Mivel az Ikarus V187-es jelenleg szabad, azaz jelenleg nem teszteli egy közlekedési cég sem, és a motorjának a környezetvédelmi minősítése is sokkal jobb a BKV jelenlegi buszainál, úgy döntöttünk, hogy a szmog idejére kölcsönadjuk a tavaly tesztelt járművet a fővárosnak, mondta lapunknak, Liptai Gábor a gyártó Magyar Autóbuszgyártó Kft ügyvezető igazgatója.
A csuklós busz péntek 10 órától közlekedik a 139-es járat vonalán. Mivel a BKV a nem saját járművein, így például a tesztbuszokon sem, nem kérheti a menetjegyet, így a buszt az utasok ingyen használhatják. A megállapodás szerint a busz 3 napig közlekedik, de ha a szmogriadó elhúzódik, meghosszabbítják az időtartamot.
Újabb tesztautóbusz érkezik a BKV-hoz. Most a Scania OmniCity típusú, helyi kialakítású autóbuszát próbálhatják ki a fővárosiak. A busz egy hétig jár az 5-ös autóbusz vonalán július 26. és augusztus 1-je között.
A 12 méter hosszú jármű végig alacsonypadlós. A rozsdamentes acél alvázra épített alumínium profilokból álló karosszériát egy EURO 5-ös Scania dízelmotor és automata sebességváltó mozgatja.
2010. május 17. és 28. között, közel két héten át két magyar gyártású csuklós városi buszt, a Credo Citadell 19-est és az Ikarus V187-es típusszámú járműveket tesztelt a BKV a VEKE kezdeményezése nyomán a budapesti utasforgalomban, az Index pedig a Nagy buszteszt blogon követte a fejleményeket. A VEKE most elkészült a teszt összegzésével, amit az utasok által kitöltött kérdőívek és a BKV-tól, valamint a gyártótól származó adatok alapján állított össze.
A buszok bár késznek tűntek, valójában prototípusok voltak, nem végleges kialakításúak, tesztelni abban az állapotukban lehetett őket, amilyen szinten a gyártók a fejlesztéssel álltak.
Sokan versenyt vártak, azt, hogy a teszt végén egyértelműen hirdessünk győztest, ám ahogy a Forma-1-ben sem lehet egyetlen szabadedzés alapján győztest hirdetni, itt sem tesszük. Ettől még persze preferenciák mindenkiben kialakultak, az Indexen és a VEKE honlapján is eltérő szempontok szerint lehetett pontozni a járműveket, a VEKE honlapjára több mint 600 szöveges vélemény érkezett be.
A májusi kettős buszteszt után a fővárosi utasok most újabb magyar járművet tehetnek próbára: 2010. június 7-e és 20-a között, két héten át először a 22-es, majd az 5-ös buszok vonalán tesztelhetik, milyen kényelmet és utazási komfortot kínál az Ikarus új szólóbusza.
Az Ikarus 134V típusjelzéssel ellátott alacsonypadlós autóbusza az óbudai telephelyről indul a következő két hétben. A 30 ülőhellyel és 85 állóhellyel rendelkező, a második ajtónál rámpával felszerelt, így mozgáskorlátozottak számára is biztonságosan használható jármű június 7-től 13-ig a 22-es járatok vonalán, majd június 14-20. között az 5-ös vonalon rója majd a főváros útjait. Vázszerkezete korrózióálló, automata sebességváltóval és korszerű, EURO 5-ös motorral rendelkezik. Részletesebb műszaki paraméterei elérhetők a BKV weboldalán.
A hétvégén lezárult a két új magyar csuklós busz két hetes tesztje a BKV-nál. Az utolsó napon a VEKE és a BKV üresen tesztelte a buszok kanyarodási képességeit.
A Budapesten közlekedő autóbuszoknak mindössze negyede nevezhető korszerűnek, míg Debrecenben és Baján száz százaléka, Szolnokon, Szegeden és Győrben közel fele. Több roncs egyedül Pécsett gurul. A külföldi városok után a Veke segítségével megnéztük, hogy mi a helyzet vidéki nagyvárosokban.
Elsőnek egy pozitív példa: Debrecen teljesen megújította a buszközlekedését egy újfajta konstrukció keretében. A város önkormányzata a többi közszolgáltatáshoz hasonlóan a buszközlekedést is holding keretében akarta üzemeltetni. Mivel az állam a város sokszori kérése ellenére sem adta át a helyi buszokat üzemeltető Hajdú Volán tulajdonjogát, a város felbontotta a közszolgáltatási szerződést és új tendert írt ki.
A legutóbbi, az Ikarus történetének fénykorát bemutató cikkünk után a másik tesztelt busz, a Citadell 19 gyártójának, a Kravtexnek a történetét ismertetjük.
A több mint 400 főt foglalkoztató Kravtex cégcsoporthoz három gépipari cég tartozik: a 154 éves mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. (99,9%-ban a Kravtex Kft. tulajdona), a Kühne Zrt. 100%-os tulajdonában lévő 135 éves mosonmagyaróvári Kühne Vasöntöde Kft., valamint az 1992-ben alapított Kravtex Kft. győri autóbuszgyára, amely az elmúlt 15 évben több lépcsőben épült fel.
Miközben a rendszerváltást követően Budapesten folyamatosan nőtt a városi buszok átlagéletkora, a környékbeli volt szocialista országok fővárosaiban szinte kivétel nélkül folyamatos beszerzésekkel sikerült az életkort elfogadható szinten tartani. Sokszor a hazai termékeket előnyben részesítve. A VEKE segítségével készített körképből kiderül hol, milyen módon sikerült ezt megoldani.
Északi szomszédunknál a pozsonyi közlekedési társaság, a DPB mintegy másfél évvel ezelőtt, 2008 szeptemberében írta ki azt a tendert, amelyben száz darab CNG (földgáz) meghajtású, és 140 db dízelüzemű alacsonypadlós járművet kívánt vásárolni. Az új kocsik darabszáma lehetővé fogja tenni az összes jelenlegi csuklós autóbusz selejtezését, azaz pár éven belül csak új csuklósokkal lehet utazni a szlovák fővárosban.
A hatvanas évek második felét követő mintegy két évtized nevezhető a magyar autóbuszgyártás és ezzel együtt a magyar járműipar fénykorának. A magyar konstrukciók által elért sikerek – a KGST teremtette gazdasági környezet ellenére - önmagukban is sokatmondóak, az elképesztő termelési adatok mögött egy rendkívül innovatív műszaki kultúra képe körvonalazódott, amely megteremtette annak lehetőségét, hogy valóban használható és nemcsak a KGST piacain versenyképes termékek születhessenek olyan darabszámban, amely azóta is megismételhetetlen és valószínűleg az is marad.
Sikerek és szakmai szempontból emlékezetes modellek természetesen már a hatvanas éveket megelőzően is kötődtek a magyar járműiparhoz. Elég csak arra gondolni, hogy a később elterjedt önhordó építési elv egyik úttörőjeként a magyar autóbuszgyártás 1948 tavaszán állt elő a Tr3.5 típusú kisautóbusszal (amely egyéb műszaki problémái, hiányossági miatt még messze volt a nemzetközi piacokon is versenyképes termék szintjétől), míg az önhordó autóbuszairól világszerte híres Setra első modelljét, az S8-ast 1951 tavaszán mutatták be.
Félidejéhez érkezett a két új magyar csuklósbusz kéthetes fővárosi tesztje, amit az Index a Nagy buszteszt blogban kísér figyelemmel. A Credo Citadell 19 és az Ikarus V187 túljutott az ezredik budapesti kilométeren, alapvetően nagyobb hibák, problémák nélkül. A VEKE segítségével összefoglaltuk az első hetet.
A buszok az első héten a 139-es és a 239-es két emelkedővel is tarkított vonalán jártak. A tapasztalatok szerint a gyártók minden apró részletre figyelnek, a motorokat gyártó Cummins képviselete például a legkisebb hibát is javíttatta a közzétett adatlapon. Érezni, hogy nekik is fontos ez a teszt.
A BKV a múlt hét elején kezdte el a két új magyar alacsonypadlós busz, a Credo Citadell 19 és az Ikarus V187 tesztelését. A buszpróbát élénk érdeklődés kíséri, a buszsofőrök szinte a Forma1-ben érzik magukat.
Megkérdeztük az utasok, buszrajongók véleményét, hogyan látják az új buszokat. (Kattintson további részletekért az Index Nagy buszteszt blogjára.)
Vasárnaptól a Credo Citadell 19-en is van ingyenwifi, közölte a gyártó Kravtex Kft. kereskedelmi igazgatója. A cég azután döntött így, miután olvasta a kommentek között, hogy sokan az alapján ítélik jobbnak az új Ikarus V187-es buszt, hogy abban eredetileg is ingyen lehetett wifizni. Ezért, hogy ne legyenek versenyhátrányban, beszereltek egy wifi-routert
Citadellbe is.
A mostani párhuzamos Ikarus-Credo nagy busztesztet megelőzően több alacsonypadlós busz is megfordult már a leginkább tesztvonalnak használt 7-es vonalon.
A Mercedes Citaro pont egy évvel ezelőtt járt Budapesten, azt megelőzően pedig kipróbálhatták az utasok a Neoplan Centrolinert, a lengyel Solaris Urbinót, vagy éppen a Credo Citadell 19 elődjét, a Credo BN18-ast.
Hiába szerettek volna felszállni a kíváncsi utasok a Credo Citadell 19-re, letessékelték őket, garázsmenetre hivatkozva. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint fel kellett volna venni az utasokat.
Zajlik a buszok tesztje. A kisebb hibákat gyűjtjük és közreadjuk, de semmi komolyabb zűr eddig nem történt, írja a VEKE a Facebookon.
A teszt első komolyabb hibáját nem is a buszok, hanem a BKV követte el. A VEKE több jelzést is kapott közlekedésbarátoktól, hogy a hétfő délutáni 239-esre való garázsmeneti kiállás közben a Credo Citadell 19 nem szállított utast, aki pedig fel kívánt szállni azt letessékelték.
Ez erősen szabályellenes magatartás, a VEKE sokszor felszólalt már emiatt, az utasszállítás ugyanis garázsmenetben is kötelező. A buszon ráadásul ott utazott a kelenföldi garázsfőnök is...
A busztesztet szervező Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az utasok segítségét kéri az új buszokról alkotott vélemények feltérképezésére.
Kíváncsiak, mi a fővárosiak benyomása a Budapesten május 17. és 28. között tesztelt Credo Citadell 19 és Ikarus V187 buszokról, ezért kérdőívet tettek közzé. A kérdőív itt elérhető.
A kérdőívet kitöltve beküldők között a gyártók felajánlása alapján 4 db tesztvezetést sorsolunk ki. A tesztvezetés feltétele az érvényes, legalább B kategóriás jogosítvány. A nyeremény rokonra, barátra, ismerősre átruházható. Beküldési határidő: 2010. június 6. A kérdőívet ki lehet tölteni névtelenül is, de ekkor a tesztvezetés-sorsoláson nem tudják figyelembe venni.
A most tesztelt két magyar busz előtt legutóbb a Mercedes 0530 G Citaro csuklós autóbuszt próbálta ki a budapesti forgalomban a BKV. A tesztról részletes összefoglaló jelentés készült, amit részben az utasok, részben a buszsofőrök segítségével állítottak össze.
A végig alacsonypadlós kivitelű autóbusz Mannheimből érkezett Budapestre, áll a bkv.hu-n megtalálható jelentésben. A járművet 2009. május 22-én az EvoBus értékesítési vezetője mutatta be a kelenföldi telephelyen, a BKV egy hétig tesztelte a 7-es busz vonalán.
A Citaro hossza 17,94 méter, szélessége 2,550 méter, magassága 3 méter. A buszban volt klíma, motorja az Euro5-ös emissziós előírásokat teljesítő 300 lóerős, 12 000 köbcentis Mercedes motor.
Hétfőtől két héten keresztül teszteli a BKV a két új magyar alacsonypadlós autóbuszt, a Credo Citadell 19-et és az Ikarus V187-et. Az Index a Nagy buszteszt blogon követi az eseményeket, ahol az utasok is értékelhetik a járműveket. A buszokból még nem vásárol a BKV, később azonban elképzelhető, hogy forgalomba állnak Budapesten.
Május 17-től két héten át egyszerre két magyar gyártású autóbuszt tesztel a BKV. Az Ikarus és a Kravtex csuklós tesztbusza ugyanabban az időszakban, ugyanazon az útvonalon szállítja majd az utasokat. (A járműveken az utazás ingyenes, mert a BKV nem kérhet díjat, ha nem saját járművel szállít.)
A közönség és a szakma április végén, a tököli buszkiállításon láthatta először együtt az új Credo Citadell 19-et és az új Ikarus 187V-t. A kiállításon mi is ott voltunk.
Megkérdeztük a kiállításon Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnökét, aki elmondta, hogy a hazai piac egyelőre még nem láthatók a fellendülés jelei, de a gyártók ugrásra készen várnak a lehetőségre. A gyártók igyekeznek új típusokat kifejleszteni, mert néhány éven belül nagy megrendelések várhatók, például a BKV-tól is.