Rosberg kezében a Forma-1 sorsa
További Forma-1 cikkek
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
„Remélem, hamarosan üldözni fogtok minket, mert nagyon fontos lenne ez a sportnak, a rajongóknak. Gondolnom kell a show-ra is, mert szórakoztatni akarom az embereket, mind a pályán, mind a tévé előtt" - mondta Nico Rosberg.
Ezeken a szavakon rökönyödött meg az Ausztrál Nagydíj utáni sajtótájékoztatón a harmadik helyezett, ferraris Sebastian Vettel, aki fél perccel maradt le Rosbergtől és picit többel a győztes Lewis Hamiltontól.
A négyszeres bajnok nem akart hinni a füleinek.
Rosberg meghívta Vettelt a Mercedes-mítingre
Vettel Melbourne-ben azt mondta, ha Rosberg ellenfeleket akar, akkor engedjék be őt a Mercedes csapatmegbeszéléseire. Kedden Twitteren ment is a meghívó a német mercistől, amely szerint Malájziában, péntek délután várják őt szeretettel. Feltehetően viccelődött, de a helyzetre jellemző, hogy ha Vettel beülne, és elmondanák neki a taktikájukat, akkor is tehetetlen lenne a ferraris, mert a Mercedeseket lelassítani nem tudja.
Dear Seb, this is the official invitation to join our debrief Friday 16.00 at Sepang. See you there, don't forget your notebook! :)
— Nico Rosberg (@nico_rosberg) March 17, 2015
Valahol érthető Rosberg kifakadása, hiszen a Mercedeseknek semmiért sem kellett megküzdeniük Melbourne-ben, a többiek a kettős győzelmükhöz csak statiszták voltak. És már tavaly is hasonló volt a helyzet, az idén viszont már egy futam után nagyon úgy tűnik, még egyhangúbb szezon következik, mert:
- A Renault elszúrta a motorfejlesztést, így visszaesett a Red Bull Racing
- A Williams sem tudott közelebb kerülni a Mercedeshez, sem anyagilag, sem szakértelemben, sem pilótákban
- A Ferrari ugyan nagyot ugrott a télen, de akkora volt a lemaradása, hogy az óriáslépés is csak ennyire elég
Nem vár feltámadást a Red Bull-csapatfőnök Christain Horner sem, aki minden eddiginél konkrétabban állt elő az erőkiegyenlítés ötletével.
„A FIA-nak minden motorban van nyomatékszenzora, látják, hogy mit teljesítenek a rendszerek, vagyis könnyedén előállhatnának valamilyen kiegyenlítő mechanizmussal. Amikor mi nyertünk, és sosem nyertünk a Mercedes szintjén, betiltották a dupla diffúzort, elmozdították a kipufogókat, betiltották a hajlékony szárnyakat, szezon közben programoztatták át a motorelektronikát. Mindent megtettek, ahogy azt korábban a McLarennel vagy a Williamsszel is, amikor ők voltak fölényben" - mondta.
Azt most hagyjuk, hogy ők sosem nyertek ennyire fölényesen, mint mostanában a Mercedes, noha nyertek, hogyne nyertek volna, 2011-ben és 2013-ban egyesélyes volt a világbajnokság, Vettel sikere kétségtelen volt.
Az viszont igaz, hogy mintha a FIA akkoriban jobban törekedett volna, hogy bekorlátozza őket. Csakhogy most a FIA-nak sokkal nehezebb lenne megkötnie a Mercedes kezét különböző szabályváltoztatásokkal. A Red Bull ugyanis 2010 és 2013 között a kasztnijával nyert négy vébét és közel 50 futamot, a Mercedes viszont a motorja miatt teszi ugyanezt.
A Red Bullnak sosem volt a legjobb a motorja, a Mercedes, de néha még a Ferrari is verte, viszont amit Adrian Newey és mérnöktársai a dizájnnal ügyeskedtek, az már szinte űrtechnológia volt. Nekik sikerült a motorból kihozniuk azt, ami benne se volt, épp azokkal az eszközökkel, amiket Horner felsorolt, nem beszélve az oly fontos leszorítóerőről, amit zseniális aerodinamikai megoldásokkal értek el.
Newey hihetetlen ma is, de hiába jutnak eszébe fantasztikus ötletek, nincs akkora hatásuk, mint akkoriban, mert
a Forma-1 egy évvel ezelőtt, a turbók érkeztével megváltozott, a kasztni és az aero fontosságát felváltotta a motor ereje.
És ebben a Mercedes verhetetlennek látszik. Hogy miért, arra a válasz összetettebb, de az alap az, hogy egyszerűen jobb motor terveztek, mert:
- Mindenkinél több pénzt öltek bele, elméletileg évi 300 millió eurót, de inkább, amennyit kellett
- Mindenkinél jobban becsülték meg a várható nehézségeket, miközben a Ferrari és a Renault alulbecsülte azokat
- Mindenkinél jobban tisztában voltak az új szabályokkal
Az első pont egyértelmű, 55 év után, 2010-ben a Mercedes nem azért szállt be újra teljes gyári csapattal a Forma-1-be, hogy második legyen. Megszerezte a legjobb mérnökmenedzsert, Ross Brawnt és a leggyorsabb pilótát, Lewis Hamilton, valamint az egyik legjobb mérnököt, Paddy Lowe-t.
A másodikhoz már kellett az ellenfelek balfaszsága, már ha Ferrarit nézzük. Az olaszokat a schumacheres-todtos-brawnos szupercsapat 2007 végi felbomlása óta Stefano Domenicali, egy teljesen alkalmatlan ember vezette csapatfőnökként, és öt év alatt tönkretette őket. Nem véletlen, hogy tavaly neki, a 25 éve elnök Montezemolónak, jópár vezető mérnöknek és még a szuperpilótának tartott Fernando Alonsónak is mennie kellett, az új elnök egyszerűen mindenkit lecserélt.
A Renault helyzete már más, az ő felkészületlenségük valahol érthető, legalábbis emberileg magyarázható. Négy évet nyertek meg zsinórban, és ha hibáztak is, a Red Bull-mérnökök zsenialitása mindig felhúzta őket - csakhogy, amint említettük, az F1 2014-ben átalakult.
A harmadik pont a legszenzitívebb, és sokak szerint alapot ad arra, hogy Horner az esélykiegyenlítésen rugózzon: Bernie Ecclestone állítja, az FIA együttműködött a Mercedesszel a turbószabályok kialakításakor. Mindezt kedden árulta el, és ha tényleg úgy volt, ahogy mondja, a szövetség támadhatóvá válik.
Nem is véletlen, hogy Ecclestone azonnal a Red Bull mellé állt, amikor reklamálni kezdtek.
„A Red Bullnak 100 százalékig igaza van. Van egy szabály, amit még Max Mosley (ex-FIA-elnök) rakott be, hogyha valamelyik csapat varázsol valamit, amint most a Mercedes, az FIA kiegyenlítheti a különbségeket. A Mercedes első osztályú munkát végzett, amit mindenki elismer. Kissé változtatnunk kellene a dolgokon, megpróbálni egységesebbre hozni a mezőnyt, ösztönöznünk kell a FIA-t a módosításokra - mondta Ecclestone, aki már azt is tudja, mit kellett volna tenni.
Be kellett volna fagyasztanunk a Mercedes-motort, a többieket meg hagyni, hogy csinálják, amit akarnak, és fel tudjanak zárkózni.
Valóban, ez így elég egyszerűen hangzik, de egy év után ilyen drasztikus lépéssel elkaszálni azt, aki mindenkinél többet dolgozott és fektetett be a sportba, vajon mennyire igazságos?
Ráadásul Ecclestone ötlete valószínűleg kivitelezhetetlen is lenne. A Mercedes ugyanis másképp építette meg a turbómotorját, mint a Ferrari és a Renault, egy sosem látott eljárást alkalmazott, ami az előnyének a kulcsa. A két rivális a hagyományos módon épített turbómotort, és egyelőre nagyon úgy néz ki, ha vért izzadnak se tudják pár hónap, de akár egy év alatt sem saját erőből ledolgozni a hátrányukat. Megerősíti ezt, hogy a Renault és a Red Bull már az év elején, a tesztek kezdetekor arról beszélt, hogy 2015-ben képtelenek lesznek utolérni a Mercedest, a reális az, hogy 2016-ban tudnak felzárkózni.
A Mercedes-magic miatt a kiegyenlítést nagyjából elfelejthetjük
Hiába fejlesztett sokat a télen a Renault és a Ferrari, a Mercedes is odatette magát, viszont ha hozzá sem nyúlnak a motorhoz, akkor is az élen lennének. A idénre bevezetett 32 zsetonos változtatási lehetőségből a Mercedes 25-öt használt fel eddig, a Ferrari 22-t, a Renault 20-at, tehát az üldözők is rendesen átalakították a motorjukat. (A 32 zsetonnal a motor 48 százalékban módosítható.) A Mercedes alaptrükkje viszont az, hogy míg a másik kettőnél a hagyományos módon a turbina és a kompresszor egymás mögé van építve, addig a németek a turbinát a motor egyik, a kompresszort a másik végére tették. Ez egy új találmány, amit csak úgy másolhatna le a Ferrari és a Renault, ha építene egy teljesen új motort. És ezt anyagilag még az olaszok sem engedhetik meg maguknak, pedig ott a pénz aztán szinte mindig másodlagos. Pontosan emiatt nehezen megvalósítható a kiegyenlítési elképzelés, mert a riválisok teperhetnek bárhogy, az alapból gyengébb konstrukció a Mercedes szintjéig upgrade-elhetetlen. 2006 és 2009 között volt az F1-ben erőkiegyenlítés, amikor a Mercedes a V8-as, 2,4 literes szívókból is elképesztő erőt facsart ki, és a többiek utánamentek. Csakhogy akkor az ő motorjaik is alapvetően ugyanolyanok, vagy nagyon hasonlóak voltak, így befoghatták, vagy majdnem befoghatták a Mercedest. A mostani varázslatot viszont nem lehet utánuk csinálni.
Pontosabban, most már ez is egyre irreálisabb, ugyanis Horner szerint az eddigi 60 lóerő helyett nekik már 100 a hátrányuk.
A Mercedes télen sem spórolt a fejlesztésekkel, miután a FIA nagy nehezen engedélyezte, hogy mindenki módosíthasson a motoron egész évben, újra a Mercedes tett bele a legtöbbet, a Ferrari szintén jelentőset, a Renault viszont tartalékolt, hogy majd szezon közben álljon elő új megoldásokkal.
Nem nehéz kitalálni, a Mercedest az is motiválhatta, hogy ami már benne van a motorban, azt kivetetni nem fogják, és nem is lehet, így ha a többiek elkezdenek zúgolódni, elkerülhetetlenül kiegyenlítésre kerül a sor, legalább a lehető legnagyobb hátrányt kelljen ledolgozniuk az ellenfeleknek.
A Mercedes-fölény konkrét hatását is szuggesztíven érzékeltette Horner: „Alig láttam a Mercit a tévében (az ausztrál futamon), mert érdektelen őket nézni, a producer csatákat keresett a mezőnyben. A fénypont nekem Schwarzenegger volt a dobogón". (Ő készítette az interjúkat a pilótákkal.)
És tényleg, a Mercedeseket nem mutatták, a verseny annyira unalmas volt, hogy a Terminator megjelenése dobta fel az egész műsort. Még szinte a győztes Hamilton is jobban örült neki, mint az első helyének.
A Mercedes-főnök Toto Wolffra viszont ez már nem igaz, a Red Bull támadásán felkapta a vizet: „Az első futam után akar kiegyenlítést? Inkább kezdjen el kurvára dolgozni, hogy megoldja a problémáit. A panaszaival meg menjen a Siratófalhoz".
A kiegyenlítésre jelenleg 2017-re van legelőbb esély, mert a 2016-os nagy átalakításokat pár hete leszavazták az F1-csapatok. A terv az 1000 lóerős motor, ám vita van róla, hogy azt hogy lehetne elérni, és még a Renault is a mostani motorok nagy átalakítása ellen van, a Mercedes természetesen szintén. Rengetegbe kerülne ugyanis, ahogy már a turbós átállás is.
A Red Bull-fenyegetés nem komoly, még
A Mercedes melbourne-i alázása után a Red Bullnál már arról beszéltek, kiléphetnek a sportból, ha az FIA nem intézkedik motorügyben, és nem egyenlítik ki az erőviszonyokat. Az már napirenden van, hogy egyik csapatukat, a Scuderia Toro Rossót eladják a Renault-nak, amivel jelenleg is együttműködnek, és ami marketingszempontok miatt gyári csapattal akar visszatérni a sportba. Ha jó ajánlatot kapnak, megtehetik, de ez inkább jó biznisz lenne, mint a távozás első lépése. A Red Bull Racingnek 2020-ig szerződése van Bernie Ecclestone-nal, és ahogy a nagyfőnök fogalmazott, az RB-tulajdonos Dietrich Mateschitz „igazi sportember, inkább távozik akkor, ha sokat nyer, mint akkor, amikor veszít". A Red Bull-problémája egyszerű: ők Adrian Newey-nak hála, az aerodinamikájukkal tűntek ki, de most a motor számít, és abban ők nem menők, abban a Mercedes a menő. Sőt, már az aeróban is feljött.
Wolff egyébként nem látja vészesen a helyzetet. „Csak idő kérdése, hogy befogjanak minket. A Ferrarinak mindene megvan hozzá, tényleg csak az időn múlik, hogy csökkentsék a különbséget. Különben is, fél perc nem a világ, nem köröztük le az egész mezőnyt Ausztráliában. És ez még csak egy verseny volt a húszból, várjuk meg, mi történik Malajziában" - igyekezett csökkenteni a fölényük jelentőségét.
De persze mondta aztán azt is, hogy Malajziában még nagyobb győzelmet vár a sajátjaitól, ugyanis a Mercedes már nem csak a motorban, de kasztnitervezésben is megelőzte a Red Bullt, ami tavaly pedig ezen a téren még tartotta magát.
Vagyis a végén oda lyukadunk ki, amit Horner vetett fel, azaz hogy egy filmsztár feltűnése a legizgalmasabb egy Forma-1-es nagydíjban.
Melborne-ben még a tavaly sokszor látott Mercedes-harcnak, a Hamilton–Rosberg-küzdelemnek sem akadt még csak nyoma sem. A világbajnok angol simán elrajtolt, végig vezetett, befutottak rendben 1-2-ben. Nem azért, mert a Mercedesnek ez állna érdekében, vagy mert Rosberg megelégedne a második hellyel, hanem mert Rosberg képtelen volt megszorítani Hamiltont.
Rövid távon tehát ez a legnagyobb veszély mind a drukkerekre, de az egész Forma-1-re is nézve: egy ember ellopja a show-t, és teljesen kisajátítja az F1-et, míg másik csapat a közelébe sem ér. És ha Rosberg sem lesz képes felvenni, akkor az már Schumacher-szerű dominanciához vezethet.
Az uralom nem újdonság, az F1-ben domináns korszakok váltják egymást
Az F1-ben jó 25 éve mindig domináltak csapatok, a McLaren-Honda 1988 és 91 között, a Williams-Renault 1992 és 97 között, a Ferrari 2000 és 2004 között, a Red Bull-Renault 2010 és 13 között. Átértünk a Mercedes-érába, ami tényleg csak a McLaren-Honda Senna-Prost-fölényéhez hasonlítható, bár a Ferrari Schumacher-időszaka és az RBR Vettel-korszaka is riasztó volt sportszemmel: akkor nem is két, hanem egyesélyeses futamokat láttunk.