További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az MSZP "gazdasági holdudvarához" köthető vállalkozók cége jutott megbízáshoz a BKV-tól, állítja a szerdán utcára kerülő számában a Heti Válasz.
A hetilap internetes oldalán már keddtől olvasható cikk szerint a Metró Közlekedésfejlesztési, Beruházási és Mérnöki Szolgáltató Kft. (Metróber) 47,5 millió forintos megbízást kapott a vállalattól.
A Metróber a holdudvarban
A pénzt a BKV még nem kezdte el "törleszteni" a cégnek, de a Heti Válasz szerint életbe lépett a megállapodásnak az a pontja, amely kimondja: a megbízó az aláírást követő öt napon belül átadja a a Metróbernek a projektmenedzseri feladatokhoz szükséges valamennyi dokumentumot.
A Metróber fele - állítja a lap - annak az Investeur kft-nek a tulajdonában áll, amely "beszállt Hujber Ottó egykori MSZP-s tagozatvezető hőerőműprojektjébe és Fejti György MSZMP-extitkár híradástechnikai bizniszébe is".
Kitérnek továbbá arra is, hogy az Investeur tulajdonosának lakcíme "egyezik az MSZP pénztárnoki vonalát erősítő Simon Dénes testvéréhez rendelt lakhelyadattal". Mint hozzáteszik: a Metróber cégjogi ügyeit a Puch László leendő államtitkár "jobbkezeként ismert Dávid Gyula volt MSZP-s parlamenti képviselő - pontosabban a nevét viselő ügyvédi iroda - végzi".
AAM: A DBR adjon 50 milliós megbízást a Metróbernek
A cikk egy olyan, 2007 végi határidőket rögzítő elektronikus feladatlistára hivatkozik, amely a 4-es metró beruházását felügyelő DBR iroda teendőit veszi lajstromba. Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. egyik munkatársának tulajdonított listában az a kitétel szerepel, hogy a "DBR 50 M Ft megbízást ad a Metróbernek, kitalálni a feladatokat!"
A lap értelmezése szerint ez azt jelenti, "hogy december 7-ig kellett meghatározni, milyen tartalommal töltsék fel a Metróber nevű céggel kötelezően megkötendő megbízási szerződést".
Költségcsökkentés 50 millió forintért
A Heti Válasz megkeresésére a BKV azt közölte: a vállalat 2008. január 21-én 47,5 milliós megállapodást kötött a Metróberrel, a szerződés szerint a cégnek ezért részt kell vennie a "budapesti 4-es számú metróvonal című beruházás egyes projektmenedzseri feladataiban", vagyis a költségcsökkentési lehetőségek feltárásában, a szerződéses határidők folyamatos egyeztetésében, illetve a DBR kontrollingfolyamatainak működtetésében.
A cikk kitér arra, hogy a BKV-nak 2006 óta összesen hatmilliárd forintos szerződése van az Eurometro Kft.-vel "éppen projektvezetési tanácsadásra", emellett a Metróberrel kötött megállapodás idején még az az AAM-megállapodás is élt, amelynek tárgya ugyancsak a "a 4-es metróprojekttel összefüggő szakértői támogatás" volt. A BKV erre a feladatra kb. 100 millió forintot fizetett ki az AAM-nek, majd 2007-ben 5 évre szóló keretszerződést kötött erre a feladatra 1,875 milliárd forint értékben.
A Heti Válasz beszámol arról is, hogyan győződtek meg a cikkük alapjául szolgáló elekronikus feladatlista valódiságáról. Minthogy a BKV kizárólag a fővárosi képviselők és a társaság felügyelőbizottsága számára tette elérhetővé az AAM által eddig "termelt" dokumentumokat, mint írják: megkérték a pénzügyi bizottság kereszténydemokrata képviselőjét, Wertán Zsoltot, valamint Vitézy Dávidot, a BKV felügyelőbizottsági tagját, hogy a lap birtokában lévő fájl neve alapján keressenek rá a feladatlistára.
Mindketten megerősítették a lajstrom (és benne a Metróber-sor) létét, mást azonban titoktartási kötelezettségük miatt nem közölhettek, olvasható a Heti Válasz cikkében.
A BKV folyamatosan titkolózik a gazdálkodását érintő ügyekben fittyet hányva arra, hogy ezek az adatok közérdekű adatnak minősülnek. A BKV reklámbevételeiről például bírói döntés alapján kell beszámolnia a társaságnak, miután 1,5 évig nem volt hajlandó kiadni az adatokat.