További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Talán minden idők legnagyobb tehetségeként érkezett a Forma-1-be 2007-ben Lewis Hamilton a McLaren Mercedes-szel. Olyat tett, amit addig senki: első kilenc versenyén dobogós lett, a hatodikat már meg is nyerte, és féléven át vezette a világbajnokságot, amit aztán hihetetlenül ellentmondásos módon veszített el.
17 pont előnye volt két futammal a vége előtt Kimi Raikkönennel szemben úgy, hogy még 20-at lehetett szerezni. A kémügy árnyékában – a McLaren adatokat lopott a Ferraritól – viszont egyszer kiesett, majd az utolsó futamon csak hetedik lett, és egy ponttal elbukott.
Még így is fantasztikus éve volt, és egy év múlva ugyanolyan hihetetlenül lett világbajnok, ahogy előtte elvesztette a címet. A Brazil GP utolsó igazi kanyarjában előzte meg Timo Glockot, és jött fel a vb-t érő pozícióba. Massa bukott óriásit. Amikor megnyerte a versenyt, még világbajnoknak érezhette magát, aztán jött a hidegzuhany.
2009 és az új szabályok nem jöttek be a nagycsapatoknak,
ekkor érkezett a KERS is, aminek fejlesztésében a McLaren élen járt, de idő kellett, míg versenyképessé váltak vele. Hamilton nagyon nehéz szezonkezdet után visszajött, és Magyarországon, majd Szingapúrban már győzött. A vb-re egy pillanatig sem volt esélye.
2010 és 2011 ugyanúgy alakult a számára, nyert versenyeket, és ugyan közel került a világbajnoksághoz, de nem volt közvetlenül az élmezőny közelében. Közben már a McLaren-főnök Ron Dennisszel is megromlott a viszonya, és 2012, egy újabb sikerközeli, de nem bajnoki szezon végén úgy döntött, vált.
Az akkoriban sokkal gyengébb Mercedest választotta, így csapatot cserélt, de márkát nem. Döntése miatt rengetegen nézték hülyének, de mára végképp bebizonyosodott, hogy tökéletes elhatározás volt. Azzal indokolta választását, hogy alig két év múlva jön a turbómotor, és az határozza majd meg az erőviszonyokat, ezért mindenképpen gyári autót akar. Pontosan ez is történt.
Már tavaly feljebb hozta a csapatot,
egy futamgyőzelem jött neki össze egyik legkedveltebb pályáján, a Hungaroringen. Idén pedig tarolt, 11 győzelemmel végzett, míg vb-ellenfele és csapattársa, Nico Rosberg csak öttel.
A technikával viszont nem volt szerencséje, többször is lerobbant alatta az autó időmérőn is és futamon is, így a bajnokság a legvégéig nyitott maradt. Fenyegette még az utolsó futam duplapontos rendszere is, de végül elkerülte a szerencsétlenség és a lehető legstílusosabban, győzelemmel győzött.
Sikere a tehetség győzelme, mert abban szinte mindenki megegyezik, hogy ő a leggyorsabb pilóta a Forma-1-ben, ha csak a puszta sebességet nézzük. Az viszont ennél is biztosabb, hogy
ő a legbonyolultabb figura
is az összes pilóta közül.
Ahhoz, hogy Hamiltont megértsük, elég messzire kell visszamennünk, úgy húsz évvel ezelőttre, amikor az angol munkásember, Anthony Hamilton fia sorra nyerte a gokartversenyeket. Lewis apja és családja nem volt gazdag, szemben majdnem az összes többi pilótával. Viszont Lewis az akart lenni.
Olyan életet akart, amit pár évvel később már testközelből látott, ugyanis a Mercedes és a McLaren 12 évesen felkarolta. Gokartos csapattársát úgy hívták, hogy Nico Rosberg. Rosberg apja F1-világbajnok volt, magángéppel vitték a versenyekre, tophotelekben lakott, jó helyeken evett és megvolt mindene – így valójában Hamiltonnak is, mivel együtt járták a világot a versenyek miatt. Csakhogy Hamilton tudta, ez nem az övé, csupán kölcsönkapott jólét, és ő sajátot akart.
Nagyon, nagyon, nagyon.
Ez a becsvágy vezette őt egész életében,
tehetsége pedig eljuttatta a Forma-1-ig. Ahogy a többiek is, ő is nagyon akar győzni, és a pályán ennek megfelelően kemény is, a magánéletben viszont pontosan az ellentéte. Hamilton különlegesen érzelmes ember, és ezeket az érzelmeket nem tudja elválasztani a munkájától. 2008 eleje óta a híres énekesnő, Nicole Scherzinger a barátnője, de kapcsolatukban volt jópár hónap üresjárat, többször is.
Hamilton ezekben az időkben, amikor viszonyuk válságban volt, nem tudott rendesen az autóversenyzésre figyelni. Sokszor előfordult például, hogy megnyerte a futamot, és alig mosolyodott el, nemhogy ünnepelt volna. Pont ilyen volt tavalyi hungaroringi győzelme is, amikor épp külön vagy krízisben voltak.
Idénre viszont rendeződött köztük minden. Nicole kevesebb versenyre jár el, de most Abu-Dzabiban persze ott volt. Az ő támasza nélkül Hamilton most könnyen lehet, hogy nem lenne kétszeres világbajnok.
Hamilton 29 éves korára mindent elért, amit akart: gazdag, sikeres, jó nője van, úgy néz ki, mint egy repper, úgy viselkedik, mint egy filmsztár. Valószínűleg Nicole segítségével építi a Hamilton brandet, ami megnyilvánul a megjelenésében és a vezetésében is. Ahogy a magánéletében, úgy a kormánynál is kezd egyre letisztultabb lenni, kicsit olyan, mintha a céljai elérésével tisztulna ki a feje, javulna a gondolkodása és a koncentrálóképessége, ami a versenyzésében is megnyilvánul.
Senna volt a kedvence és a példaképe,
sokan hozzá is hasonlítják, pedig a munkájában épp inkább a brazil egykori nagy riválisára, Alain Prostra emlékeztet. Hamilton ugyanolyan elegánsan megy, mint a Professzor anno, ugyanolyan aprólékosan tervez meg mindent, és ugyanolyan keveset is hibázik, szinte semmit. Prost megpördüléseiből és kicsúszásaiból még embernek eszébe nem jutott youtube-videót csinálni, annyira értelmetlenül rövid lenne, az új Hamilton ugyanilyennek tűnik.
És könnyen lehet, hogy ez még csak a kezdet. A Mercedes fölénye óriási jelenleg a Forma-1-ben, ha veszítenek is valamennyit jövőre, elméletileg élen kell maradniuk. Komoly szabályváltozás nem fenyeget, Rosbergnél pedig versenytávon - időmérőn 12-7-re verte a német - egyértelműen jobb Hamilton. Vagyis ha a letisztulás, a Scherzinger-kapcsolat és a Mercedes fölénye tovább tart, kinézhet még pár vb-cím az angolnak.
29 évesen a kettővel már nem áll rosszul, a 33 futamgyőzelme pedig egészen kiválónak mondható. A legjobb versenyzői korba mostanában lép be, a rutin meg az évek csak javíthatnak rajta.
Egy évig él még a szerződése a Mercedesnél, de ennek meghosszabbítása csak formalitás lesz. Meglátjuk, a Vettel- után Hamilton-éra jön-e a Forma-1-ben.