További Forma-1 cikkek
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
- Lewis Hamilton diktálta a tempót a Las Vegas-i Nagydíj első napján
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
Tavaly 12-7-re verte időmérőkön Nico Rosberg Lewis Hamiltont, az angol karrierjében ez volt az első év, hogy csapattársától kikapott. Futamgyőzelmekben persze pont fordított volt az arány, 11-5-re Hamilton nyert, de a világbajnokság mégis csak az utolsó futamon dőlt el - a duplapontos szabály nélkül is ott dőlt volna el -, és akadt a szezonnak olyan szakasza, amikor Rosberg erősebbnek tűnt.
Ausztráliában ő kezdett jobban tavaly, győzött, miközben Hamilton motorhibával kiesett. Utána Hamilton sorozatban négyszer vágott vissza. Akkor értek Monacóba, ahol az időmérőn jött Rosberg felejthetetlen „hibája”, amikor az utolsó gyors körén úgy futott le véletlenül(?) a pályáról, hogy sárga zászló következzen, azaz előzni tilos lépett életbe. Az első rajtkocka épp Rosbergé volt, Hamiltonnak így lassítania kellett, a pole pozíció Rosbergé lett, Hamilton pedig esélyt sem kapott, hogy egy végső körrel javítson az idején. Rosberg manőverét vizsgálták a bírák, de nem büntették, így hivatalosan nem direkt volt.
Monacóban lehetetlen előzni a városi pályán, Rosberg a pole-ból nyert, fordult a kocka: Hamilton sorban három versenyen nem tudott győzni, ebből kettőn Rosberg nyert, és mindháromszor az angol előtt végzett. Nem kérdés, Hamilton megzuhant a Monacóban történtektől.
Otthon, Silverstone-ban aztán visszakapaszkodott, de ehhez kellett az is, hogy Rosberg váltóhiba miatt az élről kiessen. Rosberg Németországban visszaállt a dobogó tetejére, aztán Daniel Ricciardo kétszer egymás után Hamiltont és Rosberget is legyőzte, miközben a mercisek össze is ütköztek. Szeptember elején, Monzában Hamilton összekapta magát, és onnan kezdve egy ötfutamos győzelmi sorozatot produkált.
Nem tudni, mi lett volna, ha nincs a monacói megingás, de az biztos, hogy azután Hamilton három hónapon át nem találta magát.
Aztán múlt szeptember óta Rosberg egy futamot tudott megnyerni, Brazíliában az előző év utolsó előtti nagydíját.
Hamilton világbajnok lett, Rosberg egész télen készült a visszavágásra, megszállottként elemezte ki a versenyeket, és még olyan elképesztő területen is dolgozott, mint a légzéstechnikája.
Négy futam után idén egyértelműnek tűnik, hogy nem sikerült a felkészülés. Hamilton négyből négy pole pozíciónál jár, Rosberg kétszer második lett mögötte az időmérőn, kétszer pedig még Sebastian Vettel Ferrarija is megverte, és kiszorította az első sorból.
Hamilton a négyből három versenyt teljesen simán hozott, Rosberg Vettel győztes futamán is lemaradt mögötte, harmadik lett. A világbajnok a pontversenyben már most több mint egy futamnyival vezet Rosberg előtt, 93-66 az állás, de a harmadik Vettelnek is 65 pontja van.
A német Kínában is kikapott, aztán annyira ciki indokkal támadta Hamiltont, hogy Wolffnak és a másik Mercedes-menedzser, Niki Laudának is magyarázkodnia kellett miatta.
Rosberg a legutóbb, az idén először futamon sem tudott legalább közvetlenül a másik mercis mögött végezni, Kimi Raikkönen megelőzte a hajrában, és Ferrarijával beékelődött a Mercedesek közé.
Bahreinben a hajráig pedig jól vezetett Keke Rosberg fia, háromszor is megelőzte például Vettelt, ám amikor a végén Raikkönen nyomás alá helyezte, fékhiba miatt lefutott az ívről, és a Ferrari otthagyta.
Rosberg önbizalmának nem tett jót a harmadik hely, az pedig újabb rúgás volt neki, amikor csapatfőnökük, Toto Wolff a leintés után arról beszélt, hogy Hamiltonnal most már tényleg mielőbb alá kell írniuk a szerződéshosszabbítást.
Rosberg okos, biztosan leszűrte, hogy azért sürgeti a dolgokat már Wolff is, mert látja, hogy
Hamilton egyenlő a Mercedesszel, ő még képes megverni a Ferrarikat, Rosberg viszont már nem biztos.
A Mercedes ugyanis egyértelműen veszített tavalyi fölényéből, az olaszok folyamatosan zárkóznak fel, futamról futamra veszélyesebbek. Legalábbis Rosbergre.
Wolff aztán igyekezett Rosberget a sajtón keresztül is megvigasztalni, amikor arról beszélt, versenyzője visszatérőben van, mert mekkorákat előzött Bahreinben. „Akik kételkedtek Nicóban, a legjobb formájában láthatták őt, küzdött, előzött, mindent jól csinált, és a fékhiba nélkül maga mögött tartotta volna a Ferrarit." Szerinte a németnek mindössze annyira van szüksége, hogy helyre tegye az időmérőit, és Hamilton elé kvalifikáljon, aztán a pole-ból újra tud majd nyerni.
Van még 15 futam, de az biztos, hogy Rosbergnek az idén az időmérőkön sokkal erősebb Hamiltont kell legyőznie, társa ugyanis egyelőre hiba nélkül vezet, mintha
újjászületett volna második világbajnokságával.
Hamilton úgy uralja ezt az évet, hogy a télen mindenkit eltakarított maga mellől, aki nélkül pedig második bajnoksága aligha jött volna össze. Megvált a menedzsmentjétől, maga intézi az ügyeit, ám még ennél is meghatározóbb, hogy - immár úgy tűnik, véglegesen - szakított barátnőjével, Nicole Scherzingerrel, akitől 2007 vége óta csak hónapokat töltött külön.
Amikor a múlt évben bajnok lett, azt írtuk, Hamilton és a barátnő sikere a cím, mert az ő támogatása nélkül nem lett volna képes összehozni. Mondtuk ezt arra alapozva, hogy amikor a hét év alatt külön voltak, Hamilton csak árnyéka volt önmagának.
Most Nicole nincs mellette biztos támaszként, közben hónapok óta bajlódik az új szerződésével is, a pályán mégsem látszik rajta semmi.
Erősebb, mint valaha, csúcsformában vezet.
Olyan, mintha a második címmel leginkább magának bizonyított volna, hogy tényleg világklasszis pilóta. Ne felejtsük el, ő hat évig nem lett bajnok, és ennyi idő alatt bárkiben fel kell merülnie, hogy elég jó-e, és hogy vajon képes-e még újra nyerni.
Most már tudja, hogy igen, nem kellenek neki külső támaszok, hogy higgyen magában, és érezze, Rosberg hozzá képest csak másodrangú autóversenyző.