Friderika
3 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

Az éjszakai mobilozás depresszióssá teheti a kamaszokat

2017.05.31. 10:54

A késő éjszakába nyúló mobiltelefon-használat károsíthatja a kamaszok mentális egészségét – írja az MTI egy új kutatás alapján.

Az ausztráliai Murdoch Egyetem és Griffith Egyetem szakemberei a témában készített eddigi leghosszabb idejű vizsgálatban nézték meg, hogy az éjszakai mobilozás hogyan befolyásolja a diákok alvásminőségét, hangulatát, agresszióhajlamát, önbecsülését, azt, hogy hogyan tudnak megbirkózni különböző feladatokkal, illetve hogy tapasztalják-e magukon a depresszió bármely tünetét.

A kutatók 29 ausztrál középiskola 1100 tanulóját vonták be a négy évig tartó vizsgálatba. A diákoknak évente kellett kitölteniük egy kérdőívet, amelynek középpontjában az éjszakai mobilozási szokások álltak.

Arra jutottunk, hogy nagyrészt a késő éjszakai mobilozás számlájára írhatók a rossz alvási szokások, amelyek idővel a közérzet és a mentális egészség romlásához vezetnek

– foglalta össze a lényeget Lynette Vernon, a tanulmány vezető szerzője.

A vizsgálat kezdetén a mobiltelefonnal rendelkező diákok nagyjából kétharmada, vagyis 65 százalékuk mondta, hogy rendszeresen használja a telefonját lámpaoltás után. A vizsgálati időszak végén ez az arány 78 százalékra emelkedett, és az eredmények azt mutatták, hogy

minél többet mobiloztak a késői órákban a kamaszok, annál jobban romlott az alvásminőségük.

Mark Levi ausztrál alvásszakértő szerint a dolog hátterében a mobiltelefonok kijelzőjének természetellenes kék fénye áll, amely negatív hatással van az alvásra: befolyásolja a hormonokat, a melatonin- és inzulintermelést, felborítja a szervezet egyensúlyát, megzavarja a fiatalok alvási ciklusát, ami hatással van a viselkedésükre, a kognitív képességeikre, a koncentrációjukra és a hangulatukra napközben. Fontos viszont, hogy a kutatók szerint a megoldás nem a gyerekek eltiltása a mobiltelefontól, hanem egy jó alvási szokások kialakulását segítő alternatíva népszerűsítése.

A kijelzők kék fényének káros hatásairól, illetve arról, hogy mit lehet ezek ellen tenni, ebben a cikkünkben olvashatnak részletesebben:

Kapcsolódó

Védje a szemét, hogy tudjon aludni éjjel!

Mutatunk pár appot, amikkel anélkül tud kijelzőt bámulni, hogy tönkretenné az éjszakáját.