További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV-s szakszervezetek nem vállaltak sztrájkmoratóriumot, de igyekeznek türelmesek lenni, közölte az Indexszel Nemes Gábor szakszervezeti vezető a BKV-s dolgozók sztrájkbizottságának nevében.
A szakszervezeti vezető az Indexszel közölte, szerdán délelőtt folytatják a tárgyalásokat a BKV vezetésével, délután egy órakor pedig konkrét választ ígért arra a kérdésre, folytatódik-e a BKV-dolgozók sztrájkja.
A patthelyzet a sztrájknak kedvez
A patthelyzet ugyanis még mindig patthelyzetnek látszik: hétfőn a Parlamentben Veres János pénzügyminiszter képviselői kérdésre határozottan kijelentette:
"Nem látok lehetőséget arra, hogy a kormány az eddigi támogatási lehetőségeken túlmenően egyéb támogatást tudna folyósítani bármilyen vállalkozásnak, bármilyen vállalatnak bárhol az országban." (A kérdés-válasz teljes szövege)
Miután pedig a főváros vezetése hétfőn is kiállt a járatritkításokat és teljesítménycsökkentést tartalmazó paraméterkönyv mellett, és a BKV vezetésével együtt önerőből megoldhatatlannak látja a csődközeli cég finanszírozási problémáit, a jelenlegi helyzetben a valóságtól nem elrugaszkodott elképzelés valószínűsíteni, hogy a sztrájk folytatódni fog - a szakszervezetek elképzelése szerint immár egynapos munkabeszüntetéssel.
Nemes elmondta, a szakszervezetek továbbra is a dolgozók elbocsátásával és a bérek elmaradásával fenyegető paraméterkönyv-módosítás és a cég kiszámíthatatlan gazdasági helyzete miatt tiltakoznak.
Veres nem ad többet
A főváros vezetése ugyanakkor bízik abban, hogy Veres miniszter hétfői válaszától eltérő válaszlevelet kap a Pénzügyminisztériumtól. A fővárosi vezetők (Demszky, Hagyó, Ikvai-Szabó) 18,5 milliárd forintos plusztámogatást remélnek a kormánytól. Hagyó Miklós hétfői közlése szerint Veres János csütörtökön fog válaszolni.
A főváros és a Pénzügyminisztérium nem ért egyet abban a kérdésben, hogy ez a 18,5 milliárdos igény belefér-e a Medgyessy Péter kormányfő és Demszky Gábor főpolgármester között 2003-ban köttetett, a BKV állami támogatásáról szóló megállapodásba.
A főváros nem kér többet
A főváros szerint ők nem kérnek többet a megállapodásban foglaltaknál, csupán a támogatás inflációval arányos emelését, és egyéb más cégeket - pl. a MÁV-ot - is megillető ártámogatást szeretnének elérni.
A főváros továbbá nemcsak erre a megállapodásra, de a konvergenciaprogramban foglaltakra is hivatkozik a miniszternek írt levelében, amire egyébként - ellentétes érveléssel - a pénzügyminiszter is hivatkozott, ez a mondat így hangzik:
"a Budapesti Közlekedési Vállalat folyó finanszírozása 2006-ban a valóságos költségeket elismerve emelkedik, a jövőbeni támogatási igényeket korlátozva a későbbiekben szinten marad."
A fővárosi vezetők levelében így érvelnek a konvergenciaprogramra hivatkozva:
"Noha kétségtelenül számottevő mértékben megemelkedett abban az esztendőben a BKV un. normatív támogatása, ez csak részleges előrelépésnek ítélhető éppen azért, mert csak korlátozottan kerül sor a valós költségek elismerésére, sőt a támogatás növekedés kedvező hatása is folyamatosan erodálódik." (A levél teljes szövege)
Itt tartanak most, hogy hova tovább, nem tudjuk, mindenesetre Veres János így fejezte be válaszát:
"Ezért azt tudom mondani, hogy természetesen a tárgyalásokra készek vagyunk a 2003-ban kötött megállapodás szellemének megfelelően. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)"