Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Hamilton már Schumachert ostromolja

GettyImages-1046944922
2018.10.28. 22:11
Lewis Hamilton negyedikként ért be a vasárnapi Mexikói GP-n, ezzel az eredménnyel lett ötödször világbajnok. Idén megdöntötte a hétszeres világbajnok Schumacher pole- és öt szezon alatt szerzett győzelmeinek rekordját, a német legendán kívül lassan már senkihez sem lehet hasonlítani. De hol is tart a ferrarishoz képest, illetve van-e akkora hatása az F1-re?

A Mercedes továbbra is verhetetlen a turbó érában: 2014 óta öt egyéni (Hamilton négyszer, Nico Rosberg egyszer) és vélhetően öt konstruktőri világbajnoki címet szerez a csapat. Ehhez hasonló dominancia még a Forma-1-ben is ritka, ilyen fölényre egyedül a Ferrari volt képes 2000 és 2004 között. A Ferrari és Michael Schumacher.

A német legenda nyomában

A  világbajnoki címek alapján nem kérdés, hogy a két pilóta helye a legnagyobbak között van. De mennyire volt meghatározó Schumacher, és mennyire az Hamilton? 

  • A német 40 pole pozíciót szerzett karrierje legerősebb éveiben, 2000 és 2004 között, 85 versenyen. A futamok 46,9 százalékán Schumacher indult az élről.
  • Hamilton 49 pole-t szerzett 98 nagydíjon az elmúlt nem egész öt szezonban, ez a futamok kereken fele.
  • A győzelmeket nézve Schumacher 56,5 százalékkal áll, 48-szor nyert 85 rajtból.
  • Hamilton már eggyel többször nyert a saját – nem egész – ötéves időszakában, 49-szer a 98 GP-n, ez szintén 50 százalékos mutató.

Ha az ötéves periódust nézzük (2000-04 és 2014-18), akkor Hamilton nincs messze Schumachertől:

TÖBBSZÖR INDULT A POLE-BÓL, DE KEVESEBB VERSENYEN LETT ELSŐ. 

Hamilton még némileg javíthat a győzelmi mutatóján, de ha be is húzza a hátralévő két futamot 2018-ban, akkor is legalább négy százalékkal el lesz maradva Schumachertől. Ráadásul Schumacher legerősebb éve is jóval erősebb, mint Hamilton legerősebb éve.

  • A német 2001-ben a futamok 64,7 százalékán az élről indult: 17-ből 11-szer.
  • Hamilton 2015-ben produkálta a legjobbját, amikor 19 időmérőből 11-et megnyert, ami 57,9 százalék. (Az angol legtöbb pole-je egyébként 2016-ban volt, amikor 21 kvalifikációból 12-n ő volt a leggyorsabb, de ez százalékosan rosszabb mutató.)

Ha nem is olyan drasztikusan, de a legjobb évében Schumacher gyorsabb tudott lenni az időmérőkön, mint Hamilton a legjobbjában, bár ez szinte mindegy is, mert nézzük csak meg a legdominánsabb időmérőmenők mérlegét. Nigel Mansell (14 pole/16 futam, 88%), Ayrton Senna (13/16, 81% – kétszer), Alain Prost (13/16, 81%), Sebastian Vettel (15/19, 79%), Mika Häkkinen (11/16, 69%) is képes volt jobbra a modern, legalább 15 futamos forma-1-ben.

A győzelmek tekintetében Schumacher 2004-es szezonja ugyanakkor már a valaha volt legjobb: 18 futamból 13-at nyert meg, vagyis a futamok 72,2 százalékát (Alberto Ascari ugyan jobb a 75 százalékos mérlegével, de ő csak nyolc versenyen indult 1952-ben). Hamilton 2014-ben 19-ből 11-en győzött, ami az eddigi legjobbja (idén 9-nél jár két GP-vel a vége előtt) ami csak 57,8-os teljesítmény.

Űrautó

Hamilton sok tekintetben nem csak megközelítette, de meg is előzte a hétszeres német világbajnokot. Ugyanakkor nehéz szavakkal leírni, milyen elképesztő teljesítményt tett le a Mercedes az asztalra.

A német márka gyári csapatként 1955 után tért vissza a királykategóriába, ráadásul az akkori mezőny talán két legjobb pilótamérnökével, Michael Schumacherrel és Nico Rosberggel. A két német fektette le annak az autónak az alapjait, ami 2014 óta verhetetlen a Forma-1-ben, igaz, a sikerek mögött inkább a Merci szuper turbómotorja áll:

  • 2016-ban a futamok 90,5 százalékát nyerték meg (a 2. legtöbb valaha egy szezonban),
  • 2014-ben és 2015-ben pedig a versenyek 84,2 százalékát (6.).

Az utóbbi két idényben ugyan romlott az arány a Ferrari fellángolása miatt, de így is már öt éve a Mercedesé a mezőny legjobb autója.

az elmúlt öt szezon 98 futamából 71-en Mercedest intettek le elsőként, ami brutális, 72,45 százalékos győzelmi mutató.

Ráadásul még hátravan két futam az idei a szezonból, a Mercedes az egyik favorit, vagyis ez az arány minimálisan javulhat is. Még a Schumacher-féle Ferrari sem volt ennyire domináns.

A Schumacher-korszak legerősebb két éve 2002 és 2004 volt. Csak ekkor sikerült a Ferrarinak 80 százalék fölött nyernie a futamokat, de ez is elmarad a Mercedestől. 

Az olasz csapat öt év alatt 85 versenyből 57-et nyert meg, vagyis schumacherék 67,1 százalékos hatékonysággal dolgoztak.

Természetesen a Ferrari teljesítménye is félelmetes, de ez csak megerősíti, mennyire erős is a Mercedes. Ráadásul ez csak a jéghegy csúcsa:

A Mercedes a turbókorszak első három évében az első rajthelyek 94,7-94,7-95,2 százalékát szerezte meg, vagyis hogy 59 időmérőből csak háromszor nem a Mercedes valamelyik pilótája volt a leggyorsabb. 

Ez a valaha volt három legerősebb kvalifikációs teljesítmény a Forma-1 történetében.

Az utóbbi két szezonban ezen is rontott a Ferrari, ám Hamiltonék még így is elvitték a pole-ok több mint 83 százalékát az elmúlt öt évben

Ahogy a fenti grafikonon is látszik, a Ferrari messze nem volt ilyen domináns sem a futamokon, sem az időmérőkön, tehát nyugodtan kijelenthetjük:

soha nem volt még a Mercedeséhez fogható dominancia a Forma-1-ben.

Schumacher vagy Hamilton?

Lehetetlen a két pilóta teljesítményét úgy összehasonlítani, hogy magabiztosan kijelenthessük, egyik vagy másik volt a jobb karrierje csúcsán. Nem szabad elfelejteni például azt, hogy Schumacher csapattársa a kimondottan második számúnak minősített Rubens Barrichello volt.

A brazilnak már a tehetsége alapján se lett volna semmi esélye megverni Schumachert, de még ha el is kapta volna a fonalat, a Ferrari akkor sem engedte volna, hogy a németet támadja. Hamilton ezzel szemben három éven át fej-fej mellett ment csapattársával, Nico Rosberggel a vb-címért, sőt: 2016-ban a német le is győzte a pontversenyben. Rosberg 20 győzelmet szerzett három év alatt, míg Barichello kilencet öt szezon során. Tegyük fel, hogy Hamilton mellett a brazil ült volna a Mercedesben, 

akkor a brit kikiáltott első számú pilótaként (de egy sokkal dominánsább autóban) a 49 helyett 59 futamgyőzelmet és 68 pole-t szerezhetett volna, ami még schumacher teljesítményénél is jobb. 

(Az infogramokat Kocsis Krisztina készítette, az adatokat a Forma-1 hivatalos honlapjáról gyűjtöttük.)

(Borítókép:  Lewis Hamilton ünnepli győzelmét a parc fermeben a Japán Nagydíj után 2018. október 7-én, Szuzukában. Fotó: Clive Rose / Getty Images Hungary)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?