Ákos, Bátor
4 °C
10 °C

Ecclestone és Putyin egymásra talált

2014.10.09. 22:30
Százéves szünet után ismét lesz nagy autóverseny Oroszországban. Ennek köszönhetjük, hogy a Hungaroring lett az első szocialista F1-futam, de 2014-ben az olimpia után Szocsi ismét a világ figyelmének a középpontjába kerül.

100 éve nem volt autós nagydíj Oroszországban, még 1913-ban és 1914-ben rendeztek kettőt Szentpéterváron, majd az első világháború kitörése miatt szakadt meg a sor, amit aztán a Szovjetunió fennállása alatt sem folytattak. Akkor mindkét futamot a Benz pilótái nyerték, és most hétvégén is a toronymagasan vezető Mercedes (a Benz utódja) lesz a legesélyesebb, hogy folytassa Georgij Szuvorin és Willy Scholl győzelmi sorozatát.

Pedig a visszatérést már az 1980-as évek elején elkezdték tervezni, a Szovjetunió Nagydíját Moszkvába vitték volna. A verseny szerepelt is az előzetes, 1983-as versenynaptárban, de a bürokrácia és a politika miatt végül meghiúsult, így az első vasfüggöny mögötti F1-futam a Hungaroringé lett 1986-ban.

Legközelebb 2001-ben merült fel, hogy az F1 visszatérhetne Oroszországba, Vlagyimir Putyin nagyon szorgalmazta a projektet. A helyszín Szentpétervár mellett lett volna, aztán 2003-ban már ismét Moszkva, azon belül is a Nagatino-sziget volt a kiszemelt célpont, míg 2008-ban a Moscow Raceway-jel próbálkoztak. Utóbbi 2012-re el is készült hozzávetőlegesen 150 millió dollárból, de mégsem kellett a Forma-1-nek – cserébe FIA GT1-es és GT3-as, DTM, WSR és túraautó-vb futamokat rendeznek itt.

Oroszok az F1-ben

Oroszországnak nincs nagy múltja a Forma-1-ben, sőt mindössze két pilótájuk versenyzett eddig, és csak 2010-ben bukkantak fel először a sorozatban. Akkor Vitalij Petrov került a Renault-hoz, az első szezonját 27 ponttal a 13. helyen zárta. A következő idény első futamán harmadik lett Melbourne-ben a Lotusszal, ami az orosz autósport legnagyobb sikere máig. Utoljára 2012-ben indult, a Caterhamnél, majd rá egy évre jött az utódja, Danyiil Kvjat a Toro Rossónál. A fiatal orosz akkor még csak tesztpilóta volt, idén viszont már ötször is pontszerző tudott lenni, jövőre pedig Daniel Ricciardo mellett a Red Bull versenyzője lesz, vagyis óriási lehetőséget kap. És vele még nincs is vége a sornak, hiszen a pénteki szabadedzésen a Sauberben autóba ülhet a 19 éves Szergej Szirotkin is. A versenyzők mellett van orosz csapat is az F1-ben, méghozzá a Marussia, amely a Japánban súlyos balesetet szenvedő Jules Bianchinak köszönhetően idén Monacóban megszerezte történetének első pontjait.

Időközben, 2010-ben ugyanis sikerült megállapodniuk Szocsival, ahol a téli olimpiával közös projektben akarták megvalósítani a versenypályát. Az olimpia idején még javában zajlottak a munkálatok, a célegyenesben például csak sár és kavics volt az aszfalt helyén február közepén.

Ahogy a téli olimpia, úgy az orosz F1 is Vlagyimir Putyin álma, a kezdeményezés pedig egybevágott az F1 keleti nyitásával. Bernie Ecclestone Oroszország mellett ugyanis egyéb piacokra is betört, így 2016-ban már Bakuban, Azerbajdzsánban rendezik az Európa Nagydíjat. Az orosz elnök maga is nagy F1-rajongó, 2010-ben, három héttel a szocsi futam papírjainak aláírása után kipróbálhatta a Renault kocsiját.

Ecclestone-nak természetesen nagyon jól jön a hatalmas orosz piac jelentette lehetőség, Vlagyimir Putyinban pedig tökéletes partnerre akadt, és viszont, Oroszországnak is jól jön, hogy a világ legnépszerűbb sportsorozatában hirdetheti magát. Így nem is meglepő, hogy Ecclestone folyamatosan kiállt az oroszok mellett az elmúlt időszak konfliktusai esetén. Nem látott kivetni valót a homoszexuális kirekesztésében az olimpia előtt, az orosz-ukrán ellentét miatt sem emelt szót, sőt az oroszokat még meg is védte a tervezett amerikai és EU-s szankciókkal szemben, mondván, hogy a sport mindig is politikamentes kell, hogy legyen, és nem büntethetik a versenyt politikai okokból.

Hosszú barátság kezdete

Szocsi hétéves, 2020-ig szóló szerződést kapott, amely 250 millió dollárról - 200 millió euró - szól, bár a pontos összeget Ecclestone soha nem erősítette meg, vagyis a moszkvai pályával együtt 400 millió dollárt (96 millárd forint) öltek az F1 Oroszországba csábításába. Azt viszont kihangsúlyozta Ecclestone, hogy a hosszú megállapodáson túl is nagyon elkötelezett az oroszok felé. „Azt hiszem, hogy Oroszország nagyon fontos állomás. Az F1 mégiscsak világbajnokság, azt pedig igen nehéz elképzelni az oroszok nélkül” – mondta még idén februárban.

Szerződésünk van velük, amit 100 százalékosan tiszteletben tartunk.

A csaknem hat kilométeres pályát a híres tervező, Hermann Tilke rajzolta, aki már többször dolgozott az oroszoknál – a Nagatino-szigetre tervezett pályát is ő tervezte, ahogy a 2012-ben megnyílt moszkvai versenypályát is. Eredetileg az volt az elképzelés, hogy a Fist Stadionon keresztül ment volna a pálya, ám ezt végül nem sikerült megvalósítani, hiszen enélkül is komoly kihívás volt a vonalvezetés megalkotása Tilkének.

„Több meetinget tartottunk ennél a pályánál, mint bármelyiknél korábban. Amikor először láttam 2010-ben a helyszínt, csak egy hatalmas lyuk volt a helyén. Egy nagy iszaptenger volt, de a fejemben már láttam, hogy néz majd ki a pálya.”

Többek között az épületek mellett az azok között futó vezetékeket és csöveket is figyelembe kellett venniük. A pálya megkerüli például az olimpia hokitornájának otthont adó Bolsoj Domot, de lényegében minden, az olimpiára Szocsiban felhúzott fontosabb létesítmény közelében elhaladnak majd az autók.

A német tervező a négyes kanyarra a legbüszkébb, amit 130 km/h-s tempóval kezdenek meg a versenyzők, a végére viszont 300 fölé gyorsulnak. Kitalálója szerint az egyik legnehezebb kanyar lett az egész Forma-1-ben, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az aszfalt nem lesz felgumizva, és nagyon kicsi lesz a tapadás.

A promóter Oleg Zabara becslése szerint nagyjából 260 millió euróból készült el a pálya, de még így is harmadával, negyedével olcsóbb volt, mint amit Abu-Dzabiban építettek. Ez pedig még akkor is évtizedek alatt térül csak meg, ha minden évben eladnak 55 ezer jegyet, átlagosan 200 dollárért.

Szexibb, mint gondolnánk

Elsőként a címvédő Sebastian Vettel hajthatott végig a pályán még augusztusban, igaz nem Forma-1-es autójával, hanem egy utcai kocsival, vagyis az élmény nem volt tökéletes, de így is nagyon élvezte.

„Érdekes a pálya vonalvezetése, hiszen több padlógázas kanyar és technikás szakasz is váltja egymást. Nagy kihívás lesz az F1-autóknak, nagyon várom az októberi hétvégét.”

A többiek még csak a szimulátorban ismerkedhettek a pályával, de ők is hasonlóan izgatottak. „Kívülről elsőre nem tűnt annyira szexinek, de lehet, hogy mégis elég szórakoztató lesz” – mondta Romain Grosjean, aki kiemelte, hogy bár sokat segít a szimulátor, a tapadást csak élőben tudják majd felmérni, ami nehézséget jelent, mint minden új pálya esetén. A legizgatottabb viszont alighanem a hazai közönség előtt versenyző Danyiil Kvjat lesz, akinek három kilencedik helye az idei legjobbja, ezen igyekszik majd javítani.

Nagyravágyó tervek

Még le sem ment az első orosz futam, a szervezők máris nagy terveket jelentettek be: jövőre már májusban szeretnék megtartani a versenyt, méghozzá villanyfények mellett. Így egyrészt közelebb kerülne a verseny a főműsoridőhöz, másrészt a vakációszezont is ki tudnák használni, még nagyobb nézettségben bízva. Az FIA ez előzetes versenynaptárban ismét októberre tette az oroszokat jövőre, de természetesen a végleges időpontok kihirdetéséig ez még változhat.

Putyin terve egyértelmű, az olimpiába fektetett 40 milliárd euró legalább egy részét megmenteni, Szocsi 2014 februárja óta folyamatosan ki lenne használva, és tovább is: a jövő év végére is terveznek programokat a városba. Utána pedig már csak két év, és jön az oroszországi futball-vb, aminek egyik helyszíne a szocsi olimpiai stadion lesz.

Az időmérő magyar idő szerint szombaton 1-kor, a futam pedig vasárnap 1-kor kezdődik majd.