mind a Ferrari, mind Alonso életében: ekkor tudtak utoljára futamot nyerni. A Spanyol GP-n remek taktikával lettek elsők, úgy tűnt, összeáll a képlet, de nem, Vettel százpontokkal lett világbajnok. A második helyet hozta Alonso, de félelmetesen nagy lemaradással.

Vettel, Button, Hamilton, Alonso - mozdulnak?
Vettel, Button, Hamilton, Alonso - mozdulnak?

Alonso ekkor már el volt keseredve, és a múlt év júliusának végén, a Hungaroringen kiderült, hogy a Red Bull-lal tárgyal, ami épp Mark Webber helyére keresett embert. A kétszeres bajnok tagadta, hogy el akarna menni. Maradt is, az RBR pedig Daniel Ricciardót szerződtette.

A turbó

Új szezon jött, és az F1 turbóváltása új reményt adott Alonsónak és a Ferrarinak, 2014-re ledolgozhatják a Red Bull mögötti hátrányukat, és a világbajnokságért mehetnek.

Nem így történt, finoman szólva sem: a Ferrari a középmezőnybe esett vissza, legalább négy, de inkább hat Mercedes-motoros autó és a két RBR biztosan jobb nála. A gyártók között veri a Merci, a Red Bull és a Williams, míg Alonso szintén negyedik a pontversenyben, légüres térben harcol a semmiért. Két dobogót tudott összehozni 14 versenyen.

Miben, mikor és miért maradt le a Ferrari?

Kimi Raikkönen, Alonso csapattársa pedzegette a napokban, hogy a Ferrari gondja nem a motor vagy a kasztni, hanem az ERS, az energia-visszanyerő rendszer. Ez az, amiben le vannak maradva a Mercedes és a Renault mögött.

Öt éve ez a problémájuk. 2008-ban a finnel és Massával még konstruktőr-bajnokok lettek, majd 2009-re bevezették az F1-ben a KERS-et, az ERS elődjét, és tragikusan visszaestek, mindössze egyszer tudtak nyerni. Igaz, akkor még a McLaren is visszaesett, de 2010-ben, amikor a KERS-et felfüggesztették egy évre, a Ferrari majdnem újra bajnok lett.

2011 óta aztán újra van KERS, idéntől ERS, és az olaszoknak újra nem megy. Vagyis egyértelműnek tűnik, hogy már a KERS-sel, a fékezéseknél felszabaduló energiát újrahasznosító rendszerrel sem boldogultak, most meg, amikor a kipufogógázokból is visszaszerzik az energiát, végképp nem megy nekik.

Montezemolo elnök távozásakor azt mondta, azért buktak idén, mert alulkezelték az ERS jelentőségét a turbóváltáskor.

A változás ennek ellenére megkezdődött a Ferrarinál, csak nem úgy, ahogy a klasszis várta: áprilisban menesztették csapatfőnökét és második legnagyobb rajongóját, Stefano Domenicalit. Szeptember elején a reform elsöpörte a numeróegy rajongót, a Ferrari-elnök Luca Di Montezemolót is, aki Olaszországba vitte Alonsót, és mindig mellette állt. Domenicalival együtt a csapat pillérének nevezték Alonsót, aki akkor is tartotta a lelket a drukkerekben, amikor dobogós helyekre sem volt kilátás, mert a Ferrari a pontszerzésért küzdött. Így is volt, illetve van, a Ferrari még inkább nem lenne sehol, ha nincs Alonso.

A kor

Aki viszont öregszik, júliusban múlt 33, és már nyolc év telt el azóta, hogy legutóbb világbajnok lett, és legalább még egy el fog addig eltelni, míg újra az lehetne. (F1-rekord lenne Niki Lauda 7 éves kihagyását megdöntve.)

Csakhogy a Ferrarinál semmi nem utal arra, hogy Alonso egy év múlva náluk lehet bajnok, így a spanyol elkezdett nézelődni a piacon. Ennek első lépése volt tavaly a Red Bull, illetve az őt megkereső McLaren, ami már 2013-ban, egy éve ilyenkor megmozgatott minden követ, hogy visszacsábítsa 2007-es közös évük után. Idén pedig rátett egy lapáttal, mivel jövőre Honda motorokkal mennek ismét az angolok, a japánok bármennyi pénzt megadnak, hogy klasszis pilótával kezdhessék meg visszatérésüket.

Alonso a Ferrarinál

Versenyek: 91

Győzelmek: 11

Pole pozíciók: 4

Dobogók: 44

Vagyis Alonsóért sorban állnak a csapatok, és ő meg is hallgat mindenkit. Közben persze azt mondja, „a Ferrarinál akarok maradni", de azt, hogy itt is maradok, még nem hallottuk tőle. Domenicali és Montezemolo mindig marasztalta, és ő keres is a legjobban a Forma-1-ben, de az új csapatfőnök, Marco Mattiacci már megmondta: „Engem azért hoztak ide, hogy felrázzam a csapatot, és lehet, hogy ez nem mindenkinek tetszik. A váltásokhoz bátorság kell. Szóval Alonso marad, pillanatnyilag, de meg kell határoznunk, hogyan viszonyolunk egymáshoz".

Kemény szavak, legalábbis ilyenekkel Alonso sosem találkozott sajátjaitól. Egyértelmű, hogy Mattiacci nem fog kétségbe esni, ha az újjáépítést nem Alonsóval kell megkezdenie. A dolog ott tart, hogy sajtóértesülések szerint Alonso tényleg maradni szeretne, de olyan feltételek elé állította Mattiaccit és a Ferrarit, amit a góré szerint a cég nem tud neki megadni. Vagyis a lényeg: Alonso eligazolhat annak ellenére, hogy szerződése még két évig a Ferrarihoz köti.  Nem fogják marasztalni, és nem próbálnak legombolni róla több tízmilliós lelépési pénzt.

A Ferrari a világ legmenőbb márkája, rekordprofittal zárta ezt az évet, pénze van, nem az kell neki, hanem győzelem a Forma-1-ben. Ami - szépíthetjük bárhogy, okolhatjuk érte a töketlen Ferrari-mérnököket - az Alonso-éra alatt nem jött össze.

Mivel a szabad távozási lehetőség mindent megkönnyít, Olaszországban az újságírók tényként írják, hogy Alonso közölte a Ferrarival, otthagyja a csapatot.

Hova szerződhet?

Az utóbbi napok és heteket tekintve egyértelmű, a Ferrari felkészült rá, hogy elveszíti Alonsót, és a spanyol is úgy láthatja, a legközelebbi világbajnoki esélye már nem Maranellóban van, hanem máshol. Nézzük meg, mik a lehetőségei, mik a Ferrari lehetőségei, vagyis merre dől a pilótapiac dominója, ha a spanyol távozik.

Opció 1

  • A lehetőség, ami tényleg létezik. Eric Boullier McLaren-főnök elárulta, ajánlatot tettek Fernando Alonsónak, és várják a válaszát. Nem csak neki, Sebastian Vettelnek is, aki a Red Bullnál szorult vissza második pilótának Daniel Ricciardo mögé. Boullier állítja, egyiküket sem sikerül most elcsábítaniuk, és marad a Button-Magnussen kettősük, de az "igen, maradnak" nem hangzott el sem az ő, sem más mclarenes szájából. A spanyol sajtó közben azt írja, a McLaren ajánlata királyi, 3 évre hívja Alonsót, és kerek 100 millió eurót fizetne neki ennyi időre. Vagyis 33 milliót keresne évente, úgy 10 millióval többet, mint a Ferrarinál. Sőt, csütörtökön egyes lapok már egészen odáig merészkedtek, hogy kész tényként közölték, Alonso 2015-ben biztosan a McLaren versenyzője lesz.
    Ráadásul érdekes egybeesés, hogy pont ezzel egy időben a McLaren frissítette honlapján a csapat történetének legjobb pilótáiról szóló részleget, ahova hét évvel az eligazolása után felkerült Fernando Alonso is.
  • Alonsónak kézenfekvő lenne elfogadnia ezt, bár a Honda lutri, de a Ferrarinál sokkal rosszabb nem lehet. Az viszont már probléma, hogy valószínűleg a McLarennel is évek kellenének neki a világbajnoksághoz, amire pedig túl sok ideje nincs. És azt is említsük meg, hogy ő ezzel a csapattal összeveszett, legalábbis főnökével, Ron Dennisszel, még 2007-ben, és egy év múlva továbbállt. Most a csapatot ugyanúgy Ron  Dennis vezeti.

Opció 2

  • Nem is lehet véletlen, hogy a Gazzetta dello Sport szerint ismét felmerült a Red Bull-nál, de most már komolyabban, mint tavaly. Az RBR sima cserére dobná be Vettelt. A négyszeres bajnoknak még egy évig él a szerződése, de mivel a két bajnok cserélne, nem kellene a szerződésbontásokkal szórakozni. Az Alonso utáni időkre a német Montezemolo első számú célpontja volt, aki ráadásul pár éve arról áradozott, hogy minden pilóta egyszer a Ferrarinál akar vezetni. Olyan hírek is napvilágot láttak, miszerint a négyszeres világbajnok már meg is egyezett az olaszokkal, ám ez érvényét vesztette, amikor a Ferrarinál vezetőcsere történt, igaz, ezt Vettelt minden esetben cáfolta.
  • Vagyis ő jól járna, a legtökéletesebb ember a Ferrari-újjáépítéshez, 27 évesen 3-4 évet is elszórakozhat, míg újra a világbajnokságért megy. Alonso szintén jól jönne ki a dologból, mert nagyszerű kocsiba ülne át, ami idén is csak azért nem verte meg a gyári Merciket, mert Renault, és nem Mercedes motor hajtja. A Red Bull az az autó, amivel Fernando Alonso legelőbb a világbajnokságért hajthatna.

Opció 3

  • Hacsak, be nem ülhet azonnal a Mercedesbe. A spanyol sajtóban merült fel a napokban, hogy Alonsót megkereste a Mercedes is. A németeknél nagyon nincs már jóban Rosberg és Hamilton, az egyiktől szívesen megszabadulnának. Állítólag Hamiltont tennék lapátra, ami bele is illik az istálló elnémetesedési folyamatába: a Hamiltont leigazoló Ross Brawnt már egy éve kitették, most távozna az ő utolsó embere is. Ha Hamilton megnyeri a világbajnokságot, nem is kizárt, hogy ő is benne legyen akár a cserében is, még csak 29, a Ferrarinál megváltóként mehetne neki az új projektnek, és nem mellékesen olyan csillagosában részesülne, illetve olyan fizetést kapna, amiből megasztár imidzsét tovább építhetné.
  • Mindenesetre az Alonso-Hamilton csere már igen vad elképzelés.

A Monthy Python-kacsa

Van vadabb az Alonso-Hamiltonnál is, ami már az abszurd kategória, és csak azért említjük meg, mert az egész világsajtó megemlítette: Alonsót a Lotushoz. Az exbajnok menedzsere, Flavio Briatore dobta be a napokban, hogy Merci-motoros géppel van a legnagyobb esély a győzelemre, és a Lotus jövőre valószínűleg azzal megy. Újabb feltételezés, hogy a ruhamilliárdos Lawrence Stroll beszállna a csapatba, kvázi megvenné azt, és annyi pénzt öntene bele, amennyi kell, hogy győztes autót építsenek. Stroll valószínűleg nem tudja, mennyi pénz kellene ahhoz, hogy egy idén nulla pontos istállóból győztest csináljon, így ezt a szálat nem is neveznénk opciónak.

Lényeg a lényeg, Alonso három helyre mehet: a McLarenhez, a Red Bullhoz, esetleg a Mercedeshez, ebben a sorrendben.

Kit igazolhat a Ferrari?

Ha viszont Alonso lép, ami nagyon nagyon valószínű, a Ferrarinak helyettesítenie kell.

Opció 1

  • Vettel. Megszerezhető, bankot is robbanthatnak érte. Raikkönen a legjobb haverja, fiatal, lehet rá projektet építeni, a német vonal egyszer már bejött. Ha Alonso épp az RBR-t választaná, nincs is kérdés, ez a legkézenfekvőbb és legegyszerűbb megoldás.

Opció 2

  • Button. Ha Alonso a McLarenhez menne - és Vettel úgy dönt, kitölti 2015 végéig élő szerződését az RBR-nél -, a Ferrari beültethetné az angolt. Tapasztalt és világbajnok, bár nem fiatal, egy újjáépítési periódust meg lehet kezdeni a rutinjával. Aláírna akár egy évre is, sok pénzt sem kérne, amit el lehetne költeni az autóra, a fejlesztésekre és a mérnökökre.

Opció 3

  • Hamilton. Amint említettük, ő már a valószínűtlen kategória. Drága lenne és kényes, de gyors és fiatal, hosszú távon kitűnő. Ha időbe is telne, vele elindulhatna fölfelé az istálló.

Opció 4

  • Hülkenberg. Egy éve már nagyon közel került a Ferrarihoz a fiatal német, állítólag már a szerződése is megvolt, amikor az utolsó pillanatban visszamondták Raikkönen kedvéért. Most a Force Indiánál van, ahonnan simán elhozható. Tehetséges, bár idén kevésbé jó, mint tavaly vagy azelőtt, de lehet rá alapozni.

Opció 5

  • Bianchi. Az abszolut dzsóker, aki sokak szemében rizikónak tűnik, de ha Mattiacci olyan ügyes, mint mondják - Amerikában ő állította talpra a Ferrari-eladásokat -, akkor meghúzza a tehetséges franciát, és őt rakja be Raikkönen csapattársának. Semmibe sem kerül, mert Bianchi a Ferrari pilótája, csak kölcsönben van a Marussiánál, amiből annyit hoz ki, amennyi nincs is benne. Pontszerzés Monacóban, jó pár továbbjutás az időmérők második harmadába. Az F1 jelenlegi talán legnagyobb reménysége - Bottas mellett -, akiről senki nem beszél. Mivel már második évét nyomja az F1-ben, nem is tapasztalatlan.

Végignézve a lehetőségeket, amit még nem vetettünk fel: Alonso a Red Bullba megy, de Vettel nem a Ferrarit választja, hanem a McLarent. Ebben az esetben természetesen Button, Hülkenberg, Bianchi esélyei növekednek a piros autóba kerülni.

A +1 durva pletyka

Alonsót nem érintené, de meg kell azt is említenünk, ami a Hungaroringen merült fel, most július végén: a Mercedes német csapatot akar, és Vettelt szeretné. Hamilton ezzel utcára kerülne, de mivel egy Red Bull üresedne meg, amivel az angol 2012 közepén, Mercihez kerülése előtt tárgyalt, egyértelműnek tűnik, hogy mindenki elégedett lenne a sima cserével.

Ha 2015-ben Alonso mégis marad a Ferrarinál, ez az írás akkor sem tárgytalan, hiszen biztosak vagyunk benne, hogy egy év múlva újra elővehetjük, változatlan formában.