Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Manipulálható a Népszabadság kvízjátéka

2004.07.23. 13:30
Néhány nappal a Népszabadság online kvízjátékának elindulása után kiderült, hogy egyesek túl jó eredményt érnek el. A felhasználók ugyanis rájöttek, hogyan lehet manipulálni az időeredmények alapján felálló rangsort. A Népszabadság illetékese szerint mindent megtesznek a játék tisztaságának megőrzéséért, a nyilvánvalóan gép eredményeket például rendszeresen kiszórják.
A Népszabadság online július 12-től augusztus 8-ig tartó online kvízjátékában 30 kérdésre kell válaszolni, miközben az adott kérdéssort véletlenszerűen generálják. A felhasználó a felajánlott 3 lehetséges válasz közül választja ki a jót.

Az időeredmény összesíti a harminc kérdés képernyőn való megjelenése és a válasz elküldése között eltelt időt, vagyis a hálózat lassúsága a szervezők reményei szerint nem jelent hátrányt senki számára.

A ranglista első helyére az kerül, aki minden kérdést a lehető leggyorsabban megválaszolt. Az eredményoldal szerint volt aki 0,51 perc (30,6 másodperc) alatt végigkattintotta a 30 kérdést, és egyszer sem tévesztett.

Megvan a rés

A Népszabadság online egyik fórumában viszont részletesen ecsetelik az önjelölt szakértők, hogyan lehet módosítani a szervernek küldött visszajelzéseket. A kód ugyanis titkosítás nélkül tartalmazza az adott kérdés megválaszolására felhasznált időt.

Az átküldött érték a leírás szerint szabadon manipulálható, illetve a törés kivitelezhető a számítógép belső órájának természetellenes lelassításával is. Az egyik felhasználó a lehetőségek ecsetelésén túl "megfelelő ellenszolgáltatás ellenében" tuti nyerő időeredményt produkáló program megírására is vállalkozik.

Aki robot, monnyon le

A Népszabadság a játékot természetes személyek és nem robotok vagy programok számára írta ki, jelentette ki kérdésünkre Szabó Gabriella, a Népszabadság értékesítési marketing igazgatója. Így a kvízjáték részvételi feltételeit külön nem kell módosítani ahhoz, hogy kiszűrjék a manipulációkat.

A jelenlegi rekordnál jobb eredményeket kivétel nélkül megvizsgálják, és adott esetben diszkvalifikálják. Fontos tudniuk a felhasználóknak, hogy a trükkös válaszadók nem szoríthatják ki a kétkezi próbálkozókat, jelentette ki az igazgató. A 0,51 perces rekordot is sokáig ellenőrizték, majd végül engedélyezték. A játék különben rendkívül népszerű, még a tengerentúlról is regisztráltak játékost.

Szabó Gabriella emlékeztetett arra, hogy a játék során valóban az ország legtájékozottabb emberét keresik. Ezért a játék lezárása előtt a ranglista helyezettjeinek elért eredményeit részletesen meg fogják vizsgálni és kizárólag olyan résztvevő lehet a nyertes, akinek az esetében egyértelműen kizárható a manipuláció lehetősége.

Kétféle időmérés

Két lehetőség van a válaszadó teljesítményének mérésére. Vagy a szerveren nézik a válaszok közt eltelt időt, vagy a felhasználó számítógépén, részletezte az Index kérdésére a műszaki hátteret a kvízjátékot fejlesztő Smartworks egyik munkatársa.

Az első esetben azonban a lassú hálózatról bejelentkező felhasználókat egyértelműen hátrány éri. Volt erről vita korábban, és ez a műszaki korlát más hasonló játékoknál is problémát jelent.

Ha viszont a felhasználó számítógépén van a mérési etalon, fennáll a manipuláció esélye. A legtöbb felhasználó viszont biztosan nem csalás útján akar érvényesülni a játékban, jelentette ki a fejlesztő.

Ezen kívül az eredményt összevethetik az oldal letöltése és az elküldés között eltelt idővel. Már eddig is voltak olyan képtelenül gyors eredmények, amelyeket kénytelenek voltak törölni, mondta el kérdésünkre a fejlesztő.

Reális a fél perc?

A jelenlegi legjobb, fél perces eredmény viszonylag reális lehet, aki valóban tudja a válaszokat, ennyi idő alatt végezhet a harminc eléje kerülő kérdéssel, jelentette ki a Smartworks szakértője.

Az említett fórumban megforduló felhasználók viszont úgy találják, hogy a kérdések elolvasásával egy perc alatt aligha lehet végignyomni a kérdéssort. Mások bizonygatják, hogy természetes úton érték el az 51 másodperces eredményüket.

Mi van, ha megszakad

A Smartworks munkatársa nem kívánta megnevezni, hány kérdésből választják ki az aktuális feladatsort. A hivatalos válaszok helyességéről sem tudott nyilatkozni. Mint elmondta, ezeket készen kapták az adatbázishoz. Szabó Gabriella elmondása szerint több ezer kérdést tartalmaz most az adatbázis, illetve folyamatosan újabbakat töltenek fel.

Korábban a játék összeállítói gondolkoztak olyan korlátozáson, hogy a felhasználók a kérdések "elfogyásáig" játszhassanak, illetve a még szigorúbb változatban minden felhasználó csak egyszer próbálkozhatott volna.

Minél többen használják

A modemmel játszó felhasználókkal viszont nem lehet megtenni, hogy a megszakadó kapcsolat miatt elbukják az egy próbálkozásukat, mondta a Smartworks fejlesztője. Illetve a játékkal az volt a cél, hogy minél többen használják. Így jelenleg a kvízjátékban minden regisztrált NOL-felhasználó tetszőleges számú alkalommal indíthatja a 30 kérdést, tudtuk meg.

Az Index afelől is érdeklődött, hogyan lehetne megállítani az időjelet különben békén hagyó manipuláció más formáit, amikor például adatbázis válaszol rendkívüli sebességgel a játék adatbázisának. A lapunknak nyilatkozó fejlesztő szerint ilyesmi sajnos bármikor megoldható. Szabó Gabriella szerint az emberi találékonyság korlátlan, de mindent megtesznek a játék tisztaságának megőrzéséért.