Menyhért, Mirjam
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

MLSZ-vizsgálat indult a Haladás tao-támogatásból vett buszának eladása miatt

2019.07.16. 08:15

Az MLSZ vizsgálatot folytat a Szombathelyi Haladás futballcsapata által tao-támogatásból vásárolt autóbusz eladásának ügyében, tudta meg a szövetségtől az ügyről először beszámoló Ugytudjuk!. A szombathelyi híroldal "több helyről" kapott információk alapján értesült a több száz millió forintos adóssággal küzdő klub tao-támogatásból vett járművének állítólagos eladásáról.  A Magyar Labdarúgó Szövetségnek elküldött kérdéseikre cikkük szerint az alábbi választ kapták:

Kérdésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy vizsgálat folyik az ügyben, és annak lezárásáig nem kívánunk nyilatkozni.

A hírt olvasva utánanéztünk az ügy kapcsán fellelhető hivatalos információknak, és arra jutottunk, hogy a tények, illetve az MLSZ válaszának fényében a szombathelyi csapatbusz körüli események nem mentesek a furcsaságoktól.

bus

A járművet 2016 tavaszában vette a Szombathelyi Haladás, a Vaolban annak idején megjelent cikk szerint a buszt Németországban vették, és az ára 80 millió forint volt, aminek 70 százaléka, azaz 56 millió forint származott a klub sportfejlesztési programjára megítélt támogatásból, az ezen felüli 24 millió forint pedig az önrészből.

Miután egy fénykép alapján sikerült beazonosítanunk a busz rendszámát, lekértük a jármű adatait a központi nyilvántartásból, azaz a Jármű Szolgáltatási Platformról.

Ezekből pedig az derült ki többek közt, hogy jármű óraállását legutóbb 2019. április 11-én rögzítették, alig egy hónappal azt követően, hogy ezt az alkalmassági vizsga követelményeként megtették.

Screen Shot 2019-07-15 at 19.07.56.png

Márpedig az óraállás rögzítését leginkább csak akkor szokták kérni, ha a jármű gazdát cserél. Akkor viszont egyenesen kötelező. De a jármű eladásának irányába mutat az is, hogy a szintén az eladáskor kötelező "előzetes eredetiség-vizsgálat"-ot legutóbb 2019. május 15-én végezték el a buszon, azaz azaz nem sokkal az óraállás rögzítése után. 

Végezetül – ami a legfontosabb – az adatlap szerint a jármű eddigi (hazai) tulajdonosainak száma kettő, ami annak ismeretében, hogy 2016-ban Németországból vették a 2015-ben gyártott buszt, azt jelenti, hogy a jármű tulajdonost váltott azt követően, hogy a Haladás megvette. 

vagyis teljesen egyértelmű ezek alapján, hogy a busz gazdát cserélt. 

Ha viszont a buszt tényleg eladták, akkor arra szabályos módon kizárólag az MLSZ előzetes engedélyével kerülhetett (volna) sor. Az elszámolási szabályzat aktuális változatának vonatkozó pontja szerint: 

"A beszerzéskor 100 ezer forintot meghaladó bekerülési értéken nyilvántartásba vett tárgyi eszköz a könyv szerinti érték leírásáig csak indokolt esetben, a jóváhagyást végző szervezet előzetes írásbeli hozzájárulásával idegeníthető el, illetve terhelhető meg."

Ha viszont az MLSZ előzetesen hozzájárult a busz eladásához  – avagy elidegenítéséhez –, akkor azt vélhetően jelezték volna a válaszukban. Ezt diktálta volna az emberi logika, illetve a közpénzek átlátható felhasználására vonatkozó alapvető irányelvek is. Illetve ebben az esetben valószínűleg tisztában lennének az ügy részleteivel anélkül, hogy vizsgálatot kellene lefolytatniuk.

Az ügyben elküldtük kérdéseinket az MLSZ-nek, ha választ kaptunk, frissítjük cikkünket.