- Sport
- Forma-1
- f1
- formula-1
- azeri nagydíj
- charles leclerc
- futam
- max verstappen
- red bull
- ferrari
- mercedes
Ferrari K.O., sima Verstappen-győzelem Bakuban
További Forma-1 cikkek
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
- Lewis Hamilton diktálta a tempót a Las Vegas-i Nagydíj első napján
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
Ismét egy utcai pályán mérette meg magát az F1 mezőnye, a helyszín a Kaszpi-tenger partján fekvő Baku City Circuit, amely 2016 óta szerepel a Formula–1-es versenynaptárban. A Hermann Tilke tervezte hat kilométeres pályát az óramutató járásával ellentétes vonalvezetés jellemzi.
Az aszfaltcsík karakterisztikáját tekintve rendkívül dinamikus, az egyik leggyorsabb végsebességű pálya a versenynaptárban. Ennek ellenére a kanyarjai trükkösek, néhol 90 fokos szöget zárnak be, így rendkívül élvezetes, ám hatalmas kihívás a pilóták és a mérnökök számára egyaránt.
Azerbajdzsán teljesen más kihívás elé állítja a csapatokat, mint Monaco. A sok egyenes miatt fontos, hogy a végsebességet is szem előtt tartsák a mérnökök, ugyanakkor a pálya középső szakasza igazán trükkös, szűk fordulókat, töréseket tartalmaz, így erre a pályára specifikus beállítások szükségesek
– mondta csapatunk mérnöke, Kling Sándor.
A pénteki napot Charles Leclerc uralta, a monacóinak sikerült átmentenie ezt a formáját a szombati időmérőre is, így az idei szezonban már zsinórban negyedszer indulhatott az élről. Sergio Pérez Monte-Carlóban aratott győzelme után ismét előkelő helyről rajtolhatott. A mexikói megelőzve Max Verstappent a második helyről várhatta a piros lámpák kialvását, a tavalyi, Bakuban aratott győzelme után pedig hatalmas várományosa egy ismételt futamgyőzelemnek.
Sunday's starting line-up 👀#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/mLkC3pERe1
— Formula 1 (@F1) June 11, 2022
A Pirelli a leglágyabb gumikiosztást biztosította a hétvégére, a C3-C4-C5-ös keverékek játszottak főszerepet az Azeri Nagydíjon, ideális esetben pedig egy kiállást prognosztizáltak. Esőre nem volt esély, így egy esetleges biztonsági autós szakasz és a gumikezelés rejtett fő potenciált a verseny előtt.
How will the available sets feed into the race strategies? 🤔#F1 #AzerbaijanGP #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/jhubdynehp
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 12, 2022
A levegő hőmérséklete 26 fok volt, az aszfalthőmérséklet elérte a 48 fokot a rajt pillanatában. Pérez zseniális rajtot fogott, az első kanyarban megelőzte az élről induló monacói pilótát. Péreznek sikerült meglógnia, ráadásul Verstappen lassan megérkezett a nem túl jó tempót felmutató Leclerc-re is.
Az ötödik körben a címvédő már előzési pozícióba került a monacóihoz képest, a második hely megszerzése volt a cél, majd nem titkoltan egy esetleges csapatutasítással a futamgyőzelem. Leclerc folyamatosan nyomás alatt volt. Ám a Ferrarinak ezután következett az első csapás:
A kilencedik körben a 4-es kanyarban Carlos Sainz lehúzodott, a spanyolnak fékprobléma miatt kellett feladnia az azeri futamot.
A Ferrari azonnal reagált a VSC-szakaszra, és Leclerc-t kerékcserére hívta. A Red Bullok kint maradtak, pedig szinte a teljes mezőny élt az ingyenkerékcsere lehetőségével. A VSC-szakasz a 11. körben megszűnt, így Pérez és Verstappen volt a legnagyobb vesztese ennek az incidensnek.
Sebastian Vettel a 15. körben előzési pozícióba kerül Esteban Oconhoz képest, rendkívül mély fektávot véve viszont a bukótérben végezte, a német egy pozíció elvesztésével ugyan, de vissza tudott térni a pályára.
A 15. körben a helycsere megtörtént a két Red Bull között, Verstappen vette át a vezetést, miközben Leclerc folyamatosan leggyorsabb köröket teljesített.
Pérez a 17. körben jött a bokszba, ebben a kerékcserében viszont jó pár másodperc ott maradt, így Leclerc esélyei tovább nőttek, hogy ismét visszavegye a vezetést Bakuban. Verstappen kerékcseréje is megtörtént, szintén nem zökkenőmentesen, így Leclerc simán visszavette a vezető pozíciót a 19. körben. Majd következett az utolsó szög a Ferrari koporsójába:
A 21. körben Charles Leclerc motorja elfüstölt, mindkét Ferrari nullázott. A műszaki meghibásodások a vörösöknél a világbajnoki cím elvesztését okozhatják. Hatalmas jokert kapott a Red Bull ezzel a pontszerzés tekintetében.
Hamilton a verseny félidejében Alonsót vadászta le, ezzel már az ötödik helyen autózott a hétszeres világbajnok. Russell az előkelő harmadik helyen állt ekkor. A Mercedes mindkét pilótája komoly fizikai fájdalmaktól, jelesül hátfájástól szenvedett az autó pattogása miatt. Hamilton hangot is adott fájdalmának csapatrádión a futam közben.
Közben újabb két Ferrari motoros pilóta, Kevin Magnussen és Csou Kuan-jü kényszerült feladni a futamot. A technikai meghibásodások aránya a Ferrari motoros autóknál kétségbeejtő. A Magnussen félrehúzódása utáni VSC-szakasz ismét lehetővé tette az időveszteség nélküli kerékcseréket, ezzel a két Red Bull rögtön élni tudott.
Verstappen innentől uralta a futamot, zavartalanul autózott az élen, Pérez mögötte jó hátvédként követte a hollandot. Russell látótávolságon kívül, de a harmadik helyen autózott. Hamilton Gasly megelőzésével pedig a biztos negyedik helyre jött fel. Ez a futam végéig már nem változott, így Max Verstappen 25. futamgyőzelmét aratta Azerbajdzsánban.
A kettős győzelemmel a Red Bull 80 pontos előnybe került a Ferrarihoz képest a konstruktőröknél, egyéniben Verstappen előnye 21 egység a második helyre feljutó Pérezhez képest.
🏁 END OF RACE (LAP 51/51) 🏁
— Formula 1 (@F1) June 12, 2022
Career win #25 for @Max33Verstappen 💪#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/LA8uC7xY0G
Futam utáni interjúk
Max Verstappen:
Jó volt a tempó, jól működtek az abroncsok. Kitűnő volt a tapadása az autónak, ami itt kulcsfontosságú, így lehet Bakuban nyerni. Persze kis szerencse, hogy a Ferrari kiesett, de így is gyorsabbak voltunk náluk. Minden verseny más, ide-oda mehet majd az ütésváltás a Ferrari és köztünk.
Sergio Pérez:
Az első VSC-szakaszból szerencsétlenül jöttünk ki, félrekommunikáltuk a helyzetet. Max jobb volt ma, a közepes abroncsokon jobb tempót autózott, jó döntés volt ez most a csapattól. A lényeg a csapatérdek, a kettős győzelemmel pedig teljesítettük a maximumot.
George Russell:
Szerencsére most is sikerült a lepattanót megszerezni, nagyon kemény ez az év. A pattogással sem egyszerű az élet, örülök ennek a harmadik helynek.
Nincs megállás, jövő héten a Kanadai Nagydíjjal folytatódik az F1 2022-es szezonja.
A végeredmény, Azeri Nagydíj, Baku (pontszerzők):
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull–Honda | 1:34:05.941 óra |
2. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull–Honda | 20.823 mp h. |
3. | George Russell | brit | Mercedes | 45.995 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:11.679 p h. |
5. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri–Honda | 1:17.299 p h. |
6. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin–Mercedes | 1:24.099 p h. |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine–Renault | 1:28.596 p h. |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren–Mercedes | 1:32.207 p h. |
9. | Lando Norris | brit | McLaren–Mercedes | 1:32.556 p h. |
10. | Esteban Ocon | francia | Alpine–Renault | 1:48.184 p h. |
A vb-pontverseny állása 8 futam után (14 van még hátra):
1. | Max Verstappen | 150 pont |
2. | Sergio Pérez | 129 |
3. | Charles Leclerc | 116 |
4. | George Russell | 99 |
5. | Carlos Sainz | 83 |
6. | Lewis Hamilton | 62 |
7. | Lando Norris | 50 |
8. | Valtteri Bottas | 40 |
9. | Esteban Ocon | 31 |
10. | Pierre Gasly | 16 |
11. | Fernando Alonso | 16 |
12. | Kevin Magnussen | 15 |
13. | Daniel Ricciardo | 15 |
14. | Sebastian Vettel | 13 |
15. | Cunoda Juki | 11 |
16. | Alexander Albon | 3 |
17. | Lance Stroll | 2 |
18. | Csou Kuan-jü | 1 |
A konstruktőri vb-pontverseny állása:
1. | Red Bull–Honda | 279 pont |
2. | Ferrari | 199 |
3. | Mercedes | 161 |
4. | McLaren–Mercedes | 65 |
5. | Alpine–Renault | 47 |
6. | Alfa Romeo–Ferrari | 41 |
7. | AlphaTauri–Honda | 27 |
8. | Haas–Ferrari | 15 |
9. | Aston Martin–Mercedes | 15 |
10. | Williams–Mercedes | 3 |
11. | Fernando Alonso | 16 |
12. | Kevin Magnussen | 15 |
13. | Daniel Ricciardo | 15 |
14. | Sebastian Vettel | 13 |
15. | Cunoda Juki | 11 |
16. | Alexander Albon | 3 |
17. | Lance Stroll | 2 |
18. | Csou Kuan-jü | 1 |
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: HAMAD I MOHAMMED / POOL / AFP)