Kettős Ferrari-győzelem az Amerikai Nagydíjon, Norris távolabb került a vb-címtől
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Egy hónap őszi szünet után visszatért a száguldó cirkusz mezőnye, méghozzá az amerikai egyesült államokbeli Austinba, a sprintfutammal összekötött versenyhétvégére. A pénteki egyetlen szabadedzésen már körvonalazódtak az erőviszonyok: a két Ferrari, illetve a két világbajnoki aspiráns, Max Verstappen, valamint Lando Norris zárt az élen. A rövid futam rajtrácsáról döntő időmérőt már a hetek óta szenvedő holland vb-címvédő Verstappen nyerte, mögötte a mercedeses George Russell, Charles Leclerc és Norris végzett. A sprintversenyt végül a pole-pozíciós Red Bull-pilóta zárta az élen, a második Carlos Sainz, a harmadik pedig a mclarenes Norris lett – Verstappen első helye pedig azt jelentette, hogy ismét növelni tudta előnyét riválisával szemben az összesített tabellán...
Az austini nagydíj időmérője is igen izgalmasra sikerült: a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton már a Q1-ben kiesett és végül csak a 17. helyről rajtolhatott, míg csapattársa – aki a Q3-ba is bejutott – utolsó körén a falba vágta az autóját, ezzel elvette Verstappentől és Leclerctől a lehetőséget a javításra, valamint segítve Norrist az első helyhez. A holland utolsó mért ideje a második legjobbnak bizonyult, Leclerc és Oscar Piastri pedig a második sort bérelte ki. A Mercedes brit pilótája végül a parc fermé szabályai miatt a bokszutcából kényszerült rajtolni.
Úgy tűnt, az 56 körös futam rajtját jól kapta el Norris, Verstappen azonban be tudott vágni a brit mellé, majd kissé ki is sodorta a pályáról. A két versenyző annyira el volt foglalva egymással, hogy nem vették észre a mögöttük menetelő Leclerc-t, aki gyönyörű kigyorsítás után nevető harmadikként átvette a vezető pozíciót, Norris pedig három helyet rontva, Sainz mögé a negyedik helyre csúszott vissza. A harmadik körben az öt pozíciót javító Hamilton kicsúszott a sóderágyba, az eset miatt pedig biztonsági autós fázis következett. A 39 éves brit versenye ezzel véget is ért.
A Hamilton kiesése miatt beküldött biztonsági autó mögött Leclerc, Verstappen, Sainz, Norris, Piastri, Pierre Gasly, Kevin Magnussen, Cunoda Júki, Sergio Pérez és Alonso sorakozott az első tíz helyén. Három körrel később a monacói újraindította a mezőnyt, és bár Verstappen tartotta vele a lépést, élmenő pozícióját sikerült megtartania. Néhány minutummal később már három másodpercre növelte előnyét, a hollandnak pedig már hátrafele kellett figyelnie, ugyanis Sainz kezdett a nyakában loholni.
A futam harmadánál Leclerc előnye hét és fél szekundumra nőtt Verstappennel szemben, Sainz viszont tartotta a lépést a hollanddal, csupán két másodperccel volt lemaradva tőle. A spanyol mögött a két McLaren-pilóta, előbb Norris, majd Piastri autózott, őket Pérez, Nico Hülkenberg, a bemutatkozó Liam Lawson, az imént öt másodperces büntetést kapó Russell, valamint Alonso menetelt pontot érő pozíciókban. Az élmezőnyből Sainz tért ki először a bokszutcába, majd Verstappen is kiment lágyakért, amire azonnal reagált a Ferrari, Leclerc-t is hívta mérnöke. Előbbi Sainz mögé, utóbbi a spanyol elé tért vissza.
Ekkor ideiglenesen a két McLaren, Norris, valamint Piastri vezette a futamot.
De gyorsan visszaállt a rend: Leclerc visszavette első helyét, Sainz felzárkózott csapattársa mögé, a harmadik helyen Verstappen menetelt, akit a bokszból kijövő Norris követett szorosan.
A 47. körben Leclerc 4,5 másodperccel vezetett spanyol csapattársa előtt, akit Verstappen üldözött 7,5 minutumos lemaradással. Az izgalmak azonban csak itt kezdődtek: Norris hosszú körök óta lopta a távolságot a holland mögött, többször is megpróbált előzni, a Red Bull versenyzője azonban körökön keresztül fantasztikusan védekezett. Négy körrel a vége előtt meglett az eredménye a hatalmas presszónak: Norris átjutott riválisán, Verstappen azonban a manőver közben kiterelte, így át is adta a harmadik pozícióját riválisának. A visszajátszásból azonban kiderült, hogy Verstappen volt előnyösebb pozícióban, a felügyelő bizottságon volt a világ szeme...
A két aspiráns csatája közben azonban Charles Leclerc leintette a kockás zászlót, mögötte hét és fél másodperces lemaradással csapattársa, Carlos Sainz szelte át a célvonalat.
A leintés előtt megszületett a döntés, Lando Norrist öt másodperccel büntették pályán kívüli előnyszerzés miatt, így a harmadik helyet Max Verstappen szerezte meg. A holland ezzel 57 pontra növelte előnyét a világbajnoki tabellán Norrisszal szemben.
Pontokat még Piastri, hatalmas versenyzéssel Russell, Pérez, Hülkenberg, valamint a két újonc, Lawson és Colapinto szerzett.
A Ferrari fantasztikus hétvégéjének köszönhetően 43 (!) pontot szerzett és csupán nyolc egységre van a konstruktőri versenyben a Red Bulltól, 48-ra pedig a tabellaéllovas McLarentől.
A versenyzés jövő héten Mexikóban folytatódik.
Végeredmény, Egyesült Államok Nagydíja, Austin (56 kör, 308,405 km):
- Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:35:09.639 óra
- Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 8.562 másodperc hátrány
- Max Verstappen (holland, Red Bull) 19.412 mp h.
- Lando Norris (brit, McLaren) 20.354 mp h.
- Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 21.921 mp h.
- George Russell (brit, Mercedes) 56.295 mp h.
- Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 59.072 mp h.
- Nico Hülkenberg (német, Haas) 1:02.957 perc h.
- Liam Lawson (új-zélandi, RB) 1:10.563 p h.
- Franco Colapinto (argentin, Williams) 1:11.979 p h.
- leggyorsabb kör: 1:37.330 perc, Esteban Ocon (francia, Alpine, 53. kör)
- pole-pozíció: Norris
A vb-pontversenyek állása 19 futam után (még 5 van hátra):
- Verstappen 354 pont
- Norris 297
- Leclerc 275
- Piastri 247
- Sainz 215
- Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 177
- Russell 167
- Pérez 150
- Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 62
- Hülkenberg 29
- Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 24
- Cunoda Juki (japán, RB) 22
- Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 12
- Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 12
- Kevin Magnussen (dán, Haas) 8
- Pierre Gasly (francia, Alpine) 8
- Oliver Bearman (brit, Ferrari/Haas) 7
- Colapinto 5
- Esteban Ocon (francia, Alpine) 5
- Lawson 2
csapatok:
- McLaren 544 pont
- Red Bull 504
- Ferrari 496
- Mercedes 344
- Aston Martin 86
- Haas 38
- RB 36
- Williams 17
- Alpine 13