További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A főpolgármester szerint a budapesti 4-es metró akkor is megépül, ha a beruházásra egyetlen euró sem érkezik az Európai Unió kohéziós alapjából, mondta Demszky Gábor csütörtökön, kiemelve, hogy az idei fejlesztésekre állami és önkormányzati forrásokból 85 milliárd forintot tettek félre.
A felszíni beruházásokkal együtt a 4-es metró két szakasza (Etele tér-Baross tér-Bosnyák tér) a jelenlegi becslések szerint 485 milliárd forintba kerül.
A 4-es metró első szakaszának költségeit először, 1996-ban 136 milliárdra becsülték. A metrótörvénybe a két szakasz alapberuházása 2004-ben már 264,4 milliárd forinttal került be. A felszíni beruházásokkal és a költségtúllépésekkel együtt ma már az első szakaszt 354, a másodikat 131 milliárd forintra becsülik.
A metrótörvény alapján az állam (2002-es áron) csak az alapberuházás 79 százalékát, 208 milliárd forintot fizet ki 2006 és 2010 között, többet nem. A metrófinanszírozás az EU által elfogadott konvergenciaprogramban sem szerepel.
A Rákóczi téren és a Népszínház utcában is kezdődik az építkezés
Az első szakaszból az Európai Bizottság a korábban vártnál kevesebbet, 100-120 milliárd forintot fizetne, az -engedélyes tervekkel még nem rendelkező - második szakaszra pedig nem adna pénzt, de a tárgyalások még folynak. Ebben az esetben nagyjából 110-130 milliárd forintot kell még előkeríteni a két szakaszra (kb. 50 milliárd forintot már elköltöttek a metróra).
A finanszírozás bizonytalansága, és annak ellenére, hogy egyelőre sem a főváros, sem a kormány nem ismertette terveit arra az esetre, ha az EU a vártnál kisebb mértékben finanszírozná a metrót, az építkezés elkezdődött.
A Kálvin téren és a Fővám téren már folynak a közműcsere munkálatai, és hamarosan a Népszínház utcát és a Rákóczi téren is forgalomkorlátozások, építkezés kezdődik, ezek üteme a DBR metróiroda tájékoztatása szerint a következő:
A Rákóczi téri állomásépítés várható ütemezése március 21-től:
- A parkolási lehetőség a Rákóczi téren fokozatosan megszűnik (március/áprilistól)
- A tér két oldalán egy-egy forgalmi sáv áll majd az autósok rendelkezésére egy-egy irányban (március/áprilistól)
- A Déri Miksa utca a vásárcsarnok felé egyirányú lesz (március/áprilistól)
- A körút páros oldalán közműépítési munkák miatt időszakos forgalomterelésre kell majd számítani (áprilisban)
- A Vásár utca és annak Rákóczi téri folytatása a József körút felé egyirányú lesz (májustól)
- Az egyirányúsítás miatt a Kölcsey utcából a körúton keresztül nem lehet majd behajtani a Rákóczi térre (májustól)
A Népszínház utcai állomásépítés várható ütemezése március 21-től:
- A parkolási lehetőség a Köztársaság téren fokozatosan megszűnik (márciustól)
- Rövid ideig a tér Népszínház utcához közel eső sarkánál egy-egy forgalmi sáv áll majd az autósok rendelkezésére egy-egy irányban (április)
- Megindul az állomásszerkezet építése: földkiemelés és előkészítés (április/május), résfal építés (május)
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!