- Tech
- f8
- mark zuckerberg
- vr
- virtuális valóság
- messenger
- cambridge analytica botrány
- oculus go
A Facebook beszáll a randizásba, és fullba tolja a VR-t
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
Elkezdődött a Facebook éves fejlesztői konferenciája, a kétnapos F8, amelyen a cég vezetői rendre bejelentik a legérdekesebb vagy annak szánt újdonságokat. Mostanra a kellemetlen szenátusi meghallgatása után Mark Zuckerberg cégvezér arcára is visszaköltözött a techcézárokra jellemző túlfűtött lelkesedés, amellyel bejelentette a főbb újításokat:
- jön a facebookos randizás;
- a Facebook fullba tolja a VR-t, ehhez megjött az új Oculus is;
- újra használhatóra egyszerűsödik a Messenger (viszont lefordítja az üzeneteket);
- az Instagram viszont csillivillibb lesz, mint valaha; és
- az adatvédelem miatt aggodalmaskodóknak is dobott Zuckerberg egy koncot.
Tinder meglepetés
A Facebook kedvelt tevékenysége, hogy máshol már bevált tevékenységeket próbál meg a saját felületére becsatornázni, hogy az embereket az oldalon, a hirdetési bevételeket meg a zsebében tartsa. Legutóbb az apróhirdetések és az álláskeresés piacát bolygatták meg, most pedig a társkereső szolgáltatásokra fogják a frászt hozni:
itt a facebookos párkereső,
amellyel a minket érdeklő csoportok és események résztvevőivel ismerkedhetünk meg közelebbről.
Ehhez csak létre kell hozni egy randiprofilt, ami a rendes profiltól független, csak a keresztnevünket kell hozzá megadni, és se az ismerőseink nem látják, se a hírfolyamunkba nem fog betüremkedni. Ezzel a diszkrét profillal lehet szétnézni a többi résztvevő között, és ha valaki felkelti az érdeklődésünket, privát üzenetben kapcsolatba lehet vele lépni.
Zuckerberg szerint az új funkcióval egyéjszakás kalandok helyett a valódi kapcsolatok létrejöttét szeretnék segíteni, bár az nem világos, milyen ellenintézkedést terveznek, ha az új funkción keresztül megismerkedők csak dugni szeretnének egyet. Mindenesetre a bejelentés hatására a Tinder és az OKCupid fejlesztőjének részvényei hirtelen 21 százalékot zuhantak.
VR, VR mindenhol!
Zuckerberg már évek óta mondogatja, hogy a virtuális valóság a Facebook jövője, meg úgy általában a jövő is, és az idei F8 alapján úgy tűnik, továbbra se változott a véleménye. A VR-élmény központjában a cég első saját önálló, számítógép nélkül működő headsetje, az Oculus Go áll, amelyet még tavaly októberben jelentettek be, de Zuckerberg előadása pillanatában már elkezdték kiszállítani az első vevőknek.
Erre a kütyüre épül egy sor új szolgáltatás:
- Több mint ezer apphoz és játékhoz lehet vele hozzáférni.
- Élő közösségi eseményeken lehet részt venni VR-ban: koncertekre, meccsekre, filmvetítésekre tudunk ellátogatni a fotelben ülve. A meccseken például egy virtuális stadionban lehet más valódi emberekkel virtuálisan együtt szurkolni (ami kísértetiesen hasonlít egy Black Mirror-epizódra, bár ez a Facebook esetében elég sok mindenről elmondható). Mindehhez olyan partnereket nyert meg a Facebook, mint az AEG (koncertek), az NBA és az MLB (kosár- és baseballmeccsek) vagy a Lionsgate (filmek).
- De hogy ne kelljen arra várni, hogy legyen elég VR-tartalom, addig is lehet az Oculusszal hagyományos 2d-s tartalmat is nézni: az Oculus TV-n keresztül első körben a Facebook saját videóit, később az ESPN, a Netflix, a Showtime és más csatornák tartalmait lehet majd streamelni.
Az Oculus Go 32 gigabájtos verziója 199 dollárba (52 ezer forintba), a 64-es meg 249 dollárba kerül.
További VR-os újdonság a virtuális nosztalgiázás: a Facebook algoritmusai fotókból rekonstruálnak egy 3d virtuális teret. Például régi fényképek alapján megrajzolják a gyerekkori otthonunkat, ezek alapján összeraknak egy komplett virtuális teret, amelyben a fotók közti teret mesterséges intelligenciával kiegészítik (persze nem fotorealisztikusan, inkább úgy, mint egy impresszionista festő), és ebbe a térbe helyezik bele a régi emlékeket, hogy abban aztán családostul el lehessen merülni és merengeni a régi szép időkön.
Végül jön az interaktív AR- (vagyis kiterjesztettvalóság-)kamera is. Ha a hírfolyamban belebotlunk egy 3d tárgyba, a telefon kamerájának segítségével egy gombnyomással elhelyezhetjük a valós térben, például belepróbálhatunk egy kávéfőzőt a konyhánkba, mielőtt megvennénk. Ez a funkció a következő hónapban indul, először nyilván Amerikában.
Nyáron pedig jönnek a 3d fotók: a mobil hagyományos kamerájával lövünk egy képet, amelyet 3d-ben töltünk fel az oldalra, így a képet pont úgy lehet majd mozgatni, ahogy 120 évvel ezelőtt is megmozdultak a térhatású felvételek.
Shoot the Messenger
Amikor az üzenetküldés évekkel ezelőtt külön appba költözött, sokan örültek, mert a kismillió funkcióval teleaggatott Facebook nélkül is lehetett végre csetelni egy gyors és letisztult felületen. Aztán eltelt pár év, és sikerült a Messengert is közel akkorára fújni, mint a nagy testvérét.
Most úgy tűnik, a Facebook is belátta ennek a hátulütőit, mert Zuckerberg bejelentette, hogy visszavágják a sok fölösleges funkciót, és megtisztítják az appot, hogy alkalmas legyen arra, amire elsősorban való: üzenetküldésre. (Könnyen lehet egyébként, hogy nem maguktól jöttek rá erre, hanem a Messenger Lite nevű egyszerűsített appra váltó felhasználók számából vonták le a következtetést.)
Kerül azért a Messengerbe is pár újdonság:
- beépítenek egy fordítót, hogy ismeretlen nyelven beszélő ismerősökkel is tudjunk csetelni; és
- lesz egy sötét mód is, vagyis egy választható fekete hátterű felület is.
Állítólag év eleje óta dolgoznak a redizájnon, és most már „nagyon hamar” meg is érkezik.
Karácsonyfa lesz az Instagramból
Pont az ellenkező irányba viszik az Instagram fejlesztését: úgy feldíszítik mindenféle funkcióval, hogy lassan már tényleg csak egy karácsonyi égősor hiányzik róla:
- Például több AR-maszkot lehet majd ráhúzni a képekre. Eddig csak az Instagram által kiadott szűrők voltak használhatók, ezentúl bizonyos cégek és hírességek is kreálhatnak bárki által reciklálható filtereket.
- A Storiest még a Snapchettől nyúlták le pár éve, de olyan jól sikerült ez a kompetitív inspirálódás, hogy mára ez az Instagram legnépszerűbb funkciója. Ebbe most több integráció érkezik, például Spotifyból és GoPróból is közvetlenül be lehet majd kötni, amit hallgatunk vagy levideózunk.
- Az Explore nevű tartalomfelfedező szekció kibővül, mostantól az érdeklődéseink szerint témákba rendezve.
- Közben egyre inkább csetalkalmazássá is válik az Instagram, most a március elején bejelentett videóhívások is megérkeznek az appba.
- A netes zaklatás ellen úgynevezett bullying filtert vezet be a cég, amely elrejti a zaklatónak ítélt üzeneteket – bár érdekes lesz látni, hogy ez a gyakorlatban mennyire működőképes, és mennyire csap át szándékolatlan cenzúrába.
Bár az instás tűzijáték mellett épp csak pislákoltak a WhatsApp újdonságai, azért ezekről is emlékezzünk meg: jönnek a csoportos videóhívások és a matricák. Itt is jól pörög egyébként a közelmúltban bevezetett Stories, napi 450 millióan használják (és összesen már napi 65 milliárd üzenetet küldenek WhatsAppon). Az is kiderült, hogy a WhatsApp tovább fog nyitni az üzleti felhasználók felé, bár részleteket erről még nem árultak el.
Much biztonság, so adatvédelem
2016-ban lassúak voltunk az orosz beavatkozás azonosításában
– vallja be most már rutinszerűen Zuckerberg, amit korábban még nevetséges feltételezésnek tartott. Mindenesetre a matricák, VR-fotók és egyéb nyalánkságok közepette azért ennek a témának is szentelt néhány mondatot az F8-on.
Felsorolta, milyen lépéseket tettek eddig a politikai hirdetések megregulázása és álhírek visszaszorítása érdekében: tavaly a Facebook mesterséges intelligenciára épülő eszközei a francia választás előtt több ezer gyanús fiókot szúrtak ki és szüntettek meg; a német hatóságokkal is együttműködtek a választások előtt; Amerikában, az alabamai választáson is felléptek az álhírek terjesztői ellen; idén áprilisban bejelentették, hogy minden politikai hirdetés feladójának azonosítania kell magát, és júniustól még átláthatóbbá teszik a hirdetéseket; illetve világszerte egyre több tényellenerző partnerrel működnek együtt (bár amíg mi magunk lelkesebben osztjuk a kamut, mint a cáfolatát, a tényellenőrzés leginkább szembeszélben pisálásnak tűnik). A folyamat pedig folytatásaként bejelentette, hogy idén októberre már 20 ezer ember fog figyelni a biztonságra és áttekinteni a tartalmakat.
Ami a Cambridge Analyticával történt, az a bizalom elleni óriási csapás volt. Ezért biztosítanunk kell, hogy ez soha többé ne történjen meg újra
– mondta Zuckerberg a Facebookot is magával rántó adatvédelmi botrány kapcsán.
Ennek érdekében a Facebook korlátozza az adatok körét, amelyeket a fejlesztők elkérhetnek a felhasználóktól; és minden egyes appot egyesével átnéznek, hogy kiszűrjék, ha van még olyan, ami visszaélt az adatainkkal.
Dolgoznak egy olyan felületen is, ahol bárki egyszerűen törölheti a böngészési előzményeit, vagyis hogy mikre kattintott, milyen oldalakat látogatott meg. A funkció neve Clear History lesz, és egy egyszerű gombbal ki is lehet kapcsolni, hogy a Facebook a jövőben ezeket tárolhassa. Hogy ez mennyire csillapítja le a cég elleni indulatokat, nem tudni, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a VR, a Stories és hasonlók továbbra is fontosabbnak bizonyulnak: a Facebookhoz minden felháborodás ellenére ugyanúgy dől a pénz, mint eddig.
/via F8, Verge, Techchrunch/
(Borítókép: David Paul Morris / Bloomberg / Getty Images Hungary)