Miért a kormány?

2008.04.08. 19:23

Megvolt az első általános BKV-sztrájk. Volt már több is, két-négyórás. Hol járt a busz, hol a metró, hol ez, hol az, a mostani az első eset, hogy - gyakorlatilag - leállt a fővárosi közforgalmú közlekedés, még ha csak egy fél napra is.

Demszky Gábor főpolgármester már a sztrájk után pár órával értékelt. Nem ért egyet a sztrájkkal, szerinte a sztrájk milliárdos károkat okozott (honnan tudja?), de kivételesen egyetért a sztrájk egyik céljával a sok közül, a kormány adjon több pénzt a főváros közforgalmú közlekedésének működtetésére.

Demszky úr! A kormány ne adjon több pénzt a főváros közlekedtetésének üzemeltetésére.

Ön elhallgatja, hogy itt és most nem a kormány a hibás, hanem ön, az ön által vezetett főváros, annak közgyűlése. A kormány és a BKV-t használó utasok beleteszik a BKV kalapjába azt az összeget, ami tőlük elvárható (egyharmad-egyharmad) az éves működéshez.

A közgyűlés nem teszi mellé a saját egyharmadát. Ön felkészületlenségből, nemtörődömségből vagy szándékosan összekever fogalmakat, olyan alapfogalmakat, amelyeket már közgazdasági szakiskolákban is tanítanak. Ön arra hivatkozik, hogy mennyi pénzt különít el a főváros a 4-es metróra, más fejlesztésekre, beruházásokra. Nem ez a kérdés. A napi (éves) üzemeltetéshez miért nem járul hozzá, holott ez kötelezettsége? Ön, önök nem adnak egy fillért se az éves üzemeltetésre, nem teljesítik tulajdonosi kötelezettségüket, közben kifelé mutogatnak.

Először a napi működés, és utána a szép, biztató, távoli jövő

Olyan, mint mikor egy társasház nem fizeti a víz-, villany- és gázszámlát, de havonta adnak ki közleményt, hogy milyen szép és modern garázst építenek majd a házhoz tartozó kert alá.

Először a kötelezettség, a napi működés, és utána beszéljen majd a szép, biztató, távoli jövőről.

A BKV működtetése kb. évi 115-118 milliárd forintba kerül most. Ebből az utasok befizetnek kb. 47 milliárdot (40%), még többet is, mint amennyit illene (33%) tőlük beszedni jegy és bérletár formájában.

Az állam normatív támogatás (32 milliárd) és fogyasztói árkiegészítés (17 milliárd) címén ehhez hozzátesz 49 milliárdot (42%). A működési költségek 82 százalékára tehát van fedezet. Hiányzik 18% = 22 milliárd. Ezt a különbséget önök nem teszik hozzá. Még akkor sem, ha évi 10-11 milliárdot odaadnak fejlesztésre, mert abból kell pótolni a remízben a 46 éves esztergagépet, a mosók javítását, a mozgólépcsők, a villamospályák vagy a trolivezeték javítását. A fejlesztési pénz nem működési költség!

Demszky úr! Ne beszéljen mellé, ne mutogasson a kormányra!

Ez a mostani kormány nem védeni való, a közlekedésfinanszírozásban pláne nem. Veress János nyegle, "itt van évi 400 milliárd a közlekedésre, és hagyjatok békén"-je felháborító, Gyurcsány közlekedési analfabétizmusa égbekiáltó, de itt és most nem ők hibáznak-hibáztak.

Itt önök hibáznak. Nem igaz, hogy a városházán nincs olyan, aki elmagyarázná önnek egy gazdasági társaság működési költsége és beruházási költsége közötti különbséget. Még párttársai között is tudok olyat, akihez bizalommal fordulhat kérdéssel, ha ennyi gondja van közgazdasági, társasági gazdálkodási alapfogalmakkal. Ott van dr. Szolnoki Andrea. Sok korház gazdálkodását átlátta, biztosan segít önnek, ha kérdezi.

Ne mutogasson kifelé. A főváros is tegye oda azt a harmadot (48 milliárd) üzemeltetésre évente, amit az utasok és a kormány odatesz a BKV kasszájába, és mindjárt nem lesz BKV-ügy. Meglátja, alig lesz gondja a BKV-val.

Ne keverje az üzemeltetést a fejlesztéssel vagy a beruházással. Remélem, utóbbi kettő között is tudja a különbséget.

Ön most "megnyerte" az utóbbi évtized egyik legnyugodtabb, érvelő típusú sztrájkot szervező szakszervezeti vezetőjét (CINASZ) tárgyalópartnerül. Örüljön neki, és ne próbálja meg megvezetni a szakszervezeteket avval, hogy egységfrontot kovácsol velük a kormány ellen.

A főváros is tegye oda azt a harmadot, amit az utasok és a kormány odatesz

Ez visszaüt. A cinkotai autóbusz-vezető vezér nyugodt, csendes, higgadt, és meg van fésülködve. Ez ritka, becsülje meg. A CINASZ (a cinkotai autóbuszvezetők szakszervezete) vezetője megmutatta, hogy egységbe tudja forrasztani a BKV eleddig sokfelé húzó szakszervezeteit. Megszervezte Budapest utolsó 70 évének legnagyobb, egységes közlekedési sztrájkját. Nem szerencsés belevinni a szakszervezeteket egy olyan játszmába, aminek lejátszása közben rájönnek, hogy ön cinkelt lapokkal játszik, nem mond igazat, és saját felelősségét igyekszik a kormányra kenni.

Demszky úr! Változtasson 18 éve tartó, a fővárosi közforgalmú közlekedést folyamatosa leépítő, szűkítő politikáján. Változtasson a főváros "teljesen kivonulok saját társaságom működtetéséből, és a kormányra mutogatok" típusú hozzáállásán.

A főváros (is) finanszírozza az utasok és a kormány mellett a BKV éves üzemeltetési kiadásait!