Verstappen külön liga: a 14. helyről rajtolva utcahosszal nyert Spában

2022-08-28T143739Z 604002886 UP1EI8S14MQCY RTRMADP 3 MOTOR-F1-BE
2022.08.28. 16:36
A világbajnoki címvédő Max Verstappen a 14. helyről rajtolva is fölényesen nyerte meg a Formula–1-es Belga Nagydíjat. Mögötte csapattársa, Sergio Pérez zárt, az élről induló Carlos Sainz nagy csatában tartotta maga mögött George Russellt az utolsó dobogós pozícióért. Charles Leclerc a 16. helyről indulva a hatodik lett, Lewis Hamilton átrepült a rajt után Fernando Alonsón, és feladni kényszerült a futamot.

A hétvége indítása előtt arról elmélkedtünk, hogy van-e még bárkinek esélye, vagy már odaadhatjuk a világbajnoki címet Verstappennek. Nos, a belgiumi verseny megmutatta, jelenleg a holland versenyző más kategóriát képvisel, mint bárki a mezőnyben. 

A négyhetes nyári szünet elteltével Spa-Francorchamps adott otthont az F1-es szezon folytatásának. Hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy a Belga Nagydíj hétvégéjének erőviszonyai kiélezettebbek lettek volna, mint valaha, ugyanis a Red Bull több mint fél másodperces előnye volt jellemző az egész hétvége során.

A szabadedzéseken több mint nyolc tizedmásodperc tempókülönbség volt megfigyelhető a Red Bull és a Ferrari között, ráadásul az időmérőt is űridővel Max Verstappen nyerte meg, de a rajtbüntetések következtében Carlos Sainz és Sergio Pérez rajtolhatott az első sorból.

Motorerőforrás-cserék miatt számos élmenő a rajtrács végéről kezdte meg az idei Belga Nagydíjat. Ez volt a rajtsorrend:

A Mercedes a hétvége korábbi teljesítményét konkrétan pocséknak titulálta a Hungaroringen elért Russell-pole pozícióval összevetve. A német gárda az időmérőn 1,8 másodperces hátrányban végzett a Red Bullhoz képest, ennek ellenére Hamilton és Russell is bízott a vasárnapi jobb teljesítményben.

Spa-Francorchamps alatt nem rezeg tovább a léc, ugyanis vasárnap reggel hivatalossá vált, hogy 2023-ban is láthatunk Belga Nagydíjat az F1-es versenynaptárban.

A Ferrarik eltérő gumistratégiát választottak a rajthoz, Carlos Sainz és Charles Leclerc is a lágy keverékű abroncsokon kezdte meg a futamot, a többiek a közepes keverékekre tették le a voksukat.

Sainz jól jött el a rajtnál, Pérez azonban beragadt, amit Alonso és Hamilton is ki tudott használni. A mercedeses nagy igyekezetében a spanyol világbajnokkal is összeért, aminek következtében Hamilton autója megsérült, a hétszeres világbajnok brit végül kiállni kényszerült. Így Pérez ismét átvette a második helyet, Russell feljött a harmadik pozícióba.

A második körben Nicholas Latifi és Valtteri Bottas ütközött össze, végül Bottas és Hamilton autója is a pálya szélén állt meg, így biztonsági autós szakasz következett.

Leclerc füstöt észlelt a jobb első kerekénél, így a negyedik körben kihasználta az ingyenkerékcsere lehetőségét, a monacói közepes keverékekre váltott, mint kiderült, a fékhűtő nyílását egy sisakvédő fólia zárta el, amit a kerékcsere során sikerült eltávolítani.

Az ötödik körben a safety car kihajtott a pályáról, Sainz jól indított, sikerült Pérezt leráznia magáról, Russell ezt kihasználva rögtön ráesett a mexikói pilótára. A holland címvédő zseniális tempót mutatott, a hetedik körben Max Verstappen már a negyedik pozícióban autózott. Pérez sem állta útját, a 12. körben a holland világbajnok feljött a második helyre.

Carlos Sainz a 12. körben megkezdte a kiállások sorát az élről, a spanyol azonban forgalomba jött vissza, így kérdéses volt, hogy vissza tud-e állni az élre. Verstappen azt javasolta a csapatnak, hogy húzzák ki minél tovább a kerékcserét. 

A címvédő a 15. körben teljesítette első kerékcseréjét, a 18. körben már konkrét előzési pozícióba került Sainzhoz képest, és az előzést is simán abszolválta, így Verstappen a 14. helyről rajtolva félidő előtt már vezető pozícióban volt.

A Red Bull konkrétan ledarálta a mezőnyt, Pérez a 21. körben simán átlépett Sainzon, így a Red Bull 1-2. már adott volt. Innentől kezdve a futam kissé eseménytelen menetelésbe ment át, a második kerékcserék teljesítése után egyedül Sainz és Russell küzdelme hozott némi izgalmat, a tét a dobogó legalsó foka volt. A Mercedes nemhiába volt bizakodó az időmérő után, Russell gumikezelése és tempója is simán felért a vörösökhöz. 

Az Alpine a nyári szünet után nagyot lépett előre, a francia csapat közvetlenül az élmenők mögött foglal helyet. Alonso a 43. körben simán megelőzte Leclerc-t, ezzel az ötödik helyre jött fel, és bár a legjobb körre hajtó ferraris az utolsó körben visszaelőzte, a bokszutcai sebességtúllépés miatt végül a spanyol mögé került (és még a legjobb köre sem lett meg...).

Alexander Albon a Williamsszel is remekelt ma, és pontszerző helyen végzett, az utolsó körökben a 10. pozíciótól felfelé a mezőny konkrétan felsorakozott mögötte.

Max Verstappen ma a 14. helyről nyert, Sergio Pérez lett a második, végül Carlos Sainz állhatott fel a dobogó harmadik fokára. Nincs kérdés, a Red Bull-dominancia tovább folytatódik, egy hét múlva Verstappen hazai pályán tovább gyarapíthatja jelenlegi 93 pontos előnyét.

Futam utáni interjúk

Max Verstappen:

A safety car után nagyon jó előzéseket hajtottam végre. Ma mindent sikerült kontrollálnom. Kőkeményen dolgozunk tovább. Kiélvezem ezt a mai győzelmet, a hazai futamon kiderül, mire leszek képes.

Sergio Pérez:

Többet vártam ma magamtól, de Max érinthetetlen volt a futamon. A Red Bull számára ez egy jó eredmény, és ez a legfontosabb. A rajtom és az első köröm elég kaotikus volt, de sikerült visszajönnöm.

Carlos Sainz:

Jól sikerült a rajtom, de sajnos nehezebb versenyünk volt, mint gondoltuk. Nem volt a legjobb ma az autó tempója, és az abroncsok sem működtek jól. Nem volt ideális a gumikopás, a Red Bull ma teljesen más ligában versenyzett. Ki kell derítenünk, miért nem voltunk ma versenyképesek.

Nincs megállás, jövő héten a Holland Nagydíj, Zandvoort várja az F1-esek mezőnyét.

Végeredmény, Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps (44 kör, 308,052 km, a pontszerzők):

  • 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:25:52.894 óra
  • 2. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 17.841 másodperc hátrány
  • 3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 26.886 mp h.
  • 4. George Russell (brit, Mercedes) 29.140 mp h.
  • 5. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:03.256 perc h.
  • 6. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:04.936 p h.
  • 7. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:05.640 p h.
  • 8. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 1:08.107 p h.
  • 9. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1:32.181 p h.
  • 10. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1:41.900 p h.

leggyorsabb kör: 1:49.354 perc (Verstappen, 32. kör)

pole pozíció: Sainz

A vb-pontversenyek állása 14 futam után (még 8 van hátra):

versenyzők:

  • 1. Verstappen 284 pont
  • 2. Pérez 191
  • 3. Leclerc 186
  • 4. Sainz 171
  • 5. Russell 170
  • 6. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 146
  • 7. Lando Norris (brit, McLaren) 76
  • 8. Ocon 64
  • 9. Alonso 51
  • 10. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 46
  • 11. Kevin Magnussen (dán, Haas) 22
  • 12. Vettel 20
  • 13. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 19
  • 14. Gasly 18
  • 15. Mick Schumacher (német, Haas) 12
  • 16. Cunoda Juki (japán, AlphaTauri) 11
  • 17. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 5
  • 18. Albon 4
  • 19. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 4

csapatok:

  • 1. Red Bull 475 pont
  • 2. Ferrari 357
  • 3. Mercedes 316
  • 4. Alpine 115
  • 5. McLaren 95
  • 6. Alfa Romeo 51
  • 7. Haas 34
  • 8. Alpha Tauri 29
  • 9. Aston Martin 24
  • 10. Williams 4

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen a győzelem után. Fotó: Johanna Geron / Pool / Reuters)