Aliz
6 °C
14 °C

Elon Musk ötlete zseniális, működik, csak éppen semmi értelme

GettyImages-855369196
2018.06.18. 12:49

Elon Musk, a Tesla és a SpaceX vezérigazgatója a múlt héten bejelentette, hogy ötvözik a két cég erősségeit: a SpaceX Falcon 9 rakéták hajtóműveihez használt műszaki megoldásokat a jövő Tesláiba is beépítenék. Azt Musk is sietett leszögezni, hogy nem belső égésű hajtóművekről van szó: ezek nagy nyomású sűrített levegőt bocsátanának ki, ami extra tolóerőt adna az autónak. Ugyanakkor

a műszaki és jogi szakértők szerint ez nem lenne hatékony megoldás, és valószínűleg teljesen szabályos sem.

A hajtóművek említésekor Musk a Falcon 9 rakéták egyik fontos alkotóeleméről, a COPV-ről beszélt. A betűszó a composite overwrapped pressure vessel rövidítése, ami kompozitborítású tartályt jelent. A vékony fémbevonatú tartályokat kívülről egy karbonszálas burkolat borítja; ezekben igen kis helyen lehet hatalmas mennyiségű sűrített levegőt tárolni. A rakétagyártók gyakran használják őket, éppen a kis tömegük miatt.

Musk ötlete logikus: miért ne lehetne ezeket autókba építeni? Elvégre nincs károsanyag-kibocsátása, és ez a megoldás még tovább gyorsíthatná az amúgy is szélsebes Teslákat. Amúgy is használják őket járművekben: egyes buszokban és kamionokban ilyen tartályokban tárolják a hajtógázt, és a hidrogénalapú üzemanyagcellát használó autókban is feltűnnek. De ezek üzemanyagtartályok, amik az autó belsejében találhatók. Musknak viszont más ötlete van: hajtóművekként használná őket a Tesla Roadsterekben. A sűrített levegő az autó hátuljából süvítene ki.

Meg lehet csinálni? Igen. bölcs dolog Megcsinálni? Nem, nem az. Ez a legröhejesebb dolog, amit valaha hallottam

– mondta a Verge-nek Sam Abuelsamid, a Navigant vezető elemzője. Az iparági szakértők szerint Musk ötletének nincsenek technikai akadályai  de sok értelme sem. Hogy miért?

  • A Tesla Roadster a specifikációk szerint a világ egyik legfürgébb autója: 1,9 másodperc alatt gyorsul százra. Egyesek szerint már ez is a fizikai megvalósíthatóság határán mozog, és az sem világos, hogy vannak-e olyan autógumik, amik hosszú távon kibírják az ezzel járó megterhelést.
  • A tartály teherbíró kapacitása is kérdéses. Ha egy tartályból nagy sebességgel távozik a sűrített levegő, a külseje szuperfagyosra is hűlhet, és a tartós hőingadozás törékenyebbé teheti a COPV burkolatát. (Egy hasonló balesetben a SpaceX már elveszített egy rakétát.)
  • A levegőalapú gyorsításhoz viszonylag nagy tartályok kellenének. A hűtött gázt használó hajtóművek, amiket a műholdak is használnak az űrbeli manőverezéshez, elég tolóerőt biztosíthatnak vákuumban, de a Földön, ahol a légellenállást és a gumik tapadását is le kell győzni, egészen más a helyzet.
  • Azt Musk is elismerte, hogy a rendszerben a COPV a jármű nagy részét tenné ki. Ezeket a tartályokat azonban újra is kell tölteni, miközben a levegő sűrítése rengeteg energiát emészt fel. Elméletileg megoldható, hogy ezt a feladatot a Tesla akkumulátoraira terheljék, de az kimutathatóan csökkentené a jármű hatótávolságát.
  • Ha a Tesla nem is érzi meg a hirtelen gyorsulást, a körülötte közlekedők biztosan meg fogják. A COPV-kből távozó sűrített levegő óránként 2500 kilométeres sebességgel fog kirobbanni a Tesla tartályaiból. Ha útközben felkavar valami hulladékot, azt ennél alacsonyabb, de épp eléggé magas sebességgel fogja a mögötte haladók szélvédőjére kenni.
  • És közben olyan hangja lesz, mint a leszúrt disznónak. Hallották már Miles Davist trombitálni? Egy zseniális jazz-zenész teleszívja a tüdejét levegővel, és belefújja egy gondosan megmunkált fémdarabba, és olyan hang jön ki belőle, hogy attól meghasad a levegő. Na, ezt szorozzák meg annyival, amennyivel nagyobb egy Tesla Roadster COPV térfogata Miles Davis tüdejénél, és amennyivel nagyobb a Tesla kipufogórendszere Davis trombitájánál. A Roadster ezzel a ricsajjal nem kerülhetne be a street legal kategóriába  vagyis nem kaphatna forgalmi engedélyt.

Mindettől függetlenül lehet, hogy a következő Tesla Roadsterben már sűrített levegő fogja biztosítani az extra tolóerőt. Elvégre annak az embernek a cégéről beszélünk, aki az alagútfúró cége melléküzemágában kisszériás lángszórókat gyártatott, és mire a törvényhozóknak eszükbe jutott betiltani, már rég elkelt az egész készlet előrendelésben.

(The Verge)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?