Legyen-e sétálóutca az Andrássy? Legalábbis hétvégeken

2011.01.03. 10:00

20100813755 ND GS 96 Andrassy buszöbölAz ötlet nem új, de most petíció formájában tárják a budapesti főpolgármester elé: legyen hétvégente sétálóutca az Andrássy. Van ugye ilyen, például a Kós Károly sétány, amely ráadásul épp folytatása az Andrássynak, de azért egész más lépték. Főleg, hogy a másik irányban a Clark Ádám térig vezetene a gyalogos folyosó. Érdekes elképzelés, amelyekről már lehetnek adatok is, mert azért a sugárutat elég rendszeresen lezárják felvonulások, autómentes nap, politikai nagygyűlések és utcabálok miatt. Jó lenne ismerni ezeket, mielőtt akár mellette, akár ellene foglalunk állást, mert érveket csípőből fel tudnék sorolni pro és kontra is. Íme a Budapest Korzó közleménye:

 

Petíció  a Vasárnapi Korzókért – Heti egy pihenőnap az Andrássy útnak is jár! 

A városokban kis területen koncentráltan sok ember él együtt, és a zöld területek aránya viszonylag kicsi. A helyzetet tovább rontja a felelőtlen autóhasználat. Mindennek egyenes következménye az egyre súlyosbodó levegő- és zajszennyezettség és az emberek elidegenedése. Ezek a tényezők Budapestet sem kímélték. Fővárosunknak több tiszta levegőre, szabad területre, sétatérre és találkozásokra van szüksége.  

A Budapest Korzó  civil csoport Petíciójában szorgalmazza a rendszeres Vasárnapi Korzók intézményének bevezetését, amelynek keretében tavasztól őszig minden vasárnap számos budapesti út kerülne lezárásra a gépjármű-forgalom elől.

 


View Budapest Korzó in a larger map

 

Így legalább a hét egy napján a gyalogosok, babakocsisok, biciklisták, görkorcsolyások, gördeszkások, futók, gyerekek, családok, párok és turisták kaphatnának nagyobb teret, hogy Budapest szépségét zavartalanul élvezhessék. 

Első  fázishoz javasolt útvonal: az Andrássy út, amely útvonal korzósítására már remek példaként szolgál az Európai Mobilitási Hét keretében minden év szeptemberében zajló Autómentes Hétvége. 

Vajon lehetséges?

A megvalósíthatóságot számos nemzetközi jó példa bizonyítja (Ciclovia). Ezek és a hazai kezdeményezések tapasztalatait megvizsgálva Budapest is teret adhatna a Vasárnapi Korzó intézményének. A rendszeres Vasárnapi Korzók gyakorlata pedig a város- és közlekedéspolitika elemei közé épülve lenne képes változtatni a városi közlekedésre és életmódra vonatkozó szemléletekben. A cél egy élhetőbb, egészségesebb, nyittotabb Budapest kialakulása. 

Ez viszont már meghaladja a civilek hatáskörét. A Budapest Korzó csapata megteszi az első  lépést: Petíciójukat - az azt aláíró 710 fő szándékát is közvetítve – az újév első munkanapján, január 3-án, hétfőn, 14 órakor kívánják átadni Tarlós István Főpolgármester úrnak, a Főpolgármesteri Hivatalban, a civil csoporttól már megszokott figyelemfelkeltő akció keretében. A csoport tagjai ugyanis korabeli ruházatukkal kívánják visszaidézni azt az időt, amikor Budapest még biztonsággal és örömmel korzózható város volt. 

www.budapestkorzo.hu