További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Szerdán megint összeül az Országos Rádió és Televízió Testület, hogy megpróbáljon dönteni a két országos kereskedelmi csatorna koncessziós díjának csökkentéséről. A Tv2 és az RTL Klub azért kérte, hogy az évente közel kétmilliárd forintos díjat csökkentsék, mert a gazdasági válság miatt idén csökkentek a bevételeik. Az Index információi szerint mindkét adó bevételei az első negyedévben körülbelül 20 százalékkal maradnak alul a tavalyi év hasonló időszakához képest, a Tv2 és az RTL mégis feleztetni akarja a koncessziós díjat. Pedig még idén sem várható, hogy veszteséges lesz a két cég, ráadásul tavaly még mindketten büszkén jelentették be, hogy rekordárbevételt értek el, az RTL Klub 35,6 milliárd forintot, míg a Tv2 26,5 milliárdot termelt a tulajdonosok legnagyobb örömére.
A koncessziós díj csökkentését a szocialista és a szabaddemokrata delegáltak támogatják, az ellenzékiek és Majtényi László, az ORTT elnöke viszont hallani sem akarnak róla. A kérdést már többször tárgyalta a testület, de döntés még nem születetett, leginkább azért, mert Majtényi különböző indokok miatt elhalasztotta az üléseket.
Támadásba lendültek
A két kereskedelmi csatorna a múlt heti ülés elhalasztása után támadásba lendült, az RTL Klub például Híradójában az ORTT pénzügyeivel foglalkozott. Az anyagban elhangzó állítások persze teljesen igazak voltak, az ORTT tényleg a médiatörvényt megkerülve használ fel több százmillió forintot a közszolgálati műsorok gyártására fordítandó összegekből irodája fenntartására, jutalmakra és szolgálati autók fenntartására, de a műsorban idézett, aktuális hírnek beállított számvevőszéki jelentés egyáltalán nem új, 2005-ben készült.
De nem csak a kereskedelmi televíziók támadják az ORTT-t azért, mert nem akarnak lemondani kétmilliárd forintról, amit többek közt a közszolgálati televíziók finanszírozására kéne fordítani. Az RTL Klub Híradójában például Jánosi György, az Országgyűlés média albizottságának szocialista elnöke, a folyamatosan elbukó új médiatörvény szellemi atyja is üzent az ORTT-nek: persze ő is csak tényeket mond, a kérdés csak az, hogy miért nem tűnt fel neki, hogy az RTL Klub saját érdekeit szem előtt tartva készítette az anyagot.
Sőt Jánosi az MTI-n keresztül is üzent: az MTV 2006-os éves beszámolójának igencsak megkésett elfogadásakor, tegnap figyelmeztetett, hogy a közszolgálati tévé adós többek közt a székházszerződés nyilvánosságra hozatalával, viszont arra van idejük, hogy "kampányt indítsanak a két országos kereskedelmi televíziós csatorna koncessziósdíj-csökkentése ellen." Jánosi persze jogosan követelte a szerződések nyilvánossá tételét, viszont meglepő, hogy a díjcsökkentés miatt közel egymilliárdtól eleső közszolgálati tévék sajtókampánya bántja, míg az RTL Klubé nem.
Választások előtt
Az ügy menete kínosan emlékeztet a koncessziós szerződés hosszabbítása körüli 2005-ös fejleményekre. Akkor több sajtóorgánum, köztük a tényfeltáró cikkeiről híressé vált Manager Magazin is azt pedzegette belső információforrásokra hivatkozva, hogy a kormánypártok azért támogatják a frekvenciák újrapályáztatás nélküli meghosszabbítását, mert nem akarnak a választások előtt egy évvel összeveszni a legtöbb választót elérő, két országos médiával.
Most újból egy évnyi távolságban vannak a parlamenti választások, és a szocialista és liberális delegáltak igyekeznek érveket keresni a díjcsökkentés mellett, annak ellenére, hogy a Tv2 és az RTL Klub beadványában nem nagyon érvel, mindössze a gazdasági világválság hatásait emlegeti. (A két csatorna egyébként az egyre durvább konkurenciaharc ellenére ebben a kérdésben teljesen együttműködik, amit mi sem mutat jobban, mint hogy ugyanaz a Média Expert elnevezésű cég készítette mindkét adó beadványához a szakvéleményt.)
Sokat fizetnek a tévék?
A KPMG 2005-ben, az ORTT számára készített felmérése szerint a legtöbb európai országban jóval kevesebbet fizetnek az országos kereskedelmi csatornák bevételeikhez képest az államnak. Franciaországban, Spanyolországban, Ausztriában és Írországban például egyáltalán nem fizetnek licenszdíjat, a magyarnál háromszor nagyobb lengyel piacon az éves díj pedig mindössze 530 ezer euró, szemben a magyarországi, közel 7 millió euróval szemben. Nagy-Britanniában és Finnországban magasabb csak a díj mint nálunk, de ezekben az országokban a cégek bevételinek bizonyos százalékát kéri az állam. Angliában például az országos, földi sugárzású adók bevételük kevesebb, mint egy százalékát fizetik.
Azért az hozzátartozik az igazsághoz, hogy a legtöbb európai országban a frekvenciaszűkösség miatt kialakult versenykorlátozó helyzetet nem úgy oldották fel, mint nálunk: nem a legnagyobb ajánlatot benyújtó cég kapja a frekvenciát, hanem egyedül a pályázat minősége számított, és több lépcsős pályáztatás során, sok szempontot figyelembe véve nézték meg, hogy melyik cég állítaná elő a legjobb műsort. Ez egyébként Nyugat-Európában a nyolcvanas évek végéről megmaradt modell, amikor a kevés frekvencián megjelenő kereskedelmi tévék előnyös helyzetéért cserébe közszolgálati műsorokat várt az állam.
Gyuricza Péter szocialista delegált például a Hírszerzőnek úgy érvelt, hogy "mindenkinek érdeke, hogy a két médium ne kerüljön olyan nehéz helyzetbe, hogy például tömegesen kelljen alkalmazottakat elbocsátani, vagy hogy fizessenek egyáltalán, és ne vonuljanak ki az országból, mint a Viasat3". Pedig a Tv2 körülbelül tíz százalékos leépítés után bejelentette, hogy felkészültek a válság hatásaira, az RTL Klub pedig hangsúlyozta, hogy senkit nem kellett a válság miatt elbocsátaniuk. A kiköltözés pedig azzal járna, hogy fel kell adniuk a csatornáknak országos földfelszíni frekvenciájukat, ez pedig azért szinte lehetetlen, mert amelyik adó először meglépi az óriási előnyt ad a hezitáló konkurensnek.
A politikai háttéralku része eközben egyes forrásaink szerint az is, hogy a két csatorna csatlakozzon a digitális földfelszíni rendszerhez, amit az RTL Klub már meg is tett, szerződést írt alá tizenkét évre az Antenna Hungáriával, pedig decemberben még pert indított a sugárzást végző céggel szemben az előnytelen szerződési ajánlat miatt.
Sőt a szocialista delegáltak már azt is kitalálták, hogy hogyan kárpótolják az MTV-t és a Duna Televíziót a kieső támogatás miatt: a digitális átállásra félretett, egyébként az RTL Klubtól származó közel 1,5 milliárd forintot adnák a köztévének, névleg a digitális eszközök beszerzésére. Ez persze csak idén oldja meg a gondokat, jövőre azért hiányozni fog a kieső közel egymilliárd.
Időt húznak, hogy nyerjenek
Az alku tehát pontról pontra kész, az MSZP és az SZDSZ a nyugodt kampányidőszak kedvéért akar megegyezni a Tv2-vel és az RTL Klubbal, és úgy tűnik, hogy a Fidesz azért áll ellen, mert nekik kétszeresen jó, ha megvétózzák a díjcsökkentést: a közpénzek megőrzése felett őrködve jó pontokat söpörhetnek be a választóknál, és ha a szocialisták félelme véletlenül beigazolódna, a kormánnyal szemben kritikusabb fél hetes híradók is nekik kedveznének. Majtényi pedig információink szerint azért ellenzi a díjcsökkentést, mert a pártpolitikától független emberként nem veszi figyelembe egyik párt érdekét sem, nem látja indokoltnak a kérelmet, emellett úgy tudjuk, hogy személyes véleménye sem túl jó a két kereskedelmi adó működéséről és műsorairól.
Majtényi a halasztással nem csak dacol a szocialista és liberális ORTT-tagokkal, a halogatással akár meg is nyerheti a meccset. Május 30-ig kell ugyanis befizetnie a Tv2-nek és az RTL Klubnak az idei koncessziós díjakat, addig már csak a szerdai és a jövő heti ülés van hátra, ha addig nem születik döntés, akkor idén már mindenképpen a régi díjat kell fizetniük a csatornáknak. Jövőre pedig május végéig biztos lezajlanak a választások, vagyis egyik párt sem lesz érdekelt a díjcsökkentésben.
Az RTL Klub és a Tv2 most a díjfizetés halasztásával próbál időt nyerni, de ha az ORTT ezt sem tudja szerdán megszavazni, akkor valószínűleg Majtényi és az ellenzéki delegáltak nyernek, és a gazdasági világválság ellenére a két csatornának továbbra is évi 1,9 milliárdba kerül majd, hogy fenntartsa reklámpiaci túlsúlyát a magyar piacon.