Az F1 legbénább pilótája, akit még az orvosi kocsi is elgázolt

takiinoue-3
2020.08.13. 06:48

Inoue Taki (Taki Inoue) inkább statiszta, mint mellékszereplő volt a Forma–1 történelmében, két bizarr eset miatt viszont a legtöbb szurkoló ha nem is névről, de azért elég jól emlékezhet rá. A két furcsa esemény egyike pontosan 25 éve, 1995. augusztus 13-án történt a Magyar Nagydíjon,

ekkor ütötte el az orvosi autó a japán pilótát.

Az 1995-ös szezonban a története során egyetlen dobogós helyet szerző Footwork csapatánál indult Inoue – az istálló épp az 1995-ös idény utolsó futamán, Ausztráliában lett harmadik Gianni Morbidellinek köszönhetően, óriási meglepetést okozva, hiszen a csapat az egyik leggyengébb vol az akkori mezőnyben.

A Forma–1-be 1994-ben, 31 évesen eljutó Inoue 1994-ben csak a Japán Nagydíjon indult, majd 1995-ben – szponzori pénzekkel segítve – bekönyörögte magát a Footworkhöz, ám a tudását jól mutatja, hogy 18 futamból csak 5-ön ért célba. A bemutatkozása sem volt valami acélos, az időmérőn 7 (!) másodperccel volt lassabb, mint a pole pozíciót megszerző Michael Schumacher, saját csapattársától, David Brabhamtől pedig 3,5 másodperccel maradt el.

Az 1995-ös Magyar Nagydíjat sem fejezte be, 13 kör után kigyulladt mögötte V8-as motor, így sietve állt félre, és hevesen gesztikulálva jelezte a pályabíróknak, hogy segítsenek oltani a versenyautót. Mivel ez nem a japán versenyző által elképzelt tempóban zajlott, kitépte az egyik pályabíró kezéből a porral oltót, és maga fogott volna hozzá az oltáshoz, ám eközben nem vette észre, hogy

a helyszínre érkezett az orvosi kocsi, egy Tatra 623, ami el is ütötte Inouét.

Mindez így nézett ki élőben:

A motorháztetőről levágódó Inoue egyből összeroskadt a gázolás után, a folytatást pedig így elevenítette fel a Top Gearnek:

Azt vártam volna, hogy helikopterrel visznek kórházba, de Charlie [Whiting, a Forma–1 versenyigazgatója] közölte, hogy nem vihetnek el a helikopterrel mert akkor le kellene állítaniuk a futamot, úgyhogy meg kellett várnom a verseny végét, ami még legalább egy óra volt.

A kórházban alig vártam, hogy megvizsgálják a csontjaim, hogy minden rendben van-e, de ott meg a bankkártyámat kérték tőlem. Mondtam, hogy nincs nálam, még mindig a versenyoverallomban voltam, ők viszont ragaszkodtak hozzá, hogy előbb fizessek, addig nincs vizsgálat. Fél óráig alkudoztunk, aztán mégis elláttak. Aztán két évig küldözgették utánam a számlákat Monacóba.

A biztonsági autóval is csak a baja volt

Az augusztusi Magyar Nagydíj előtt pár hónappal a Monacói GP-n is emlékezetes jelenet főszereplője volt Inoue, akinek a rövidke, egyetlen szezonból álló F1-karrierjébe így két bizarr balesetet is sikerült beleszorítania.

A Monacói Nagydíj egyik edzésén úgy kellett visszavontatni a kocsiját a garázsba, Inoue viszont mivel ugyanoda tartott, nem is szállt ki a Footworkből, ami vontatás közben összeütközött a Jean Ragnotti által vezetett biztonsági autóval. Inoue és a Footwork felborult a balesetben, a japán versenyzőt úgy kellett kirángatni a feje tetején álló versenyautóból, de szerencséjére komoly sérülések nélkül megúszta az esetet.

Az 1995-ös szezon után még két évig próbálkozott visszatérni a Forma–1-be, de a Tyrrell és a Minardi ülése sem jött össze neki, így 1999-ben véglegesen visszavonult az autóversenyzéstől.

Jelenleg Monacóban él, ahol japán versenyzők menedzselésével, egy kisebb olaszországi csapat irányításával, illetve önironikus Twitter-oldalának kezelésével foglalkozik, és büszkén vállalja, hogy alighanem ő a Forma–1 történetének legrosszabb pilótája.

Inoue nem túl fényes karrierjéről egy rajongói minifilm is készült, ebben közeli képek is látszanak a hungaroringi gázolásról.

(Borítókép: Taki Inoue a Footwork pilótafülkéjében az 1995-ös Ausztrál Nagydíjon, élete utolsó F1-futamán. Fotó: Claire Mackintosh - EMPICS / Getty Images Hungary)