- Sport
- Forma-1
- red bull
- ferrari
- sergio pérez
- max verstappen
- charles leclerc
- carlos sainz
- lewis hamilton
- george russell
- mercedes
Max Verstappen simán nyert és rekordot döntött Mexikóban
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
A Red Bull megbüntetésével kellően drámai felütést kapott a Mexikói Nagydíj hétvégéje, azonban mindez nem zavarta meg a csapat holland sztárját szombaton. Egy remek időmérőt követően Max Verstappen várhatta a legjobb pozícióban a 2022-es Mexikói Nagydíj rajtját. A kétszeres világbajnok mögött a két Mercedes indult Russell–Hamilton-leosztásban, míg Pérez, Sainz, Bottas és Leclerc volt a további sorrend.
THE GRID
— Formula 1 (@F1) October 29, 2022
Take a look at who's starting where for Sunday race! 👇#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/rKuX79Cxnw
Mexikó az egyik legkülönlegesebb kihívás a mérnököknek sok szempontból. Mivel a pálya a tengerszint felett 2285 méterrel helyezkedik el, ezért egészen máshogy működnek itt az amúgy megszokott dolgok. A levegő itt sokkal ritkább, akár 25%-kal is alacsonyabb lehet a levegő sűrűsége. Ez hatással van sok mindenre az autó beállításánál. A szellősebben elhelyezkedő levegőmolekulákat agresszívebben kell az ég felé taszítani, hogy a kívánt leszorítóerőt elérjék, miközben a légellenállás kisebb mértékben nő. A motor ugyanúgy zihál a ritkább oxigéntartalmú levegőben, mint a hegymászók, így más motorprogramozás szükséges. Valamint a hűtéshez is több térfogatáram kell, hogy a kívánt teljesítmény biztosított legyen.
A mexikói pályán a magas tengerszint feletti magasság miatt, a ritka levegő következtében (többek között) a DRS és a szélárnyék is kevésbé hatékony, mint más pályákon. Ennek ellenére hihetetlen végsebességet érnek el a versenyzők. A rajt utáni egyenes az első kanyarig a leghosszabb a naptárban: 890 m, ami sok helyezkedésre ad lehetőséget.
Verstappen kiválóan rajtolt, a két Mercedes próbálta kihasználni a szélárnyékot, de a Red Bull sebességével nem tudtak mit kezdeni. Hamilton elvette a második helyet Russelltől, akit aztán Pérez is megelőzött, míg Leclerc feljött a hatodik helyre.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) October 30, 2022
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT IN MEXICO CITY!!! 🇲🇽
A superb start from Verstappen. The Dutchman leads through Turn 1! #MexicoGP #F1 pic.twitter.com/QMdHaiawlZ
A kezdeti pengeváltások után a versenyzők beálltak saját tempójukra, Hamiltont kivéve, aki bő egy másodperccel haladt Verstappen mögött. A hétszeres világbajnok a közepeseken rajtolt, míg Verstappen a piros oldalfalú lágyakon kezdte a 71 körös futamot. A középmezőnyben Alonso és Bottas, illetve Stroll és Gasly csatázott nagyot, utóbbiak párosa egy ízben le is sodródott a pályáról a harc hevében, Gasly viszont nem adta vissza a helyét, pedig ez így nem volt tiszta manőver, meg is kapta körökkel később az öt másodperces büntetését.
Az élmezőnyben Pérez kezdte a kiállások sorát, ám a mexikói kiállása nem volt tökéletes, öt másodpercig volt a szervizben a jól megszokott 2-3 másodperchez képest. Ezt követően Verstappen is kijött az élről, ő is közepeseket kapott, Hamilton pedig átvette a vezetést. A 30. körben a brit is jött a bokszba, Verstappen bő öt másodperccel jött be a Mercedes elé, ám a hétszeres világbajnok keményekre váltott. Négy körrel később Russell is keményeken folytatta a futamot, a csapat nem merte bevállalni a lágy keveréket a leintésig. Ezzel Verstappen ismét az élre állt, mögötte nyolc másodperccel Hamiltonnal, akire viszont Pérez nagy lendülettel megérkezett. A brit szenvedett a kemény gumikon, azonban a hazai fiú nem tudta támadni Hamiltont, aki folyamatosan másodpercen kívül tudta tartani a négyszeres futamgyőztest. A két Ferrari teljesen esélytelen volt ezen a napon, csak az 5–6. helyet tudták tartani. A középmezőnyben Ricciardo és Cunoda akadt egymásra, szó szerint, ütközésük után a japán még visszajött a pályára, de aztán feladta a viadalt. Hamilton közben már több mint 10 másodperccel volt lemaradva Verstappentől, ám a csapatnál úgy kalkuláltak, hogy a futam végére a Red Bull tempója a közepeseken drasztikusan csökkenni fog. Alonso megint peches volt, a 66. körben megállt alatta az Alpine a célegyenes végén, ezzel virtuális biztonsági autót előidézve, de az autót gyorsan kivitték a pályáról.
Végül a Mercedes reményei nem váltak valóra, Verstappennek nem volt ma valós ellenfele, megnyerte idei 14. futamát, amivel új rekordot állított fel az egy idényben megnyert futamok számát tekintve. Eddig Sebastian Vettellel és Michael Schumacherrel állt holtversenyben az élen 13 sikerrel. Hamiltoné lett a második hely, míg a dobogó harmadik fokára Pérez állhatott fel a hazai versenyén.
Simply unstoppable!@Max33Verstappen makes it an extraordinary FOURTEEN wins in 2022, breaking the record for the most wins in a season#2TheMax #MexicoGP pic.twitter.com/TE7mOJ9o4b
— Formula 1 (@F1) October 30, 2022
A szezon két hét múlva Brazíliában folytatódik.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Henry Romero/Reuters)