Szidni ér, de az új időmérő mégsem teljesen haszontalan
További Forma-1 cikkek
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
Megvolt az idény első futama, amiből sok végkövetkeztetést levonni persze még nem lehet, de már többet tudunk, mint múlt csütörtökön, amikor még egy kört sem mentek élesben a kocsik. Az első futam mozgalmas volt, az első hétvége pedig végképp, köszönhetően a kudarcba fulladt kieséses kvalifikációs rendszernek, ami az egyszer volt Budán kutyavásár mintájára szintén egyszer volt, és többé nem lesz. (Legalábbis nem a mostani gumiszabályokkal.)
Mindenki fogta a fejét, hogy üres volt a pálya, de a rendszer egyre azért nagyon jó volt: megmutatta az erősorrendet. Nem volt trükközés a gumikkal, mindenki azonnal feltette a szuperlágy keveréket, így nagyon szépen estek ki egymás után a csapattársak.
Elsőként a leggyengébbek, a két Manor, aztán a két Haas, utána a két Sauber. Itt jött egy kis kavarás, mert Danyiil Kvjat Red Bulljával gondok voltak, így ő is kizúgott az első harmadban. Utána kiesett a két Renault, aztán a két McLaren.
Itt újra jött egy kis zavar a rendszerben, a hétvége csalódása, Valtteri Bottas csak 11. lett a Williamsszel, ő volt a következő kieső. Aztán viszont kiesett a két Force India.
A végén természetesen a szólóban maradt pilóták miatt nem annyira feltűnő a sorrend: ment Daniel Riccciardo Red Bullja, aztán egy Toro Rosso, aztán Massa Williamse, aztán még egy Toro Rosso.
Jól látszik ebből a középmezőny kavarodása, vagyis hogy a Red Bull, a Williams és a Toro Rosso nagyjából ugyanazt tudhatja. A legvégén ment a két Ferrari, maradt a két Mercedes.
Vagyis az erősorrend immár elölről hátra:
- Mercedes
- Ferrari
- Red Bull/Williams/Toro Rosso
- Force India
- McLaren
- Renault
- Sauber
- Haas
- Manor
Mindez persze egy körre vonatkozik, a csapatok , illetve a kocsik csúcsteljesítményére. A futamon már bejöttek zavaró tényezők, egyrészt a biztonsági kocsi, ami összerázta, vagy éppen helyretette a mezőnyt, másrészt, és ez sokkal fontosabb, a gumistratégia.
A Ferrari már tavaly is volt olyan erős, hogy ha az első két helyen fordul, megnyerje a versenyt, pontosan ez történt a Hungaroringen, majd Szingapúrban. Valószínűleg Vettel most is behúzta volna, ha a Mercedes elő nem húzza a nyulat a kalapból, és teszi fel az addig a hétvégén nem használt közepes gumikat, amivel Rosberg és Hamilton egy kiállással teljesítette a távot.
A Mercik ugyanis a téli teszteken szinte csak a közepes gumin köröztek, mert a mérnökök felismerték, ha ezen gyorsan tudnak lenni, nagyon nehezen lehetséges, hogy veszítsenek: ezzel a keverékkel majdnem az egész versenytávot képesek megtenni – legalábbis Melbourne-ben –, így megspóroltak egy-egy kerékcserét, azaz úgy fél percet. A Ferrari-mérnökök nem voltak ennyire okosak, illetve a kétszer kiálló Vettel nem volt 30 másodperccel gyorsabb az egyébként gyorsabb lágyakon. Emiatt veszítettek olyan pozícióból, ami tuti nyerőnek tűnt.
A szezon legfontosabb kérdésére a válasz így egyelőre várat magára: mennyivel került közelebb a Ferrari a Mercedeshez a télen? Vagy igazából közelebb került-e? Ha az időmérőt nézzük, maradt köztük a sorrend, a más-más gumik miatt pedig nem tudhatjuk pontosan, mi lett volna, ha a Ferrari is a közepessel megy.
Hasonló a helyzet a második legfontosabb kérdésben: mennyivel került közelebb Rosberg Hamiltonhoz? Ha az időmérőt nézzük, semennyivel. Ha a futamot, megmondhatatlan, ugyanis Hamilton borzasztóan elrontotta a rajtot, amiből aztán – kis szerencsével, az Alonso miatt leállítással – és az ügyes gumihasználattal nagyon simán visszajött másodiknak, mentette a menthetőt.
Maradt kérdés Bahreinre is bőven, két hét múlva talán a fenti dolgok kiderülnek, talán nem. A lényeg, hogy a szezon mozgalmasan kezdődött, mert:
- Az új időmérőt kipróbálták, majd elvetették,
- Hamilton élete legrosszabb indulását produkálta,
- Alonso túlélte a megabalesetét,
- A Mercedes rávilágított, hogy mennyi van a gumistratégiában.
A többiről többet megtudni meg van még 20 versenyünk.