- Tech-Tudomány
- meta
- bírság
- büntetés
- közösségi média
- európai unió
- adatvédelem
- reklám
- hirdetés
Brutális összegre büntették a Facebook anyavállalatát, a Metát
További Tech-Tudomány cikkek
Az ír adatvédelmi bizottság két esetben összesen 390 millió euró bírságot szabott ki, ami megingathatja a Meta üzleti modelljét, amely szerint a felhasználók virtuális tevékenységeit követve bombázza őket személyre szabott hirdetésekkel. A vállalat közölte, hogy fellebbez.
A Meta WhatsApp üzenetküldő szolgáltatását érintő harmadik ügyben még ebben a hónapban várható döntés.
A Meta és más nagy technológiai vállalatok az Európai Unió adatvédelmi szabályai miatt kerültek nyomás alá, amelyek a világ legszigorúbbjai közé tartoznak – írja az Euronews.
Évek panaszai zúdultak a Metára
Az ír felügyeleti hatóság – a Meta vezető európai adatvédelmi szabályozója, amelynek regionális központja Dublinban van – 210 millió euróra bírságolta a vállalatot az uniós adatvédelmi szabályok megsértése miatt a Facebookot érintően, és további 180 millió euróra az Instagramot érintő jogsértések miatt.
A döntés a 2018 májusában benyújtott panaszok alapján született, amikor a 27 országot tömörítő blokk adatvédelmi szabályai, az általános adatvédelmi rendelet (General Data Protection Regulation, GDPR) hatályba léptek.
Korábban a Meta arra támaszkodott, hogy a felhasználók beleegyezését kérje személyes adataik feldolgozásához adatvédelmi tájékoztatás után, hogy személyre szabott, azaz viselkedéskövető hirdetésekkel szolgálhasson nekik.
Ezek azon alapulnak, hogy a felhasználók mire keresnek rá az interneten, milyen weboldalakat látogatnak, vagy milyen videókra kattintanak.
Sértette az uniós adatvédelmi szabályokat
Amikor a GDPR hatályba lépett, a vállalat megváltoztatta a felhasználói adatok feldolgozásának jogalapját azzal, hogy a hirdetések szolgáltatási feltételeihez egy záradékot csatolt, amely gyakorlatilag arra kényszerítette a felhasználókat, hogy hozzájáruljanak az adataik felhasználásához. Ez sérti az uniós adatvédelmi szabályokat.
Az ír felügyeleti hatóság kezdetben a Meta pártjára állt, de megváltoztatta álláspontját, miután a határozattervezetet elküldték az uniós adatvédelmi szabályozók testületének, akik közül többen is tiltakoztak. Végleges határozatában az ír felügyelőség szerint a Meta
„nem hivatkozhat a szerződéses jogalapra” a személyre szabott hirdetések Facebookon és Instagramon való megjelenítéséhez.
A Meta közleményében azt írta: „Szilárd meggyőződésünk, hogy megközelítésünk tiszteletben tartja a GDPR-t, ezért csalódottak vagyunk e döntések miatt, és szándékunkban áll fellebbezni mind a határozatok érdemi része, mind a bírságok ellen”.
A Metának három hónapja van arra, hogy biztosítsa, hogy műveletei megfeleljenek az uniós szabályoknak, bár az ítélet nem határozza meg, hogy a vállalatnak mit kell tennie. A Meta megjegyezte: a döntés nem akadályozza meg abban, hogy személyre szabott hirdetéseket jelenítsen meg, mivel a döntés csak a felhasználói adatok kezelésének jogalapjára vonatkozik.
(Borítókép: Ruzsovics Dorina / Index)