- Sport
- Forma-1
- f1
- formula-1
- mercedes
- ferrari
- red bull
- interlagos
- brazil nagydíj
- kevin magnussen
- george russell
- lewis hamilton
Történelmi pillanat: Russell rajt-cél győzelmet aratott Interlagosban
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Szenzációs volt az idei F1-es interlagosi versenyhétvége. Már pénteken elkezdődött a meglepetések sorozata, ahol az időmérő edzésen Kevin Magnussen tudott győzedelmeskedni, így a szombati sprintfutamot a dán versenyző az első helyről kezdhette meg. A Haas ereje azonban pár kör után elfogyott, és végül a Mercedes volánja mögött George Russell tudta megnyerni a sprintet, így a fiatal brit az első helyről várhatta a piros lámpák kialvását a brazil futamon, mellőle csapattársa, Lewis Hamilton rajtolt Sainz motorelemcsere miatti öt rajthelyes büntetése következtében.
STARTING GRID 🇧🇷
— Formula 1 (@F1) November 12, 2022
A front-row lockout for @MercedesAMGF1 👊
Fernando Alonso drops down the order following a penalty, and now starts P18 #BrazilGP #F1 pic.twitter.com/TG7BWw7KKj
A Mercedes Austin óta folyamatosan javuló tendenciát mutat, és szállítja az értékes pontokat. A német gárda nem tagadja, hogy minden téren fejlesztéseket eszközöltek, de számukra is meglepő ez a gyors javulás. A Red Bull pedig az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címek megszerzése után egyértelműen lassabbnak tűnik, amit Hamilton is megjegyzett a sprint után.
A versenyre a pénteki esős körülményekhez képest jóval kedvezőbb száraz, napos időjárás várta a mezőnyt, így nem volt kérdés, hogy folytatódhat a gumistratégiák sprinten megkezdett harca, amiben eddig a Red Bull maradt alul. Verstappen a sprint után hangsúlyozta, hogy nemcsak a közepeseken, de a lágy keverékeken sem tudták volna megverni a Mercedeseket. A Mercedes és a Red Bull a lágy keverékekre tette le a voksát az első etapra, a ferrarisok a közepeseken rajtoltak a kezdetben 50 fokot is meghaladó aszfalton.
Russell jól kapta el a rajtot, elsőként fordult el, őt szorosan Hamilton követte. A születésnapos Norris is jól helyezkedett, és a Red Bullokat szorongatta, de csak egy pozíciót sikerült fognia a rajtpozíciójához képest.
Nem úszta meg baleset nélkül a mezőny a rajtot. Daniel Ricciardo és Kevin Magnussen ütközött össze, az autók olyan szinten sérültek, hogy a pilóták versenye ezzel véget ért, és a mentési munkálatok idejére a safety car szedte össze a mezőnyt.
SAFETY CAR (LAP 1/71)
— Formula 1 (@F1) November 13, 2022
Ricciardo and Magnussen collide in the middle sector 😱
They're both out of the car and appear to be OK, but the same can't be said for their cars#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/6VKUHlmnLn
Az újraindítás után ismét roncsderbi következett. Verstappen keményen támadta Hamiltont, a két élmenő összeért, és lebontotta egymás autóját, a hétszeres világbajnok ráadásul defektet is kapott. Hátrébb Norris és Leclerc ért össze, amelynek következtében Leclerc a tech-pro falban végezte, de vissza tudott hajtani a pályára. Az akciók után végül SC-szakaszra nem volt szükség. Eközben George Russell senkitől sem zavartatva haladt az élen. Verstappen a kényszerbokszkiállása után a 17. helyre esett vissza, Leclerc pedig a 18. helyre.
A 17. körben Sebastian Vettel hihetetlen tempót diktált, és megelőzte Lando Norrist, így a négyszeres világbajnok már az ötödik helyen menetelt Interlagosban.
A 18. körben Carlos Sainz kezdte meg a tervezett kerékcserék sorát. A spanyol pilóta lágy keverékeket kapott a következő etapra. Russell egészen a 25. körig kivárt, majd sima kerékcserével közepesekre váltott. Ekkor Hamilton az egyedüli, aki még nem volt kint friss gumikért, így ő vezette a versenyt.
Hamilton a 29. körben váltott sárga oldalfalú közepesekre, eközben a háttérben sötét esőfelhők gyülekeztek, habár az időjárás-előrejelzések a futamra nem jósoltak csapadékot.
A kerékcserék után Russell már öt másodperccel vezetett Pérez előtt, Sainz a harmadik, Hamilton a negyedik, Alonso pedig az ötödik helyen állt. Verstappennek nem sikerült felzárkóznia az élmezőnyre, a verseny félidejében továbbra is a hátsóbb régiókban, a 15. pozícióban battyogott. Leclerc viszont meggyőző tempót autózott, a 44. körben Norrist megelőzve már a nyolcadik helyen autózott.
Hamilton a 44. körben már előzési pozícióban volt Pérezzel szemben. A hétszeres világbajnok nem szorongatta sokáig a mexikóit, pár kanyar után sima előzéssel átvette tőle a második helyet. A Mercedes stratégái úgy döntöttek, hogy Pérez kiállása után Hamiltont is kerékcserére hozzák, hogy a végjáték is biztosított legyen, habár ezt a döntést Hamilton csapatrádión méltatta.
Az 52. körben Norris műszaki hiba miatt kiállni kényszerült, a pálya szélére húzodott, de SC-szakaszra szükség volt a mentési munkálatok idejére.
Sainz rögtön kihasználta az ingyenkerékcsere lehetőségét, és friss lágyakra váltott. A safety car több körön keresztül a pályán maradt, így az utolsó 11 körre izgalmas sprintfutamszerű végjátékra volt kilátás. A két Mercedes jól jött el az újraindítás után, Pérezre azonban ráesett Sainz, és a nyomukban volt Leclerc is. Alonso kemény manővert mutatott be Bottas ellen, amivel megszerezte a hatodik helyet az Alpine-nak. Sőt Pérez alatt annyira nem működtek már a közepesek, hogy Sainz után Alonso is megelőzte őt. Pár körrel később Verstappen is megérkezett az élmezőnyre, és átlépte csapattársát.
George Russell megingathatatlan volt egész futam alatt, és rajt-cél győzelmet aratott, ezzel nemcsak sprintfutamon, de megérdemelten főfutamon is győzelmet tudott aratni.
A második helyen Lewis Hamilton végzett, a dobogó legalsó fokára végül Carlos Sainz állhatott fel.
A Mercedes 1-2-vel egyértelműen kijelenthető, hogy a német gárda az év végére feltámadt. A kérdés az, hogy ezt a teljesítményt az utolsó futamra át tudják-e menteni, hogy magabiztosan kezdhessék a 2023-as szezont.
Futam utáni interjúk
George Russell:
Csodálatos érzés az első győzelmem, köszönöm az egész csapatnak. Ez az egész szezon egy érzelmi hullámvasút volt számomra. A biztonsági autónál kissé aggódtam, de végül sikerült megnyernem a futamot. Az utolsó körben lepergett az egész pályafutásom, nagyon hálás vagyok a szüleimnek, a barátnőmnek, az egész csapatnak és mindenkinek, aki segített az idáig vezető úton.
Lewis Hamilton:
Gratulálok George-nak, fantasztikusan vezetett ma és tegnap is, megérdemelt győzelem ez számunkra. Egész évben keményen dolgoztunk, megérte minden befektetett energia. Köszönöm a brazil közönségnek, hogy ilyen hatalmas szeretettel fordultak felém.
Carlos Sainz:
A rajtnál voltak problémáim, hamarabb kellett kiállnom, mint terveztük, de gyorsak voltunk ma. Boldog vagyok az eredménnyel, de a Mercedesek nagyon kemények voltak ma, érinthetetlenek voltak, a Red Bull a közelükbe se ért. Szerintem Abu-Dzabiban is velük kell számolni.
Az F1 2022-es szezonja jövő héten Abu-Dzabiban zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: George Russell ünnepli a győzelmét a Forma–1-es Brazil Nagydíjon 2022. november 13-án. Fotó: NELSON ALMEIDA / AFP)