Hídpénz: a fővárosnak nincs részletes számlája
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A napokban kaptuk meg a Margit híd felújításának részletes teljesítési igazolását a főpolgármesteri hivataltól. A dokumentum mindössze az eddig kifizetett két összeget (negyedéves össz-számlát), valamint a beruházás néhány részének százalékos teljesülését tartalmazza. Kiderült, a hivatal sem kap ennél részletesebb tájékoztatást. Hídpénz rovatunkban a Margit híd felújításának költségeit próbáljuk nyomon követni.
A főváros a megküldött igazolásoknál nem kér és nem is kap többet a kivitelezőtől, azaz nem rendelkeznek munkanemenkénti felbontással, derült ki abból a levélből, amit a napokban a hivataltól kaptunk, két teljesítési igazolás kíséretében (a támogatott és a nem támogatott tételekről). A cél a hivatal szerint az, hogy a teljes munka „a budapesti Margit híd és a kapcsolódó közlekedési rendszer fejlesztése” férjen bele a rendelkezésre álló keretösszegbe. A részleteket nem firtatják.
A projekt átalányáras, ami annyit jelent, hogy a vállalkozási szerződésben szereplő vállalási ár (20 milliárd 882 millió 500 ezer forint + áfa) tartalmazza a szerződés szerint elvégzendő munkák teljes költségét, valamint minden teljesítéssel összefüggésben felmerülő költséget, kiadást. Részletes kimutatást tehát nem kap a főváros arról, hogy a kivitelező mit és hány forintért végez el a felújítás során.
A számla kifizetéséhez elég a műszaki ellenőrzést végző lebonyolító mérnökcég, a Rádai Mérnöki Iroda teljesítésigazolása. Az igazolásban a százalékos előrehaladás jelenik meg, ahol a száz százalék jelenti a teljes készültséget, azaz a teljes pénzügyi kifizetést. Ennyit látnak a főpolgármesteri hivatal szakemberei a beruházásból.
Eddig két ilyen igazolást állítottak ki az első negyedéves teljesítésről. Az egyik az unió által támogatott tételekről szól, a másik pedig a nem támogatott tételekről (főként az ideiglenes villamossín-építésről). Az utóbbi szerint az ideiglenes villamos I. ütem építése októberben 40,37 százalékon állt, ami 480 300 000 forint költséget jelentett.
Az arány számottevően nem is változik addig, amíg a másik hídfelet el nem kezdik felújítani. Az igazolás szerint a lebonyolító és a vállalkozó az elkészült munkákat a helyszínen felmérte és megállapította, hogy azok részteljesítése a teljesítési igazolásban foglaltak szerint megtörtént. A számlát benyújtották, kifizették.
A másik teljesítési igazolás szerint a tervezés, jóváhagyások, engedélyek 0,5 százalékon, felvonulás, organizáció 2 százalékon, mederhíd állványozás 4 százalékon, burkolat, hídtartozékok bontása 0,6 százalékon, acélszerkezet gyártásának, szerelésének elindítása 4 százalékon, ideiglenes forgalomtechnika kiépítése, fenntartása 1,6 százalékon állt októberben. A benyújtásig összesen a teljes beruházás értékének 12,7 százaléka, 2 milliárd 652 millió forint költsége volt a kivitelezőnek, amit a főváros ki is fizetett.
Az Index és a főpolgármesteri hivatal tavaly szeptemberben állapodott meg arról, hogy a főváros elküldi a Margit híd felújításával kapcsolatos összes olyan szerződést és teljesítési igazolást, amit a fővárosi önkormányzat megkap, és amelynek a közlése nem ütközik személyiségi jogokba.
A december végén és januárban küldött dokumentumokban azonban nagyon kevés részletes adatot találtunk, ezért február végén újra a főjegyzőhöz fordultunk, hogy adjanak részletesebb adatokat arról, mire fizették ki az első, 3,1 milliárd forintos részletet.
Mivel a főváros által maximálisan adható (és elég nehezen csordogáló) információkat még mindig kevésnek tartjuk ahhoz, hogy a beruházás költségeit a budapestiek megismerhessék, ezért a főpolgármesteri hivatal mellett a kivitelező Mh 2009 konzorciumhoz fordulunk, szolgáltassanak több adatot, mire költik el a közpénzt.
Mint arról beszámoltunk, a kivitelező és a főváros arról vitatkoznak, hogy kinek a hibájából és mennyit csúszik a beruházás. Az biztos, hogy az eredeti, 2010. augusztus 21-i átadási határidőt már nem lehet tartani. A várható (forgalmi) átadás október végére, december közepére tehető, a teljes átadás jövő tavasszal lehetséges. A vita miatt csúszott a II. negyedéves számlák kifizetése is.