További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Combinók még forgalomba sem álltak, máris az újságok címlapjára kerültek, hiszen ahhoz, hogy közlekedhessenek, át kellett építeni a 4-es és a 6-os vonalak felsővezetékeit. Ezek jelentős része azonban megereszkedett, meglazult, bizonyos esetekben a tartószerkezetek törtek el, a Margit hídon pedig egy oszlop is kidőlt, mert nem bírta az új, a korábbinál vastagabb és nehezebb vezetékek súlyát.
Felelős nincs
Az ügyben vizsgálat indult a BKV-nál, amely most zárult le. Időközben a Combinóknál is gondok léptek fel: az ajtóhibákat a Siemens azonnal elismerte, és maga tett intézkedéseket a kijavításra, illetve a főpolgármester egy időre kivonatta a szerelvényeket a forgalomból.
A BKV felügyelőbizottsága (fb) csütörtökön megtárgyalta a nagykörúti villamosok felsővezeték-átépítését vizsgáló jelentést, és lezárta az ügyet. Az SZDSZ-es Székely Gábor, az fb elnöke, az Indexnek csak annyit mondott, hogy átküldik az éppen alakuló fővárosi szakbizottságnak azt a jelentést, amely felelősöket nem, viszont bizonyos szakmai szervezeteknél hiányosságokat állapít meg.
A Fidesz szerint a városvezetés is felelős
Szálka Miklós, az fb fideszes tagja viszont az Indexnek elmondta: a jelentés a kivitelezők szerepéről, a Siemens, illetve a Tent nevű cégek, továbbá a műszaki ellenőrzésért felelős Metróber munkájának hiányosságairól szól. (Az Index érdeklődésére a Siemensnél elmondták: ők nem tudnak arról, hogy cégük felelősségét megállapították volna. A siemens azt várja, hogy tájékoztatást kapjon a jelentésről, és ezután kész tárgyalni az abban foglalt megállapításokról.)
A BKV esetében a felelősség csak annyi, hogy nem járt el a cég kellő óvatossággal a próbaüzem idején, vagyis nem rendelt el időben sebességkorlátozást, mondta Szálka. Elmondta azt is, hogy a Ganz villamosok áramszedői törtek a megereszkedett felsővezetékek miatt, a Combinók erősebb szerkezeti bírták ezt a terhelést.
Aba Botondot tisztázta a jelentés
A fideszes várospolitikus azt is hozzátette: a jelentés nem állapította meg Aba Botond BKV-vezérigazgató felelősségét, és ez szerinte nem is lett volna indokolt. Ezzel Szálka szerint bebizonyosodott, hogy Demszky Gábor főpolgármesternek nem volt igaza, amikor a BKV-vezért támadta.
Ugyanakkor Szálka különvéleményének adott hangot amiatt, hogy a jelentés nem említi a városvezetés felelősségét, pedig ez a műegyetemi szakvélemény alapján - amelyet az fb rendelet meg korábban - ez is felvethető lett volna. Szálka szerint elsősorban azért érdemes a városvezetés szerepével foglalkozni, mert ez sürgette a beruházás minél előbbi lebonyolítását.
Szálka érdekességképpen megjegyezte: a felsővezetékek mind a mai napig próbaüzemben működnek, a műszaki átadás ugyanis csak november 15-én lesz.
Rossz állapotban a Margit híd
Szálka a főváros felelősségét emlegette annak kapcsán is, hogy a Margit hídon korábban kidőlt egy oszlop is. Ezek az oszlopok az önkormányzat üzemeltetésében vannak, és akárcsak a híddal, ezekkel sem törődtek eleget az illetékesek. Szerinte a híd gyalázatos állapotát mutatja az is, hogy immár nemcsak az oszlopokat, hanem a járdát is meg kellett erősíteni az átkelőhelyen, amelyet egyébként 15 évvel ezelőtt kellett volna felújítani.
A Városháza illetékese az Indexnek annyit mondott: a Margit hidat akkor kezdik el teljesen felújítani, amikor elkészül az M0-s északi hídja, tehát amikor a Budapest északi részén haladó forgalmat az Árpád híd mellett egy másik átkelőhelyre is át tudják terelni.