Minden tizedik internetezőt átvertek tavaly az online csalók és tolvajok, akik átlagosan 875 fontos (320 ezer forintos) kárt okoztak egy-egy áldozatuknak - derül ki egy hétfőn közzétett brit felmérés eredményeiből. A YouGov for Get Safe Online nevű, a brit kormány, a rendőrség és magáncégek támogatásával felállított szervezet 2400 netezőt kérdezett meg a netes csalásokról. A válaszadók 6 százalékát netes vásárlás közben verték át, 4 százalékukat "általános" jellegű csalás miatt érte kár; további 3 százalékuk banki ügyletekkel vagy hitelkártyával kapcsolatos bűncselekmény áldozatává vált 2006-ban, írta a Reuters.
Ön is lehet áldozat
Képünk illusztráció
Ami még szörnyűbb, a válaszadók negyede ugyanazt a jelszót használja csaknem minden regisztrációhoz kötött szájton. Ehhez képest viszont a netezők kevesebb mint fele érzi úgy, hogy felelős lenne saját online biztonságáért. 16 százalékuk szerint a bankok feladata lenne, hogy megvédjék a neten tárolt információt, és 13 százalékuk az internetszolgáltatóra hárítaná a feladatot. Azzal viszont a megkérdezettek több mint háromnegyede egyetért, hogy a gyerekeket az iskolában kellene megtanítani a netbiztonság alapjaira.
A Get Safe Online igazgatója, Tony Neate szerint a kár mértéke csökkenthető, ha mindenki odafigyel arra, mit csinál a neten. A felmérés tanulsága, hogy minden felhasználónak nagyobb felelősséget kell éreznie saját online biztonsága iránt, mondta Neate a Reutersnek.