Verstappen kemény küzdelemben nyert Dzsiddában

GettyImages-1388027077
2022.03.27. 20:40
A világbajnoki címvédő Max Verstappen óriási csatában nyerte meg a Szaúdi Nagydíjat, fél másodperccel megelőzve a Ferrarival versenyző Charles Leclerc-t. A harmadik helyen utóbbi csapattársa, Carlos Sainz végzett, maga mögött tartva az élről induló, de a biztonsági autós szakasz miatt visszacsúszó Sergio Pérezt.

A Formula–1 2022-re hatalmas változásokon ment keresztül. A szezon második állomásához érve az erőviszonyok teljesen átrendeződtek, a Mercedes visszaesett, a Ferrari motoros csapatok teljesítményelőnye jellemző. A Scuderia Ferrari több mint tíz év gyengélkedés után ismét dominálja a mezőnyt.

A 2021-es világbajnok pilóta csapata, a Red Bull megbízhatósági problémákkal küszködik. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke sem mert túl bizakodó lenni a verseny előtt, hogy az egy héttel ezelőtti bahreini szezonnyitón felmerült üzemanyagpumpa-meghibásodás most nem fogja felütni a fejét. Ugyan a probléma okát feltárták és kijavították, de biztosat csak a kockás zászló leintése után tudhattunk meg.

A dzsiddai hétvége szabadedzésein abszolút előnyben volt Charles Leclerc, ugyanis mindhárom gyakorlást megnyerte. Az időmérőn viszont meglepetés-pole született. A Red Bull mexikói pilótája első rajtelsőségét szerezte meg a szombati nap során. A kvalifikáció azonban bővelkedett drámákban; Lewis Hamilton már a Q1-ben búcsúzott, és végül csak a 15. helyről kezdhette meg a vasárnapi futamot, Mick Schumacher pedig hatalmas balesetet szenvedett a 10-es kanyarban, a kerékvető megdobta az autót, és a fiatal német tehetség 272 kilométer/órás sebességgel a Tecpro-falnak csapódott. Schumachert épségben kiszedték a szinte felismerhetetlenségig összetört Haasból, viszont a Szaúdi Nagydíjat a német legenda fia nem teljesíthette.

Erre a hétvégére több csapat is újítással érkezett. A legtöbb csapat alacsonyabb leszorítóerejű és ezáltal kisebb légellenállású hátsó szárnnyal érkezett. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a szaúdi pálya átlagsebessége az egyik legmagasabb a teljes versenynaptárban.

A hátsó szárny mellett a Mercedes az első szárnyból is más fajtát hozott, amiről még azt is elárulták, hogy 2%-kal hátrébb fogja helyezni az aerodinamikai egyensúlyt.

A Mercedes, Alpine és Williams csapatok az oldaldoboz nyílásain, a Red Bull és az Alfa Romeo a fékhűtésen, az Alfa Romeo a hátsó lengőkarokon, a Williams padlólemeztartókon, a Red Bull a beam wing (szárny a diffúzor és a hátsó szárny között) elemeken változtatott.

Cunoda Juki alatt már a kivezető körén megadta magát a Honda motor, így a japán pilóta számára a szaúdi futam el sem kezdődhetett.

A Pirelli, az F1 hivatalos gumiszállítója az egykiállásos stratégiát tartotta ideálisnak a versenyre. A biztonsági autós szakasz valószínűsége azonban igen magas volt a pálya karakterisztikájából adódóan, így többen stratégiai előnyre tehettek szert egy jól időzített kerékcserével.

Sergio Pérez jó ütemben kapta el a rajtot, elsőként fordulhatott el. A két Ferrari kevésbé jól startolt, így Verstappennek sikerült a harmadik helyre feljönnie Sainz megelőzésével. Hamilton indulása sem volt ideális, a brit pilóta csak a 14. helyre tudott feljönni az első méterek után.

George Russell a negyedik körben fel tudott zárkózni Oconra, és sima előzéssel vette át az ötödik helyet tőle, mögötte a két Alpine egymással is kemény csatát vívott, Alonso nem kímélte Ocont. Féktávon majdnem felöklelte csapattársát az ötödik körben. A spanyol tempóelőnyben volt, de nem történt csapatutasítás, a hetedik körben pedig az előzést sikeresen abszolválta.

Az Alonso-Ocon-Bottas-Magnussen vonat a 10. körben összekapcsolódott, akikhez nem sokkal később Gasly is csatlakozott. Ocon nem tartotta tiszteletben a csapatérdekeket, és folyamatosan támadta Alonsót. Eközben Pérez az élen zavartalanul autózott. A második helyen Leclerc két másodperccel lemaradásban volt, a harmadik helyen Verstappen szintén két másodpercre követte Leclerc-t.

A 14. körben Lance Stroll kezdte meg a kerékcserék sorát, Lewis Hamilton pedig Pierre Gaslyt vadászta le, így a brit már a 10. pontszerző helyen autózott.

A 16. körben Pérezt kihozta a Red Bull, a Ferrari ennek ellentétét lépte volna meg, de Nicholas Latifi a falnak csapódott a 27-es kanyarban, így VSC-szakasz következett.

Ezzel Leclerc lett a VSC-szakasz nyertese, átvette a vezetést az élen. 

A 20. körben a verseny folytatódhatott. Leclerc jókor indított, a célegyenes végén Verstappen nem tudott elég közel kerülni egy előzési próbálkozáshoz. A másik Ferrarival Sainz visszakerült a harmadik helyre, amit Pérez jogtalanul vett át tőle a bokszkiállás után. A Red Bull utasítására a mexikói visszaengedte maga elé a spanyol pilótát.

Szokatlan jelenetet láthattunk a 24. körben: a Haas Kevin Magnussennel simán megelőzte a gyári Mercedessel Lewis Hamiltont. A Ferrari motoros csapatok előnye elvitathatatlan 2022-ben.

A 25. körben viszont Hamilton sikeresen visszaelőzte őt, így a fix hatodik helyen autózott a hétszeres világbajnok.

Az élen eközben a bahreini versenykép rajzolódott ki Leclerc és Verstappen között. A holland pilóta kezdett felzárkózni a monacóira, így az első helyért a verseny hajrájában ismét kiélezetté vált a küzdelem.

Alonso és Magnussen között is kiéleződött a csata, a 35. körben Alonso megelőzte a Haast, a következő körben azonban Magnussan visszaelőzte a spanyolt. Ekkor az Alpine motor hirtelen megadta magát, így Alonso versenye véget ért. Riccardo alatt is megállt a McLaren a 37. körben, és Bottas versenye is befejeződött, a finn a bokszba kényszerült hajtani az Alfa Romeóval.

Ismételt VSC-szakasz vette kezdetét, és a bokszbejárat is pirosra váltott.

A 41. körben ismét szabad volt a verseny, Lewis Hamiltont egyből a bokszba hívta a Mercedes. Magnussen jól időzítette korábban a kerékcseréjét, így sikerült a Mercedes elé visszajönnie. 

Hatalmas csata alakult ki Leclerc és Verstappen között az élen. A holland egy másodpercen belül autózott, és folyamatos előzési pozíciókat tudott kidolgozni a Ferrarival szemben. A DRS-t kihasználva ismét zseniális oda-vissza előzéseket láthattunk a két élmenő között.

Végül Max Verstappen a 47. körben történt előzését győzelemre tudta váltani, így most Charles Leclerc maradt alul. A harmadik helyen Carlos Sainz futott be, Pérez lett a negyedik. 

Futam utáni interjúk

Max Verstappen:

Nagyon kemény verseny volt, mi hosszú távra terveztünk. Nagyobb volt a tempónk, gyorsabbak voltunk az egyenesekben, persze nem volt könnyű, de végül sikerült megelőznöm Leclerc-t. Örülök, hogy végre elkezdődött számunkra is a szezon.

Charles Leclerc:

Nagyon élveztem ezt a versenyzést, keményen, de sportszerűen vívtunk. Csalódott vagyok persze, nyerni akartam ma. Mi a kanyarokban voltunk gyorsabbak, a Red Bull viszont az egyenesekre volt beállítva. Nagyon jó versenyzés volt, nagyszerű csatát vívtunk. Tiszteljük egymást Verstappennel.

Carlos Sainz:

Péreznek nagyon rosszul jött ki a VSC, de a szabályok szerint végül az az én pozícióm lett. Gyors volt a Red Bull, de ezen a versenyen jobban éreztem az autót, elégedett vagyok a mai teljesítményemmel.

Két hét múlva az Ausztrál Nagydíj következik, Melbourne-ben folytatódik az F1 2022-es szezonja.

Formula–1,  SZAÚDI NAGYDÍJ

  1.  Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:24:19.293 óra
  2.  Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 0.549 másodperc hátrány
  3.  Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 8.097 mp h.
  4.  Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 10.800 mp h.
  5.  George Russell (brit, Mercedes) 32.732 mp h.
  6.  Esteban Ocon (francia, Alpine) 56.017 mp h.
  7.  Lando Norris (brit, McLaren) 56.124 mp h.
  8.  Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1:02.946 perc h.
  9.  Kevin Magnussen (dán, Haas) 1:04.308 p h.
  10.  Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:13.948 p h.

leggyorsabb kör: 1:31.634 perc, Leclerc (48. kör)

A vb-pontversenyek állása 2 futam után (még 21 van hátra):
versenyzők

  1. Leclerc 45 pont
  2.  Sainz 33
  3.  Verstappen 25
  4.  Russell 22
  5.  Hamilton 16
  6.  Ocon 14
  7.  Pérez 12
  8.  Magnussen 12
  9.  Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 8
  10.  Norris 6
  11.  Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 4
  12.  Gasly 4
  13.  Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 2
  14.  Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 1

istállók

  1. Ferrari 78 pont
  2. Mercedes 38
  3. Red Bull 37
  4. Alpine 16
  5. Haas 12
  6. Alfa Romeo 9
  7. Alpha Tauri 8
  8. McLaren 6


Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen óriási csatában nyert. Fotó:  Clive Mason / Getty Images)