Mintha karácsonyfaizzókkal kéne megoldani a közvilágítást |
A rádiós internetszolgáltatás ugyanis - a sajtóban megjelentekkel ellentétben - nem csupán a vidéki, gyéren lakott területeken jelent alternatívát a szélessávú internetezés monopolszolgáltatók által uralt területén, éppen ellenkezőleg: a sűrűn lakott nagyvárosi területeken lehet igazán hatékony, ahol az egy antennával besugározható néhány száz méteres körzetben sokkal több a potenciális előfizető. Civilizált országokban - kül-, és beltéren egyaránt - tízezrével létesülnek az úgynevezett hotspotok, forró pontok, ahol igénybevehető a drót nélküli internetszolgáltatás: a piacvezető Intel processzorgyár nemrégiben jelentette be, hogy a márkajelével ellátott mobilszámítógépek szerves, beépített részévé teszi a 2,4 GHz-en internetelérést lehetővé tévő technológiát.
Civilizált országokban tízezrével létesülnek a hotspotok |
A 2,4 GHz-es technológia tehát forradalmasította a közösségi, non-profit internethozzáférés módját: ez pedig sérti azoknak a cégeknek az üzleti érdekeit, akik Magyarországon jellemzően monopolhelyzetben szolgáltatnak szélessávú internetet. De sérti a keskenysávú szolgáltatókét is, ugyanis olcsóbb alternatívát jelent a távközlési szempontból elmaradott területeken is. Sérti továbbá a mobilszolgáltatók érdekeit, hiszen az ő rádiós internetük (GPRS, HSCSD) szintén mobil ugyan, de a Wi-Fi-hez képest csigalassú keskenysávot produkál, és legalább annyiba kerül mint a vezetékes szélessávú megoldások.
A rendelet hátterében álló valódi okokról máris többféle összeesküvéselmélet terjed a fórumokon: rossz nyelvek szerint ezt (is) kérte a Matáv az úgynevezett "25 százalékos internetdíj csökkentésért", mások szerint a drága GPRS-t szolgáltató, és még drágább 3G-rendszereket építő mobilszolgáltatók, illetve a technológiailag még kiforratlan 3,5 GHz-en koncessziót vásárló telkók (Matáv, Pantel, GTS-Datanet, Antenna Hungária) aggódtak be a 2,4 GHz spontán terjedése miatt. Bármelyik verzió legyen is igaz, abban egészen biztosak lehetünk, hogy a minisztérium intézkedése már megint nem a felhasználók érdekeit szolgálja, nekik ugyanis jól jött volna egy kis verseny az internetpiacon.
A minisztérium intézkedése már megint nem a felhasználók érdekeit szolgálja |
Hivatkoznak továbbá EU-jogharmonizációra, és a szabályozatlanság megszüntetésére is. Azóta kiderült, hogy egyetlen EU-ország sem korlátozza rendeletileg 100 milliwatt alá a kültéri antennák teljesítményét: az egymást zavaró adók problémáját inkább önszabályozó mechanizmusok kiépítésével, vagy eseti engedélyezési megoldásokkal simítják el. Az EU tehát nem tiltja, hanem támogatja a kültéri rádiós netezést: pedig a valóban liberalizált távközlési piacokon nincs is olyan égető szükség rá, mint nálunk, ahol végre alternatívát kínálna az európai összehasonlításban arcátlanul drágán és gyenge minőségben szolgáltató vezetékes társaságoknak.
Ehhez lassan már hozzászokhatunk |
Ha pedig a monopóliumok ilyen egyszerűen kinyírathatják vele a 2,4 GHz-es kezdeményezéseket, vajon mit várhatunk az új hírközlési törvénytől?