435 fát vágnak ki a Római-parton
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Akár egy hónapon belül engedélyekhez juthat a Római-part mobilgátas projektje.
A főváros 435 fát vágna ki a Római-parton, de a mobilgát-építésnek áldozatul eshet további több mint ezer ártéri fa is, amelyeket nem számoltak be az összesítésbe, tudta meg néhány zöld civilszervezet. A lapunkhoz eljuttatott dokumentum szerint a városháza jóváhagyásával az Erbo-Plan mérnökiroda benyújtotta vízjogi, fakivágási és környezetvédelmi engedélyezésre a Római-parti mobilgát terveit. Ebből a dokumentumból derült ki, hogy a főváros néhány ponton változatott a korábban közölt tervein. A civilek szerint a gátat megpróbálták kicsit elfogadhatóbbá tenni, aminek eredménye, hogy a használhatósága csökkent, az okozott környezeti kár viszont továbbra is súlyos.
Korábban 20-70 fáról volt szó
A főváros információink szerint 2090 fát mért fel, az engedélyezésre beadott fakivágási tervek pedig összesen 435 fát döntenének ki – köztük helyi védelmet élvező platánfákat is – csak a mobilgát és a tervezett szerviz út nyomvonalában. A városháza korábban 20-70 idős és beteg fa kivágásáról beszélt. A most kivágandó fák közé ugyanakkor nem számolták be az északi galériaerdőt alkotó több mint ezer fát.
A civilek úgy tudják, hogy a korábbi mobilgát-tervekhez képest két lényeges változás van a most engedélyezésre benyújtott tervekben. Az egyik, hogy a Római északi szakaszát nem vízzáró agyaggal töltik fel, hanem homokos kaviccsal.
A másik, hogy a mobilgát alapját kisebb mélységűre tervezik, mivel a hidrológiai vizsgálatok bebizonyították: egy mélyen kiépített résfal elzárná a felszín alatti vizek útját, és ez visszaduzzadva belvizekkel fenyegetné Csillaghegyet.
Ezekkel a változtatásokkal Bardóczi Sándor tájépítész szerint pont az értelme vész el a korábbi terveknek, hiszen így árvízkor a víz utat fog találni a mobilgát alapozása alatt és vízzel töltheti majd fel a hullámteret.
Föveny helyett füves rézsű
A part képe is jelentősen megváltozik. A most ismert lankás, fövenyes part helyére kikövezett vezetőművet építenek, amely meredekebb rézsűvel csatlakozik majd a parthoz. Ezt fogják befüvesíteni a természetes hatás kedvéért.
A veszélyeztetett galériaerdő feltöltéséről a terv úgy beszél, hogy "a kaviccsal feltöltött fák életben maradási esélyei jók", ezt azonban a független szakértők megkérdőjelezik. Szerintük nem életszerű, hogy 150.000 köbméter homokos kavics betöltése és csövek áthelyezése során a munkagépek nem tesznek kárt a part menti puhafás erdőállományban.
A civilek úgy tudják, a Római parti mobilgát kiemelt kormányzati projekt státuszban van, ezért engedélyeztetése gyorsított eljárásban zajlik, és akár egy hónapon belül megszerezheti az építéshez szükséges dokumentumokat.
Az ügyben a főváros csütörtökre ígért választ.