Ismét Ferrari-győzelem, Norris újabb pontokat hozott Verstappenen a Mexikói Nagydíjon

2024.10.27. 22:45
A múlt heti Formula–1-es austini futam után ismét a Ferrari ünnepelhetett, ugyanis Carlos Sainz, az olasz istálló távozó spanyolja nyerte meg a Mexikói Nagydíjat. Másodikként a világbajnoki győzelemre hajtó Lando Norris (McLaren) zárt, míg a dobogó alsó fokára a legutóbbi verseny győztese, Charles Leclerc állhatott fel. A címvédő Max Verstappent (Red Bull) húsz másodperces büntetéssel sújtották, ám így is hatodikként zárt.

Pénteken előbb George Russell, majd Carlos Sainz volt a leggyorsabb a szabadedzéseken, szombaton pedig a két McLaren állt az élre a gyakorláson, Oscar Piastri és Lando Norris látható előnnyel verte a Carlos Sainz vezette riválisokat. A vasárnapi rajtsorrendről döntő időmérőn nagy meglepetésre a Ferrari távozó pilótája, Carlos Sainz szerezte meg a pole-pozíciót, mellőle a háromszoros világbajnok Max Verstappen startolhatott, míg Lando Norris, valamint a múlt héten győzelmet ünneplő Charles Leclerc a harmadik és negyedik helyet bérelte ki. 

A 71 körös futam rajtját Verstappen kapta el jobban, rögtön be tudott menni Sainz mellé, aki a csata közben levágta a kanyarkombinációt. A Ferrari versenyzője viszont tudta, hogy ez a pozíció így nem az övé, vissza is adta azonnal az első helyet a red bullos pilótának. A rajt Cunoda Júki és Alexander Albon versenyének végét jelentette, ugyanis ütköztek, a japán falnak csapódott, a bukótér gumifalában állt meg, az eset miatt már az első körben biztonsági autós fázis következett. De a legnagyobb vesztes (tavalyhoz hasonlóan) a hazai pályán versenyző Sergio Pérez volt, aki a rajtnál öt pozíciót nyert, viszont rosszul állt fel a rajtkockájába, amiért öt másodperces büntetéssel sújtották.

A hetedik körben újraindították a futamot, amire a holland jól reagált és megtartotta a vezetést, de csak két kör erejéig: Sainz nyitható hátsó szárnnyal beugrott Verstappen mellé az egyes kanyarban, majd könnyedén el is ment mellette. A holland megpróbált azonnal visszatámadni, a mögötte érkező Norris viszont vérszemet kapott és meg is támadta riválisát: a brit jobb pozícióban volt, Verstappen viszont kiszorította a mclarenest, a harcuk közben Leclerc pedig ismét nevető harmadikként előre lépett a második helyre. Ekkor ismét a Ferrari pilótái vezették a versenyt, mögöttük Verstappen, Norris, Hamilton, Russell, Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly és Liam Lawson menetelt pontot érő helyeken. Verstappent utólag tíz másodperccel büntették a bírák, ezzel gyakorlatilag számára el is szálltak a dobogós esélyek. 

A 16. körben a 400. F1-es futamát teljesítő Fernando Alonsónak is véget ért a verseny fékhűtési hiba miatt. A 41 éves spanyol Cunoda és Albon után a harmadik kieső volt.

Majd jött az újabb csapás a holland világbajnoknak: a nyolcas kanyarban pályelhagyás utáni előnyszerzés miatt újabb tíz másodperccel büntették, így már húsz szekundumra nőtt a szakciója. Ezzel tényleg kiszállt a dobogóért folyó párharcból, Norris számára pedig esély nyílt arra, hogy komoly pontokat hozzon riválisán.

Verstappen büntetése után meg is látogatta a boxutcát, ahol letöltötte igen komoly büntetését és kemény keverékekkel tért vissza a pályára. Kerékcseréjét követően a 15. pozícióba sorolt vissza, míg csapattársa ekkor mögötte, a 17. helyen volt. Egészen szokatlan látvány. Sainz ekkor már hét és fél másodperccel vezetett Leclerc előtt, Norris pedig szinte ugyanekkora lemaradásban volt a monacóitól. Mögöttük Russell, Magnussen, Lawson, Piastri, Hamilton, Franko Colapinto és Valtteri Bottas autózott. 

Ezzel az a sorrenddel a Ferrari nemcsak maga mögé utasítaná a Red Bullt a konsturktőri világbajnoki tabellán, de megközelíteni az éllovas McLarent is. 

A 40. körre Colapinto, Esteban Ocon, és Bottas kivételével már mindenki járt a boxutcában, így ismét valós képet kaphattunk az állásról: Sainz továbbra is magabiztosan, sőt egyre magabiztosabban vezetette a Mexikói Nagydíjat. Őt hét másodperces lemaradással követte csapattársa, akit Norris üldözött öt szekundummal lemaradva. A triót a két Mercedes, Russell és Hamilton követte, hatodikként a néhány körrel korábban még 15.(!) helyen álló Verstappen menetelt, a holland mögött a Haas-duo, illetve Colapinto és Gasly autózott. 

Amikor már azt hittük, hogy a Ferrari pilótái megnyerik a mexikóvárosi futamot, akkor Norris masszívan elkezdett Leclerc-re zárkózni: a 62. körre már csak egy másodperccel volt lemaradva a monacói pilótától, köszönhetően a lekörözött pilóták lassú előzésének. Nagyon nem volt mindegy a helyezés a McLaren versenyzőjének, ugyanis a dobogó második foka három plusz pontot jelentett volna számára. Egy körrel később Leclerc a pálya utolsó kanyarjában túl korán lépett a gázra, emiatt túlcsúszott, és majdnem a falba tette Ferrariját. Végül baleset nem történt, csak a bukótérben kötött ki, ám Norris simán elment mellette és átvette a 27 éves pilóta addig féltve őrzött második helyét.

Az utolsó körökben már csak egy kérdés maradt, vajon kié lesz a leggyorsabb kör? Úgy tűnt Lawsoné, végül Leclerc az utolsó pillanatban elhappolta az újonc Visa RB pilótájától. 

Carlos Sainz 4,7 másodperces előnnyel megnyerte a Mexikói Nagydíjat, a spanyol pályafutása negyedik futamgyőzelmét zsebelte be. Másodikként Lando Norris zárt, a dobogó alsó fokára pedig az olasz istálló másik versenyzője, Charles Leclerc állhatott fel. Pontokat még Hamilton, Russell, Verstappen, Magnussen, Piastri, Hülkenberg és Gasly szerzett. 

A Ferrari 41 szerzett pontjával átvette a második helyet a Red Bulltól a konstuktőri tabellán, míg Norris 10 egységet hozott Verstappenen az egyéni összetett versenyben, már csak 47-tel van lemaradva a hollandtól. 

A versenyzés jövő héten Brazíliában folytatódik. 

Végeredmény, Mexikói Nagydíj, Mexikóváros (71 kör, 305,354 km, a pontszerzők):

  1. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:40:55.800 óra
  2. Lando Norris (brit, McLaren) 4.705 másodperc hátrány
  3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 34.387 mp h.
  4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 44.780 mp h.
  5. George Russell (brit, Mercedes) 48.536 mp h.
  6. Max Verstappen (holland, Red Bull) 59.558 mp h.
  7. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1:03.642 perc h.
  8. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1:04.928 p h.
  9. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1 kör h.
  10. Pierre Gasly (francia, Alpine) 1 kör h.

leggyorsabb kör: 1:18.336 perc (Leclerc, 71. kör)

pole-pozíció: Sainz

A vb-pontverseny állása 20 futam után (még 4 van hátra):

  • Verstappen 362 pont
  • Norris 315
  • Leclerc 291
  • Piastri 251
  • Sainz 240
  • Hamilton 189
  • Russell 177
  • Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 150
  • Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 62
  • Hülkenberg 31
  • Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 24
  • Cunoda Júki (japán, RB) 22
  • Magnussen 14
  • Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 12
  • Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 12
  • Gasly 9
  • Oliver Bearman (brit, Ferrari/Haas) 7
  • Franco Colapinto (argentin, Williams) 5
  • Esteban Ocon (francia, Alpine) 5
  • Liam Lawson (új-zélandi, RB) 2

csapatok:

  • McLaren 566 pont
  • Ferrari 537
  • Red Bull 512
  • Mercedes 366
  • Aston Martin 86
  • Haas 46
  • RB 36
  • Williams 17
  • Alpine 14