Az űrhajót az RKK Energija nevű orosz cég fejlesztette és a múlt héten az angliai Farnborough-ban megrendezett repüléstechnikai vásáron mutatta be a terveket. Ezek alapján Anatolij Zak aeronautikai szakíró grafikus készített számítógépes ábrákat a járműről. A sikeres Szojuz űrhajók utódjának szánt eszköz alakja leginkább egy csonkakúpra emlékeztet és kicsit hasonlít a NASA készülő Orion űrhajójához is.
A 18-20 tonnás, új orosz űrhajó hat embert tud majd Föld körüli űrküldetésekre szállítani, és négy főt, ha Hold-misszióra indul. A jármű legszokatlanabb technikai megoldása pedig az a néhány segédhajtómű, amelyek visszatéréskor fogják enyhíteni az űrhajó földet érését.
Orosz-európai űrprogram?
Az európai űrügynökség (ESA) már 2006 óta tárgyal az orosz Roszkozmosszal arról, hogy a két hivatal milyen együttműködés keretében tudna emberes űrrepüléseket végrehajtani. "Ha megegyezés születik, Európa szállíthatná az űrhajó szervizmodulját" – fogalmazott Zak a BBC-nek. A modulba leginkább olyan technológiák kerülnének, amelyeket az ESA az Automated Transfer Vehicle (ATV) nevű szállítójárművénél már beváltak – ez a legénység nélküli űrhajó többször hajtott végre sikeres misszión a nemzetközi űrállomáshoz.
Nem tudni még, hogy milyen szállítórakéta vinné az űrbe a Szojuz utódját: elképzelhető, hogy az oroszok fejlesztenek egy újat, és a Roszkozmosz azt szeretné, hogy az indítások is a Vosztocsnijban épülő új űrkikötőből történjenek (az orosz tervek szerint 2018-ban lenne az első start). Szóba került még azonban az ESA jól bevált Ariane 5 rakétája, ami a francia-guyanai Kourou-ból indulna, bár ehhez jelentősen ki kellene bővíteni az ottani létesítményeket. Valószínű, hogy mindkét helyszín szerepet fog kapni a közös űrprogramban.
Ha a két űrügynökség mégsem tud megegyezni, az ESA az ATV-t fejleszti tovább úgy, hogy embert is képes legyen szállítani. Ezt a projektet a német EADS Astrium cég által vezetett konzorcium felügyeli, az elképzelést májusban hozták nyilvánosságra.