Ki kell fizetni a 17 millió eurót, ha nincs meg a futballista?
További Futball cikkek
- „Eljött az idő” – a németek is szeretnének olimpiát rendezni
- Marco Rossi kerete két újonccal a novemberi NL-meccsekre
- A korábbi magyar szövetségi kapitány válthatja Dombi Tibort a DVSC kispadján
- Szexuális zaklatás miatt nyomoznak a Barcelona és a Bayern München korábbi sztárja ellen
- A Fradi elleni döntetlen sem volt elég, a jövő héten érkezik az új debreceni edző
Salát január 19-én mutatták be Cardiffban, majd a csatár visszatért Franciaországba, hogy elbúcsúzzon a csapattársaitól és összeszedje a holmiját. A walesi csapat tulajdonosa felajánlotta neki, hogy a klub fizeti a visszaútját egy kereskedelmi repülőgépen, de a játékos inkább maga intézte az utazásait: egy magánkézben lévő egymotoros, a pilótán kívül öt utas szállítására alkalmas Piper PA-46 Malibu típusú kisrepülőt választott. A gépet a 60 éves, tapasztalt David Ibbotson vezette.
A kisrepülő január 21-én este, útban Nantes-ból Cardiffba eltűnt a La Manche csatorna fölött, és azóta sincs meg. A gépen ketten voltak, Salát és a pilótát azóta is keresik.
A feltételezett tragédia után Mehmet Dalman, a Cardiff elnöke azonnal jelezte, hogy a a klubnak sem a pilótához, sem pedig a géphez nincs semmi köze. Egy héttel később pedig az egyesület
befagyasztotta az átigazolási összeg kifizetését a nantes-nak, amíg ki nem derül, mi történt pontosan a géppel.
A Nantes tulajdonosa, Waldemar Kita szimpatikusan reagált: a pénz most nem érdekli, az üzlettel addig nem foglalkozik, amíg Saláról ki nem derül valami. Az viszont kiszivárgott a Nantes-tól, hogy a repülős utazásban, illetve annak szervezésében ők sem vettek részt. Nem a francia klub bérelte a gépet, és a pilótához sincs köze.
De akkor ki intézte a repülőt?
A Cardiff U23-as csapatában játszó Jack McKay tanácsolta Salának, hogy magángéppel utazzon Nantes-ba és vissza, mert az sokkal gyorsabb. Az utazást Jack apja, Willie McKay játékosügynök szervezte, ingyen. (Egy vicces üzenetben a fia annyit kért Salától cserébe, hogy tanítsa majd meg gólt lőni.)
Ezzel kapcsolatban az idősebb McKay kijelentette: a gép nem az övék volt, illetve nincs semmi közük a pilóta és a kisrepülő kiválasztásához. Sala egyébként a géppel szerencsésen megérkezett Cardiffból Nantes-ba, a visszaúton történt baj.
Mi lesz a 17 millió euróval?
A futballista utazásának körülményeit nem véletlenül firtattuk, de valószínűleg nem relevánsak a Cardiff és a Nantes közötti játékosátigazolási ügyben. Mivel a gép és a pilóta egyik klubhoz sem köthető, így jogilag egyiküket sem terheli felelősség a feltételezett tragédiában.
Bizonyos értelmezések szerint mindez azt jelenti, hogy a Cardiff elállhat a szerződéstől, és megtagadhatja a kifizetést, ugyanis kvázi vis maior lépett fel. Másik, jogilag erősebbnek tűnő értelmezés szerint ellenben
SALA ABBAN A PILLANaTBAN A CARDIFF JÁTÉKOSA LETT, AMINT ÁTIGAZOLÁSÁT A FIFA REGISZTRÁLTA. Ez 21-én hétfő napközben megtörtént, sala pedig pár órával később tűnt el.
Vagyis már a Cardiffé volt a játékos, tehát a Nantes-ot ki kell fizetnie akkor is, ha a futballista azóta nincs meg.
Egyes források szerint – amennyiben sikerül kivizsgálni a baleset körülményeit –, a Cardiff egy általa igazságosnak gondolt összeget hajlandó is lenne átutalni a Nantes-nak. Mások azt állítják, hogy az első részletet biztosan kifizetik majd a walesiek, és ha a franciáknak ez nem elég, akkor perre viszik a dolgot.
A Cardiffnak három részletben kellene törlesztenie Sala árát: az első 6 millió eurót tesz ki, és a napokban utalni kellett volna.
Az ügyvéd Cohen Jonathan állítja, az is lehetséges forgatókönyv, hogy a Cardiff kártérítést csikarjon ki a magángép üzembentartójától. Amennyiben sikerül bebizonyítani, hogy a baleset a fuvarozó hibájából történt, akkor a walesi klub akár a Saláért fizetett teljes összeget perelheti kártérítésként. És ha megkapja, természetesen rögtön át is kellene utalnia a Nantes-nak.
A szakértők arra gyanakszanak, hogy a tragédiát jegesedés okozta. Ennek megakadályozása a pilóta feladata, ezt mindenféle repülőnél el kell végezni – rövid, egyszerű, de életbevágóan fontos művelet. Ez megmagyarázná, miért vált irányíthatatlanná a repülőgép. Ha ezt sikerülne bebizonyítani, a Cardiff valószínűleg jogosan menne a kártérítésért, csakhogy egyelőre a gép egyetlenegy darabja sem került elő.
Bonyolult: Sala félig a Bordeaux-é volt
Az ügyet tovább bonyolítja, hogy Sala játékjogának felét korábbi klubja, a Bordeaux birtokolta, ami így igényt tart 8,5 millió euróra. A másik francia klub egyelőre nem nyilatkozott az ügyben, de ők csak a Nantes-tól követelhetik a pénzüket. A Cardiff-fal nekik nem volt megállapodásuk.Folytatódik a keresés
Múlt hét csütörtökön a hatóságok leállították az eltűnt játékos és pilóta keresését. A futballvilág viszont nem akarta ennyiben hagyni a dolgot, a GoFundMe weboldalon azonnal gyűjtést szerveztek, hogy a játékos családja folytathassa a keresést. Olyan játékosok küldtek adományokat, mint a PSG-s Adrien Rabiot és Kylian Mbappé, a Marseille-ből Dimitri Payet, a Manchester Cityben játszó Ilkay Gündogan vagy a Nantes edzője, Vahid Halilhodžić.
közel 4000 ember több mint 300 ezer eurót gyűjtött össze, így folytatódhat a keresés, sőt már víz alatt is kutatnak a gép után.
(Independent/Marca/Index/Fox)