Leclerc beragadt gázpedállal nyert a Red Bull Ringen
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Az Osztrák Nagydíj sprintfutama után Max Verstappen már 44 pontos előnnyel számolhatott ferraris kihívójával, Charles Leclerc-rel szemben.
A Mercedesek a pénteki időmérős roncsderbi után összekapták magukat a szombati sprintre, ennek megfelelően a főfutamon már Russell az előkelő negyedik, Hamilton pedig a nyolcadik helyről kezdhette meg a pontvadászatot.
How they line up on Sunday 👀#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/W4VvDzWtHH
— Formula 1 (@F1) July 9, 2022
Mit tud a Red Bull Ring, milyen karakterisztikával rendelkezik, kinek fekszik igazán?
A Red Bull Ring egy nagyon motorerő-igényes pálya. Hosszú egyenesekkel és éles kanyarokkal tűzdelt, emellett óriási szintkülönbségekkel rendelkezik. A pálya vonalvezetését tekintve egyértelműen nem egy Monaco-karakterisztika, több előzési pontja van, az egyik legtöbb előzési lehetőséget rejtő versenypálya a szezon során. Ezt pedig meg is kaptuk a futamon!
A Pirelli, az F1 hivatalos gumiszállítója erre a hétvégére a leglágyabb oldalról választott, és a C5-C4-C3-as keverékeket bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Előzetesen úgy számoltak, hogy egy kerékcserével lehet teljesíteni a távot, de később kiderült, ez kincstári optimizmus volt.
Verstappen kifogástalan rajtot fogott, Sainz és Russell keményen csatázott a harmadik pozícióért, Pérez is gyorsan megérkezett ebbe a duóba, ami végül a mexikói kicsúszásával végződött. Sergio Pérez autója meg is sérült a George Russell-es kontakt során, így a bokszutcai látogatása után a mezőny végéről kellett felzárkóznia.
LAP 1/71
— Formula 1 (@F1) July 10, 2022
Perez spins off into the Turn 4 gravel after contact with Russell.
The Mexican makes it back to the pits and switches to hard tyres. He returns to the track in last place.#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/rZG4aJnNoy
Mick Schumacher és Lewis Hamilton a parádés sprintfutamos csatározás után ismét megtalálta egymást, a fiatal német az ötödik körben sikeresen abszolválta a hétszeres világbajnok megelőzését, Mick a hetedik helyre jött fel.
A ferrarisok most nem szakadtak le, Leclerc már a nyolcadik körben DRS-távolságon belülre került Verstappennel szemben.
Verstappen jelezte versenymérnökének:
Nem bírom már sokáig! (utalva a gumijai állapotára)
– miközben Leclerc folyamatosan előzési pozíciókban volt.
A 12. körben egy kemény manőverrel Leclerc a 4-es kanyarban bevetődött, és megelőzte a hollandot, ezzel a monacói átvette a vezetést. Verstappen a következő körben kerékcserére jött, a kemény keverékekkel a verseny végéig tervezett menni a címvédő.
Lewis Hamilton közben visszazárkózott a Haasokra, és viszonylag gyorsan, sima előzéssel vette át tőlük a pozíciójukat. A hétszeres világbajnok a 20. körben már a negyedik helyen autózott.
Hatalmas csata alakult ki a középmezőnyben. Alonso folyamatosan esett vissza, Schumacher a spanyol világbajnokot előzte, magabiztos, sikeres manővert hajtott végre a német. Lando Norris ellen is hozta ezt a formát Mick, ami szintén sikeres előzésnek bizonyult, a német ekkor már a nyolcadik pozícióban volt.
Charles Leclerc egészen a 27. körig kivárt a kerékcserével, 12 körrel később jött, mint Verstappen. A monacói a pályán, erőből vette vissza a vezető pozíciót. A holland címvédő kétkiállásos stratégiára váltott a Red Bull pocsék gumikezelése miatt.
LAP 32/71
— Formula 1 (@F1) July 10, 2022
Leclerc seizes his chance at Turn 3 and re-takes the lead! #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/8okopNBImj
Sebastian Vettel a 41. körben Pierre Gaslyval ért össze. Az AlphaTauri a négyes kanyarban látványosan túlcsúszott a belső íven, és eltalálta Vettelt, aki a kavicságyba került, de sikerült onnan visszajönnie. Gasly ezért a manőverért ugyanúgy 5 másodperces büntetést kapott a versenyigazgatóságtól, mint Russell a futam elején.
Az 50. körben Charles Leclerc ismét kerékcserén járt, a ferrarisok, követve Verstappen példáját, kétkiállásos stratégiára tértek át. Leclerc-nek ismét a pályán kellett megoldania az előzést, amit harmadjára is sikeresen teljesített.
Az 57. körben a Ferrarinál újabb műszaki meghibásodás történt, Sainz motorja elfüstölt, a spanyol lángok közepette ugrott ki az autójából. VSC-szakasz lépett érvénybe.
Leclerc is technikai problémát jelentett versenymérnökének, a monacói gázpedál-rendellenességre panaszkodott, amit végül mérnöke is igazolt. Leclerc folyamatosan tapasztalta a gázpedál beragadását, ami fékezés közben sem állt vissza, gyakorlatilag a motor folyamatosan gázon pörgött. Természetesen Verstappennek is jelentették a monacói technikai hibáját, aki lesben állt, 2,5 másodpercre követte a Ferrari pilótáját, de előzni már nem tudott.
Charles Leclerc beragadt gázpedállal nyerte meg az Osztrák Nagydíjat, Max Verstappen másodikként, Lewis Hamilton harmadikként futott be.
Osztrák Nagydíj, Spielberg (71 kör, 306,452 km, a pontszerzők):
- 1. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:24:24.312 óra
- 2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1.532 másodperc hátrány
- 3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 41.217 mp h.
- 4. George Russell (brit, Mercedes) 58.972 mp h.
- 5. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:08.436 perc h.
- 6. Mick Schumacher (német, Haas) 1 kör h.
- 7. Lando Norris (brit, McLaren) 1 kör h.
- 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
- 9. Daniel Ricciardo (brit, McLaren) 1 kör h.
- 10. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1 kör h.
leggyorsabb kör: 1:07.275 perc (Verstappen)
pole pozíció: Verstappen
A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 11 van hátra):
versenyzők:
- 1. Verstappen 208 pont
- 2. Leclerc 170
- 3. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 151
- 4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 133
- 5. Russell 128
- 6. Hamilton 109
- 7. Norris 64
- 8. Ocon 52
- 9. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 46
- 10. Alonso 29
- 11. Magnussen 22
- 12. Ricciardo 17
- 13. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 16
- 14. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 15
- 15. Schumacher 12
- 16. Cunoda Juki (japán, AlphaTauri) 11
- 17. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 5
- 18. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 3
- 19. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 3
csapatok:
- 1. Red Bull 359 pont
- 2. Ferrari 303
- 3. Mercedes 237
- 4. Alpine 81
- 5. McLaren 81
- 6. Alfa Romeo 51
- 7. Haas 34
- 8. Alpha Tauri 27
- 9. Aston Martin 18
- 10. Williams 3
RACE CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) July 10, 2022
Leclerc's third win of the season 👏#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/ippQFhcNQa
Futam utáni interjúk
Charles Leclerc:
Megvolt a tempónk, jókat csatáztunk Maxszal. A vége viszont borzasztó volt, beragadt a gázpedálom, de végül sikerült behozni az autót első helyen. Nagyon nehéz versenyeken vagyunk túl, így még édesebb ez a győzelem.
Max Verstappen:
Nagyon gyorsan koptak az abroncsok, nehéz napunk volt. De végül második lettem, nem tudtam visszatámadni sajnos Leclerc-rel szemben. Nem adjuk fel, folytatjuk a csatát tovább.
Lewis Hamilton:
Nem számítottam erre az eredményre, nagyon hálás vagyok, jó nap ez a csapat számára. Tovább, előre! Hálás vagyok a csapatnak, a fejlesztések, úgy tűnik, beváltak.
Nincs megállás, jövő héten a Francia Nagydíjjal folytatódik az F1 idei szezonja.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Charles Leclerc. Fotó: Jure Makovec / AFP)