További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Alaposan benézte Kiss Péter kancelláriaminiszter levelét Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ). A főpolgármester-helyettesek csütörtökön közleményt adtak ki, miszerint részben sikeresen kampányoltak az állami plusztámogatásért, a kormány kész 4,5 milliárddal több pénzt adni a BKV finanszírozási gondjainak megoldására.
Eközben az MTI kormányzati forrásokból értesülve arról adott ki hírt, hogy a BKV-ra nem tervez a központi büdzsé több pénzt költeni.
Az ellentmondást pénteken reggel Kiss Péter kancelláriaminiszter válaszlevelének nyilvánosságra hozásával próbálta feloldani. A levél válasz volt a fővárosi vezetők múlt heti, 18,5 milliárdos plusztámogatást igénylő levelére.
Kiss Péter a levélben azt írta: a 32,2 milliárd forintos normatív támogatáson túl "árkiegészítés címen 2008-ban mintegy 21 milliárd forinthoz juthat a BKV." Ezt a 21 milliárdot a fővárosi vezetők úgy értelmezték, hogy 4,5 milliárddal többet kapnak, hiszen levelükben az árkiegészítés mértékét 16,5 milliárd forinttal szerepeltették.
Csakhogy a Kiss Péter levelében szereplő összeg az áfával együtt értendő, hiszen az árkiegészítés áfaköteles, vagyis a 21 milliárd forint a bruttó összege a nettó 16,8 milliárd forintnak (a 16,5 és a 16,8 milliárdos összegek közötti eltérés a nyugdíjasok számának emelkedésével magyarázható), és így is jelenik meg a BKV költségvetésében. A normatív támogatás után ezzel szemben nem kell adózni.
Hagyó nem ért hozzá
Némileg érthetetlen, hogy a BKV szakmai, üzemeltetési ügyeiben illetékes Hagyó Miklós és a gazdasági, pénzügyi kérdésekért felelő Ikvai-Szabó Imre, miért nem tudták ezt, ha már ezzel a feladattal vannak megbízva, és nem mellékesen rendbe akarják tenni a BKV több sebből vérző gazdálkodását.
Megkerestük Hagyó Miklós szóvivőjét, Horváth Évát, aki Ikvai-Szabó titkárságára irányított minket, mondván, a BKV gazdasági és pénzügyi ügyeiben ő a felelős városvezető.
De Ikvai sem
Ikvai-Szabó Imre meglehetősen furcsa választ adott az Indexnek, nem elismerve, hogy elnézték a számokat, amiket egyébként is "csak a szakemberek értenek". Utalt arra is, hogy a téves információn alapuló sajtóközleményük alapján a sajtóban ígéretként jelent meg több helyen (pl. Népszava) a 4,5 milliárd forintos többletforrás, és ez legalább valamiféle lobbinyomást helyez a kormányra.
Végezetül azzal magyarázta a bakit, hogy a kormány valójában a 4,5 milliárdos pluszpénzzel azt az óhaját fejezte ki a főváros vezetésével szemben, hogy az - egyébként még mindig járatritkításon gondolkozó - BKV utasforgalmát olyan mértékben növeli 2008-ban, hogy az utasszám után járó árkiegészítés ekkora összeggel emelkedni fog.
30 százalékos utasszámnövekedésre gondolt volna Kiss Péter?
Ez egyébként 26,8 százalékos utasszámnövekedést jelentene a BKV-nál, ami - figyelembe véve, hogy az utasszám az utóbbi években lassan, de biztosan csökkent, illetve az utóbbi évben 1%-kal emelkedett, a valóságtól finoman szólva is elrugaszkodott elképzelés. (Ráadásul az árkiegészítés csak a nyugdíjas és tanuló utasokra vonatkozik.)
Pedig jó lenne, ha végre tiszta vizet öntene a főváros vezetése a BKV poharába, ezt várja el tőlük a kormány is, amikor a kancelláriaminiszter levelét így zárja: "érdeklődéssel várjuk tájékoztatásukat a BKV helyzetének javítása érdekében tett erőfeszítéseikről, illetve azok eredményéről és készek vagyunk részletesen bemutatni a Kormány lehetőségeit, mozgásterét."
Mint ismert, a főváros vezetése a tűzzel játszott, amikor a hétfői általános BKV-sztrájkot megelőző hét végén a 18,5 milliárd forintos plusztámogatásról szóló levelét megírta a pénzügyminiszternek, és - mintegy nyomatékosítva szándékát - Demszky Gábor váratlanul zöld utat adott a sztrájkolóknak a járatritkítási tervek befogadásával.