A gumigyártók az esőgumis teszteket az ilyen körülmények miatt viszik olyan területekre (pl. Riviéra), ahol mesterségesen lehet locsolni a pályát, hogy mondjuk az esős Angliában vagy Japánban ne kelljen addig várni, amíg alkalmasak a körülmények a tesztelésre.
Még a versenyzők is egymás között beszélték, hogy biztos világbajnok-e a holland. Immáron viszont biztossá vált. Igazán emlékezetes bajnokavatás ez itt Suzukában. Folytatás két hét múlva Texasban.
Leclerc öt másodperc büntetés kapott az utolsó körben egy kanyar levágásáért, és ezzel Verstappen megszerezte a második világbajnoki címét!
A holland mindenkit állva hagyott a hosszú várakozás utáni, nagyjából 45 perces versenyen és a két hét múlva esedékes Amerikai Nagydíjon egyetlen pontra lesz szüksége a második világbajnoki címhez. Leclerc az utolsó sikánt elrontotta és levágta a pályát, éppen hogy Pérez előtt tudott a célba érni. Ebből lehet, hogy lesz vizsgálat.
VERSTAPPEN WINS AT SUZUKA!!!
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
Leclerc finishes second, Perez takes third#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/Gjc6InwlAX
...akkor hét ponttal szerezne ma többet Verstappen Leclerc-nél, ami pont nem elég még a világbajnoki címhez. Ahhoz a bónuszpont is kéne.
Leclerc-nek még a második helye sem biztos, gyorsabb a Red Bull. Tíz perc maradt a leintésig, nagyjából hat kör.
Egyértelműen gyorsabb lenne Hamilton, de Ocon eddig mindent kivédett, remek futam a franciától.
Leszorítóerőben jobb a Mercedes, de nincs kellő motorerő az Alpine ellen az egyenesekben. Ez igazi 22-es csapdája, Hamilton nem tud mit csinálni, hacsak Ocon nem hibázik valahol.
Ennyivel kell többet szereznie Verstappennek Leclerc-hez képest, hogy már ma kétszeres világbajnok legyen.
Jelen állás szerint az első kilenc fog pontot kapni 13-10-8-6-5-4-3-2-1 leosztásban. Húsz perc van még hátra a versenyből.
Már nyolc másodperc a monacói lemaradása Verstappenhez képest. Ocon tartja a remek negyedik helyét Hamiltonnal szemben, Vettel jól jött ki a korai cseréből és a hatodik helyen halad Alonso előtt. Latifi is ígéretesen áll, most a nyolcadik pozícióban megy a kanadai.
Schumacher folyamatosan bukja a pozíciókat. Már csak a 10. helyen áll, pedig volt ő egy pillanatra első is ma. Ki is jött kereket cserélni.
Verstappen bő négy másodperccel vezeti a futamot Leclerc, Pérez és Ocon előtt.
Bő fél óra van hátra a leintésig, Verstappen vezet Schumacher előtt, akit nem hozott ki a csapat kerékcserére, ugyanis egy esetleges biztonsági autós fázisra várnak, amivel nagyon jól járna a német versenyző.
Verstappen és Leclerc együtt jött ki, egyedül Alonso maradt kint. Vettelé a legyorsabb kör.
Jók a köztes esőgumik. Jönni kell cserélni! Vettel remek tempót diktál a zöld jelölésű intermediate abroncsokon. A Mercedes egyelőre mást gondol erről.
Verstappen megindította a versenyt! A holland már gondolkozik a kerékcserén interekre, Vettel és Latifi cserélt is a mezőny végén!
Verstappen jelezte a rádión, hogy megint esik az eső. Bottas a 14. helyen azt mondta, hogy nagyon nagy a vízfüggöny, nem lehet jól látni a mezőny sűrűjében. Ezt erősítette meg Ricciardo is. Nem is az esővel van a legnagyobb baj, hanem a látási viszonyokkal.
Most fel kell térképezni a körülményeket, repülőrajt lesz majd. Hamilton szerint egész jó a pálya.
Ezen mondjuk kár csodálkozni. Járnak a motorok és mintha elállt volna az eső, tisztult az ég is picit.
Egymás után szállnak be az autóikba. A pályán sok a vízátfolyás, de úgy tűnik, hogy mégis elrajtol a mezőny, szinte biztosan a biztonsági autó mögött.
Tíz perc múlva elvileg elindul a verseny, hát bízzunk a legjobbakban! Ebben az esetben egy nagyjából 45 perces futam vár ránk.
Az időlimit miatt egyetlen órája maradt a mezőnynek, hogy itt ma még minimális versenyt lássunk, azonban a versenyzők nem ülnek a kocsiban, nem úgy néz ki, hogy az újraindulásnak legkisebb esélye is lenne.
Az orvosi autó, a Medical Car figyelte pár kör erejéig a körülményeket, de már ez a jóval kisebb teljesítményű autó is brutális vízfüggönyt húzott maga után.
A covid miatt legutóbb 2019-ben járt a mezőny Japánban. Akkor az időmérőt a Ferrarik uralták, Vettel és Leclerc kezdhetett az első sorból, de a Mercedes a versenyen erősebb volt és Bottas megnyerte a futamot Vettel és Hamilton előtt.
A gumigyártók az esőgumis teszteket az ilyen körülmények miatt viszik olyan területekre (pl. Riviéra), ahol mesterségesen lehet locsolni a pályát, hogy mondjuk az esős Angliában vagy Japánban ne kelljen addig várni, amíg alkalmasak a körülmények a tesztelésre.
A biztos pontokért minimum két kört meg kell tenni a biztonsági autó mögött. Ebből ma még egy hiányzik!
A teljes pontszámokért a futam 75 százalékát kell teljesíteni, az 53 körös japán futam esetében a 40. körig kéne eljutnunk. Ha nem sikerül ezt elérni, akkor kapnak pontokat a versenyzők, ha legalább a futam 25%-t sikerül teljesíteni. Ehhez 13-14 kört kellene megtenni. Ebben az esetben a győztes hat pontot, a második négyet, a harmadik hármat, a negyedik kettőt, az ötödik pedig egyet kap. Ha 25% és 50 % közötti körszámot sikerült elérni, akkor 13-10-8-6-5-4-3-2-1 lesz a pontkiosztás a kilencedig helyezettig bezárólag.
Továbbra is szakad az eső Japánban, rengeteg a víz a pályán, ráadásul vízátfolyások is vannak. Mivel helyi idő szerint délután volt a rajt, így sajnos a sötétedéssel is számolni kell egy idő után. Erősen kétséges a folytatás.
Daniel Ricciardo kijelentette, hogy szinte biztosan nem lesz ülése a 2023-as szezonra, aki így már 2024-re készül, hogy visszatérhessen a mezőnybe. Jövőre Lando Norris és Oscar Piastri lesz a McLaren párosa. Ricciardónak eddig 227 F1-es rajtja van, nyolc alkalommal nyert és 32 dobogót szerzett. Utoljára tavaly Monzában tudott győzni, idén viszont egyértelműen beleszürkült a mezőnybe, esélye sincs házon belül Norris ellen.
A hosszú szünetek alatt a technikát folyamatosan készenlétben kell tartani. Leállításkor először le kell hűteni az alkatrészeket, hogy ne károsodjanak, a motor alkatrészek ne süljenek össze. Amikor már nincs károsodásnak veszélye, akkor elkezdik fűteni azokat, hiszen az indítás hosszú procedúra, nem lenne idő mindent indítási hőmérsékletre fűteni.
Az F1 történetében eddig 15 japán versenyző állt rajthoz. Közülük érdemes kiemelni Sato Takumát, aki a BAR csapattal a 2004-es Amerikai Nagydíjon dobogóra is állhatott, de Kobajasi Kamui is remek eredményeket ért el, 2012-ben itt Japánban, a sajátjai előtt lett harmadik. Persze, voltak igazi negatív hősök is, mint például az angolul alig beszélő, 2006-ban az imolai futam után eltiltott Ide Júdzsi, vagy Takagi Toranoszuke, aki szintén inkább az autótöréseiről vált híressé.